Niet Mercedes maar Red Bull was het snelste op de lange rechte stukken van Paul Ricard. Max Verstappen won er volgens Lewis Hamilton zo'n drie tienden per ronde. Volgens Red Bull doordat hij met een kleinere achtervleugel reed, maar volgens concurrent Mercedes komt het door de nieuwe Honda-motor. Als laatste motorleverancier introduceerde Honda haar tweede motor van het seizoen. De power unit zou in principe identiek moeten zijn aan de eerste van het seizoen, maar Mercedes vermoedt toch wijzigingen. Er is maar een mogelijkheid voor Honda om meer vermogen uit de nieuwe motor te halen, dan uit het vorige exemplaar: door wijzigingen door de te voeren die de betrouwbaarheid van de motor verbeteren. Toto Wolff deelt zijn gedachten in gesprek met onder meer RacingNews365. "Ja, het is mogelijk om als je veranderingen aanbrengt die de betrouwbaarheid verbeteren om zo ook vermogen te winnen." "Ze (Honda, red.) hebben duidelijk een grote sprong voorwaarts gemaakt. Groter dan wij hebben gemaakt. Dat zie je ook op de rechte stukken, waar je momenteel niet aan ze voorbij komt." De veranderingen die een motorleverancier door wil voeren aan de power unit moeten voorgelegd worden aan de FIA, die deze akkoord moet geven. In theorie is het mogelijk om vermogen gedurende een langere tijd te winnen ten opzichte van een oude power unit, als bepaalde onderdelen een langere levensduur hebben en daardoor zwaarder belast kunnen worden.
Meest gelezen