Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Carlos Sainz

Waarom de vrije gok van Sainz op niets is uitgedraaid

Carlos Sainz was de afgelopen maanden de belangrijkste spil op de rijdersmarkt in de Formule 1. De Spanjaard sprak met verschillende teams én had al een aantrekkelijk aanbod op zak, maar kan niet anders dan concluderen dat zijn aanpak niet volledig geslaagd is.

Sainz Imola
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Waar gaat Carlos Sainz toch rijden in 2025? De coureur kreeg begin dit jaar te horen dat hij bij Ferrari moest vertrekken en kon halsoverkop op zoek naar een nieuwe werkgever. Lewis Hamilton verkast volgend seizoen naar de Scuderia en neemt zijn plekje in. Sainz werd nadien veelvuldig in verband gebracht met een overstap naar Stake F1/Audi, maar hield tot nu toe de boot af. Waarom?

Omdat Sainz de luxe had om te wachten en op een kans bij een topteam te azen. Op het moment dat Sainz al wist dat hij een nieuw stoeltje moest bemachtigen, lag de rijdersmarkt nog wagenwijd open. Red Bull, Mercedes én Aston Martin, op het oog toch topteams, hadden nog een stoeltje vrij en op korte termijn leken dat interessantere opties te zijn voor de Spanjaard. Stake F1 zal in 2025 hoogstwaarschijnlijk niet in de top van de Formule 1 acteren, dus was er geen reden om snel te kiezen.

Nu zijn de deuren bij de topteams echter vakkundig gesloten. Fernando Alonso verlengde zijn contract bij Aston Martin, Mercedes lijkt voor Andrea Kimi Antonelli te kiezen en Sergio Perez staat volgens de geruchten op het punt om zijn Red Bull-contract te verlengen. Er is dus geen plek voor Sainz, die uitstekend aan het seizoen begon en zo liet zien uit welk hout hij gesneden is.

Verkeerde aanpak?

Welke opties blijven er dan over voor de drievoudig Grand Prix-winnaar? Het is zoals gezegd algemeen bekend dat Audi Sainz dolgraag aan de line-up wil toevoegen, terwijl er ook gesprekken met Williams zijn gevoerd. Verder hebben alleen Alpine en Haas nog een plaatsje vrij voor Sainz, maar dat lijkt hem niet te gaan worden. De geruchten leiden vooral naar Stake F1/Audi en Williams.

De aanpak van Sainz, hoe luxe het aanbod van Audi ook moge zijn, is uiteindelijk niet volledig geslaagd. De 29-jarige Sainz gaf zelf aan dat hij nu in de bloei van zijn carrière verkeert en dat een overstap dus gelijk in resultaten omgezet moet worden. Bij Red Bull en Mercedes heb je daar volgend jaar alleen meer kans op dan bij Stake F1 en Williams.

Daarom kan je wel stellen dat Sainz op de korte termijn naast de hoofdprijs heeft gegrepen. Blijkbaar liepen de gesprekken met de topteams niet zodanig goed dat hij daar mocht instappen of zelfs kopman zou worden. En dat is een hard gelag voor Sainz, die dus aan een project moet gaan bouwen in plaats van dat hij gelijk kan leveren. Het is overigens ook niet zeker of de keuze van Sainz dan het gewenste resultaat gaat opleveren.

Toekomst

Want wees nou eerlijk: is het zeker dat Audi en Williams in 2026 de top bestormen? Daar lijkt het in eerste instantie niet op. Stake F1, wat dus Audi gaat worden, bungelt nu achteraan het veld en het iconische Duitse merk heeft geen enkele ervaring in de Formule 1. De geschiedenis leert ons dat er normaal gesproken wel een paar jaren overheen gaan voor een project zijn vruchten af gaat werpen. 

Hetzelfde geldt voor Williams. Teambaas James Vowles heeft de visie van het team volledig veranderd, maar voorlopig is dat nog niet terug te zien in de resultaten. De bolide is te zwaar, er is een gebrek aan reserveonderdelen en er werden pas twee schamele puntjes gepakt. Er moet wel snel schot in de zaak komen om van een topteam in wording te spreken.

Tot slot hebben zowel Audi als Williams natuurlijk ook voordelen. Bij Audi wordt Sainz kopman van een fabrieksteam, waar er vaak mogelijkheden zijn om veel geld in de Formule 1 te investeren. En vergeet ook niet dat Williams van een ontzettend sterke Mercedes-motor profiteerde in 2014 en zo weer even mocht proeven van de podiumplaatsen. Sainz staat dus voor een belangrijke keuze. Maar dat stoeltje bij Red Bull of Mercedes, dáár grijpt Sainz naast. En dat kan nog weleens pijn gaan doen.

Ook interessant:

Wat scheelt eraan bij Red Bull? Moeten fans zich zorgen gaan maken na de Grand Prix van Monaco? Moet Max Verstappen zich wellicht zorgen gaan maken? Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers vellen hun oordeel in een kakelverse podcast van RacingNews365!

Bekijk de podcast liever op Youtube? Dat kan hier natuurlijk ook!

Praat mee!

Viaplay
x
Horner Red Bull-teambaas velt oordeel over Perez: "We verliezen opties"