Michael Andretti's voorgestelde deelname aan de Formule 1 is een constant gespreksonderwerp sinds de ex-racer zijn plannen om deel te nemen onthulde. De mogelijkheid om van Andretti een elfde team op de startgrid te maken nam een grote vlucht toen de FIA eerder dit jaar de deelname goedkeurde en de onderhandelingen overdroeg aan het Formule 1-management.
Naast het succes dat Andretti heeft genoten in verschillende autosportcategorieën, bezit zijn poging om toe te treden tot de Formule 1 de onuitwisbare aanwezigheid van General Motors (GM). De F1-teams waren grotendeels tegen de toetreding van Andretti uit angst voor de impact op het prijzengeld aan het einde van het jaar.
GM heeft onlangs bevestigd dat het zich met ingang van het seizoen 2028 heeft ingeschreven als fabrikant van motoren (via Cadillac), waaruit blijkt hoe graag het een rol wil spelen in de Formule 1.
"Ik zag hetzelfde nieuws als jij", vertelt Williams-teambaas James Vowles aan de media, waaronder RacingNews365. "Ik kan er niet echt veel commentaar op geven. Ik weet niet wat de relatie is tussen Andretti en GM. Ik denk gewoon dat zij het soort bedrijf zijn (GM, een originele motorfabrikant, red.) dat onze sport zal laten groeien.
Maar mijn mening over de toevoeging van een elfde team is niet veranderd. Fundamenteel draait het nog steeds om de financiën van Williams, waar mijn focus op ligt."
Anderen bekeken ook:
Wolffs bedenkingen
GM heeft ook verklaard dat het alleen geïnteresseerd is in een plaats op de F1-grid met Andretti, een klap voor FOM en F1-teams die hoopten de vruchten te plukken zonder te moeten delen in het prijzengeld.
Hoewel het bestaan van GM in de autowereld onbetwistbaar is, beweert Toto Wolff van Mercedes dat een succesvolle F1-deelname veel verder gaat dan wat er aan de oppervlakte van een verbintenis goed uitziet. "GM is zonder twijfel een van de grote spelers. En ik denk dat als ze zeggen dat ze in 2028 mee willen doen aan de sport, ze het serieus menen en dat het een goede toezegging is."
"Maar we moeten afwachten of de houder van de commerciële rechten van de Formule 1 dit een goede deelname vindt of niet. Zoals James zei, voor veel teams is het een nieuwe partij die het verschil kan maken tussen grote verliezen of minder verliezen. En ik heb mijn mening daarover niet veranderd."
"We hebben geen gegevens gezien. Hoe ziet de zaak eruit? Wat zijn de cijfers? Hoeveel kunnen we aan populariteit winnen? Wat is de naam waard? Hoeveel kan de sport nog aantrekkelijker worden? Wat zijn de feiten? En als die feiten positief zijn, twijfel ik er niet aan dat de F1 dat op die manier zal overwegen."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!