Het was een drukke middag in het Russische kantoor van de Formule 1-stewards. Nog voor het begin van de race konden ze aan de slag, nadat Lewis Hamilton op een bijzondere plek een proefstart had gemaakt. Het gevolg: twee keer vijf seconden straf voor Lewis Hamilton. Voor beide overtredingen kreeg de Brit ook een strafpunt op zijn licentie. Eén en één is twee. Tel daar de acht strafpunten bij op die Hamilton de afgelopen periode al bij elkaar had verzameld en de Brit stond op een strafpuntentotaal van tien, terwijl er bij twaalf punten een schorsing van één race volgt. Hamilton reageerde verbolgen op de straf, maar al helemaal op de strafpunten die hij opgelegd kreeg. Voor zo'n minimale overtreding was het lachwekkend, meende hij. Zondagmiddag laat bezocht hij na de race samen met enkele afgevaardigden van zijn team de stewards, en ging hij in gesprek. Het resultaat van dat gesprek was dat de twee strafpunten van de Brit werden kwijtgescholden, waardoor de zesvoudig wereldkampioen de komende anderhalve maand nog iets meer ademruimte heeft en een schorsing kan voorkomen. Michael Masi, de wedstrijdleider van de FIA, geeft ten overstaan van onder meer RacingNews365 tekst en uitleg over de beslissing van de stewards om de strafpunten kwijt te schelden. "Na de race hebben de stewards met de coureur van auto nummer 44 en zijn team gesproken, met Lewis en Mercedes dus." "Het werd duidelijk na die gesprekken dat het een instructie van het team was die ervoor zorgde dat Lewis op die plek aan het einde van de uitgang van de pitstraat een oefenstart deed. Op basis daarvan hebben ze besloten om de strafpunten die ze in eerste instantie voor beide vergrijpen hadden uitgedeeld, in te trekken. Zij vonden het niet meer een passende straf voor Hamilton." "Als resultaat hebben ze ook besloten om het team een boete van 25.000 euro te geven voor het geven van die instructie. Lewis volgde die instructies op, en ja, hij was dan wel degene die de auto reed, maar het feit dat zijn team hem opdroeg dat te doen telt zwaar mee. Daarom vonden de stewards het de juiste beslissing om hun eerdere oordeel aan te passen", aldus de uitleg van de wedstrijdleider. Maar waarom kreeg Hamilton dan wel een straf van twee keer vijf seconden, als het niet zijn fout was? Masi legt uit: "Omdat hij volgens de stewards een sportief voordeel heeft opgedaan door zijn proefstarts uit te voeren op een plek waar minder rubber ligt in vergelijking met de plek waar de rest een proefstart heeft gemaakt", aldus de Australiër. Met medewerking van Dieter Rencken .
Meest gelezen