Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Sergio Perez

Waarom de megacrash tussen Magnussen en Perez onbestraft bleef

Kevin Magnussen en Sergio Perez zorgden er hoogstpersoonlijk voor de dat Formule 1 Grand Prix van Monaco niet helemáál verschoond bleef van enig spektakel. Na de zware crash werden er geen straffen uitgedeeld. Waarom niet? En wat zegt dat?

Perez crash Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Wie naar het Red Bull-wrak van Sergio Perez kijkt na zijn snoeiharde crash met Kevin Magnussen weet dat het hard is gegaan. Direct rees de schuldvraag die door de wedstrijdleiding weinig concreet beantwoord werd met 'no further action'. Wat maken we daaruit op?

Bij het reviewen van een incident of zelfs een zware crash zoals in dit geval wordt gekeken of er iemand 'wholly to blame' was. Met andere woorden: had één van beide partijen méér schuld dan de ander? In het geval van het samenkomen tussen Pierre Gasly en Esteban Ocon was de wedstrijdleiding duidelijk. Alle verantwoordelijkheid lag bij Ocon. "De crash kwam enkel en alleen voort uit een overambitieuze actie van de coureur van auto #31."

Het oordeel 'no further action' moet dus welhaast voortkomen uit het feit dat in dit geval geen van beide partijen volgens de wedstrijdleiding 'wholly to blame' was, niet op een manier waarbij van ernstig verwijtbaar of gevaarlijk gedrag kan worden gesproken, althans. Met andere woorden: áls Kevin Magnussen al iets verkeerd deed, waar het overgrote merendeel het toch over eens is, heeft men klaarblijkelijk geoordeeld dat Perez ook niet helemaal vrijuit gaat.

Er was ruimte voor Perez aan de linkerkant om meer ruimte te laten aan Magnussen, maar hij koos ervoor zijn lijn te houden, net zoals Magnussen ervoor koos het door hem ingeslagen pad aan te houden. Beide coureurs hadden íéts kunnen doen om het ongeluk te voorkomen, maar lieten dat na.

Raceincident?

Op het moment dat de wedstrijdleiding tijdens de race al besluit dat 'further action' niet noodzakelijk is, volgt geen zwart-op-wit statement met beweegredenen zoals dat wel het geval is op het moment dat de wedstrijdleiding wél tot een nader onderzoek besluit, dus de beweegredenen zijn op die manier niet te verifiëren.

Navraag bij de FIA leert dat men niet met terugwerkende kracht namens de wedstrijdleiders wil oordelen, maar ze kunnen zich voorstellen dat men het ongeluk heeft afgedaan als een race-incident, mogelijk om bovenstaande uitleg. 

Natuurlijk kan ook in het geval van een race-incident een schuldige worden aangewezen, maar dat leidt dan niet altijd tot een straf, omdat de hectische aard van een start daarin wordt meegewogen. Daar staat tegenover dat je niet altijd vrijuit gaat bij een start, maar in dit geval moet je er dus vanuit gaan dat Magnussen het in de ogen van de stewards niet té bont heeft gemaakt.

Volgens Red Bull kampt men met een schadepost van minstens twee miljoen dollar. Een fikse aderlating, maar doorgaans wordt de uitkomst van een incident of crash niet meegewogen in het oordeel. Men kijkt enkel naar de gebeurtenissen in het moment en de handelingen die daartoe hebben geleid.

Ook interessant:

Wat scheelt eraan bij Red Bull? Moeten fans zich zorgen gaan maken na de Grand Prix van Monaco? Moet Max Verstappen zich wellicht zorgen gaan maken? Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers vellen hun oordeel in een kakelverse podcast van RacingNews365!

Bekijk de podcast liever op Youtube? Dat kan hier natuurlijk ook!

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op twee tickets!

ABONNEER & WIN

Praat mee!

Viaplay
x
24 uur Le Mans Indrukwekkende De Vries teleurgesteld ondanks P2: "Dit doet pijn"