Ford Performance Motorsports Global Director, Mark Rushbrook, benadrukt in een exclusief interview met RacingNews365 dat het F1-partnerschap van de autofabrikant met Red Bull een écht partnerschap is en geen ' bag of money '-project. De Amerikaanse fabrikant heeft haar krachten gebundeld met de constructeurskampioen van 2022 om te werken aan de ontwikkeling van de aandrijflijn in aanloop naar de nieuwe motorregelementen, die in 2026 in zullen gaan. Rushbrook verklaart de aanpak van Ford bij haar toetreding tot de Formule 1 en hoe deze past bij haar algemene strategie in de autosport. "Als je kijkt naar de manier waarop we in alle andere raceseries meedoen, dan bezit Ford geen eigen team. We beslissen in welke raceklassen we deel willen nemen, zodat we innovatie en bepaalde technologieën in kunnen zetten. Raceklassen waarin we mee kunnen strijden en kunnen winnen, of waar we aan de fans een aantrekkelijk verhaal kunnen vertellen over ons bedrijf, onze mensen en onze producten." "Dus als we meedoen in bijvoorbeeld de NASCAR-klasse, dan werken we samen met teams als Penske, Stewart-Haas en RFK. Als we als autofabrikant instappen in de Australische Supercars, dan hebben we daar een fantastische line-up van teams. Dat is gewoon onze aanpak. Dat is de manier die voor ons heeft gewerkt, om zo op efficiënte wijze deel te kunnen nemen aan de autosport en deel uit te kunnen maken van verschillende series." Precies die aanpak paste Ford toe toen men keek naar een mogelijk F1-avontuur. "Bij de Formule 1 was onze aanpak niet anders. Als je ziet hoe veel fabrikanten deelnemen aan de Formule 1, zijn verschillende van hen volledig eigenaar van hun team en ontwikkelen ze hun eigen krachtbron. Maar dat gaat gepaard met veel uitgaven, om eerlijk te zijn. En krijg je het volledige rendement of de volledige waarde terug voor al die uitgaven? Niet per se."
Vanaf het eerste gesprek met Red Bull was het duidelijk dat zij een geweldige partner konden zijn
Mark Rushbrook - Global Director Ford Performance Motorsports
De juiste manier om binnen te komen
Ford heeft een bewogen geschiedenis achter de rug in F1. Samen met Cosworth produceerde het bedrijf de meest succesvolle motor die de sport ooit heeft gekend, maar het had moeite om zijn stempel te drukken toen het eigenaar was van het niet competitieve Jaguar-team, dat in aanloop naar het 2005-seizoen aan Red Bull werd verkocht. Het instapmodel wordt verder toegelicht door Rushbrook: "We keken naar onze geschiedenis - wat was succesvol voor ons? Cosworth was zeker succesvol. Toen we ons eigen Formule 1-team hadden, waren we daar niet erg succesvol mee. Red Bull heeft ons team overgenomen en er in de loop der jaren wel een groot succes van gemaakt." "Dus toen we die verschillende opties bekeken om in de Formule 1 te komen, toen we eenmaal wisten dat we dat wilden doen, hebben we zeker met veel van de bestaande teams gesproken en gekeken naar de verschillende mogelijkheden om toe te treden. Partnerships zijn belangrijk voor ons... om de juiste partners te hebben, de juiste mensen om samen succesvol te zijn." "Eerlijk gezegd was het vanaf het eerste gesprek met Red Bull heel duidelijk dat zij een geweldige partner zouden kunnen zijn, dat ze weten hoe ze moeten winnen - en daarbovenop, wat hun sterke punten zijn en waar ze versterking voor nodig hadden om ze nog sterker te maken of iets wat wij in zouden kunnen vullen." "Dus voor ons is dat de juiste manier om de sport binnen te komen. Het is niet een kwestie van 'hier heb je een zak met geld en plak een sticker op de auto', nee, het is een echt partnerschap in de breedste zin van het woord."
Wij houden van competitie
Als Ford in 2026 aan de start verschijnt, zal het het moeten opnemen tegen Ferrari, Mercedes, Alpine en Audi, en mogelijk ook tegen Honda, dat ook al voor het nieuwe reglement heeft getekend. "We houden van competitie, daarom zitten we in de autosport.In veel verschillende series zien we verschillende aantallen fabrikanten - van lage aantallen als twee tot hoge aantallen als zeven fabrikanten. We maken ons er geen zorgen over, want we zijn hier om het op te nemen tegen de besten van de wereld en hopelijk succesvol te zijn. Dus we kijken uit naar een echt sterke, gezonde raceklasse en de mogelijkheid om het tegen al die OEM's op te nemen."
Meest gelezen