Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de virtuele safetycar in Spielberg op stal bleef

Opvallende afwezige in de eerste twee Grands Prix van dit seizoen. We hebben de virtuele safetycar nog niet op de baan mogen begroeten. Bernd Mayländer kwam met de ‘echte’ al diverse malen in actie, nota bene binnen één week tijd.

De safetycar kwam afgelopen zondag niet zo vaak op de Red Bull Ring in actie als een week eerder op hetzelfde circuit. Bernd Mayländer stuurde slechts eenmaal de baan op, al direct na afloop van de eerste ronde vanwege de botsing tussen de Ferrari-teamgenoten Charles Leclerc en Sebastian Vettel. De maatregel deed veel wenkbrauwen fronzen. Had dit akkefietje niet afgekund met de VSC, oftewel de virtuele safetycar? Een vraag die een week eerder ook al eens rees. Kortom: is de VSC stiekem afgevoerd? "Nee", zegt wedstrijdleider Michael Masi stellig na vragen van RacingNews365 . "Helemaal niet. De wedstrijdleiding heeft zogezegd de keuze uit verschillende gereedschappen. Met de hoeveelheid aan brokstukken in de bochten 3 en 4, als gevolg van de botsing tussen Vettel en Leclerc, was de SC de beste manier om de rommel op te ruimen. Een paar jaar geleden hadden we zoiets met Ricciardo in de hairpin in Shanghai. Dit was gewoon de beste keuze." Van een verdwijnen van de VSC is volgens hem geen sprake, gezien ook de inzet in andere raceklassen. Met medewerking van Dieter Rencken.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'