Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom het Mercedes-motorpersoneel graag 'overloopt' naar Red Bull

Red Bull deelt dit jaar niet alleen op de baan rake klappen uit aan Mercedes, ook naast de baan houdt het team zich niet in. Eén Mercedes-kopstuk werkend op de motorafdeling maakte al de overstap naar Red Bull en er zullen nog zeker enkele volgen. Waarom eigenlijk?

Never change a winning team, zo luidt een oud gezegde. Mercedes houdt dan ook al jaar en dag vast aan Lewis Hamilton en Valtteri Bottas en gaat in 2021 op jacht naar de achtste wereldtitel op een rij. Aan de basis van die titels ligt de oppermachtige hybride motor, waarmee de Duitse autofabrikant, waarvan het Formule 1-team in Groot-Brittannië gevestigd zit, al jaar en dag de toon aangeeft. Deze motoren zullen tot en met 2024 gebruikt worden, waarna er over wordt gestapt naar een nieuwe generatie Formule 1-krachtbronnen. Hoe deze er precies uit gaan zien is momenteel niet bekend, maar zodra dat het geval is, zullen de motorfabrikanten de focus zo snel mogelijk verleggen naar de ontwikkeling van de nieuwe krachtbron. Momenteel zijn er vier motorleveranciers in de Formule 1. Mercedes, Ferrari, Renault en Honda. Aan het einde van dit jaar verlaat Honda, dat motoren levert aan Red Bull en AlphaTauri, de sport. Volgens de directie van de Japanse autofabrikant paste de Formule 1 niet meer in het plaatje van het bedrijf, dat vanaf 2050 klimaatneutraal wil gaan opereren. De andere drie motorleveranciers, die allemaal ook een eigen Formule 1-team hebben, zullen de sport de komende jaren naar alle waarschijnlijkheid niet verlaten, maar toch werd de roep voor een nieuwe motor door de beslissing van Honda luider. Men wilde voorkomen dat andere motorleveranciers het voorbeeld van de Japanners wilde volgen en tegelijkertijd nieuwe leveranciers aantrekken, waardoor de nieuwe motorregels naar voren werden gehaald van 2026 naar 2025. Artikel gaat verder onder de afbeelding .

Red Bull leek door het vertrek van Honda dus weer aangewezen op Renault, Mercedes of Ferrari, want een nieuwe motorleverancier zou de sport op zo'n korte termijn niet betreden. Het team had geen zin om een klantenteam te worden, want tijdens de samenwerking met Honda merkte de Oostenrijkse renstal dat de voordelen van een eigen, toegewijde motorleverancier enorm zijn. En dus schakelde Red Bull verder en wilde het een bevriezing van de ontwikkeling van motoren, zodat er de komende jaren minder geld kon worden uitgegeven en zodat het haar huidige motor kan behouden. En zo geschiedde, na 2022 kan Red Bull verder met Honda-motoren. Die worden niet meer verder ontwikkeld, maar wel onderhouden. Daarvoor werd Red Bull Powertrains opgezet, in feite de motordivisie van Red Bull, waarvoor in Mitlon Keynes een hele nieuwe fabriek zal worden gebouwd. Tegelijkertijd zal er daar de komende jaren gewerkt worden aan de geheel nieuwe motor voor 2025. Red Bull heeft grootste plannen en kondigde deze week de eerste grote naam aan, die dat project als technisch directeur in goede banen moet gaan leiden. Het ging om niemand minder dan Ben Hodgkinson, die de overstap maakt van Mercedes. Het zal velen niet ontgaan zijn, want er was de laatste dagen nogal wat te doen om de overstap. Mercedes is er namelijk niet heel blij mee en werkt Red Bull zo veel mogelijk tegen, zodat Hodgkinson pas zo laat mogelijk aan zijn nieuwe uitdaging kan beginnen. Het team van Toto Wolff zal in de toekomst nog wat extra advocaten in moeten huren, want er zal nog meer personeel overwandelen. Artikel gaat verder onder de afbeelding .

Lekker dicht bij huis

Helmut Marko bevestigde dat dinsdagochtend al en ook RacingNews365 heeft begrepen dat er na Hodgkinson nog zeker vier andere relatief grote namen de overstap zullen maken van de motorafdeling Mercedes naar Red Bull. Dat er zoveel mensen bereid zijn om 'over te lopen' naar de nieuwe motorafdeling van de rivaal van Mercedes, heeft verschillende redenen. Ten eerste begint Red Bull natuurlijk aan een nieuw project, waarvoor het handig is om ervaren personeel in huis te hebben. Het team investeert veel geld in de nieuwe faciliteiten, dus ook qua personeel zullen grote investeringen niet worden geschuwd. De motorafdeling valt niet onder dezelfde noemer als het team, dus het geld wat er uit wordt gegeven valt niet onder het budgetplafond. Momenteel kan Red Bull-baas Dietrich Mateschitz bijna ongelimiteerd geld pompen in de motorafdeling die op dit moment wordt opgebouwd. En waar haal je als Red Bull zijnde personeel vandaan dat ervaring heeft met het bouwen van Formule 1-motoren? Groot-Brittannië natuurlijk. Welk team heeft haar motorfabriek ook in de buurt van Milton Keynes staan? Mercedes uiteraard, terwijl Ferrari en Renault in respectievelijk Maranello en Parijs gevestigd zijn. De afstand tussen de motorfabriek van Mercedes en de fabriek van Red Bull? Slechts 50 kilometer. Werknemers hoeven dus geen nieuw leven te beginnen als ze de overstap maken en de drempel zal vrij laag zijn. Kinderen kunnen gewoon naar dezelfde school blijven gaan, personeel hoeft niet te verhuizen. Alleen loyaliteit kan het Mercedes-personeel eigenlijk tegenhouden. Artikel gaat verder onder de afbeelding.

Budgetplafond in aantocht

Een laatste en zeker niet onbelangrijke reden waarom Mercedes-personeel het niet heel erg vindt om de overstap te maken, is dat er voor de motorleveranciers ook een budgetplafond aan zit te komen. De kogel is op dit gebied nog niet door de kerk, maar men is het er over eens dat de kosten van de motoren de laatste jaren de pan uit zijn gerezen. Achter de schermen is men dan ook al bezig met een plan voor een budgetplafond, vergelijkbaar met de plannen die dit jaar voor de teams zijn ingegaan. Voordat de nieuwe motorformule in 2025 wordt geïntroduceerd zal er dus een uitgavelimiet komen, om er zo voor te zorgen dat men geen honderden miljoenen per jaar uit zal geven in aanloop naar de introductie van de nieuwe motorformule. Momenteel kan dat nog niet, omdat de specificatie van die nieuwe formule nog niet bekend is. Door dat aanstaande budgetplafond zal er bij Mercedes bovendien ongetwijfeld in het personeelsbestand van het motorpersoneel moeten worden gesneden. Waarom zou het personeel wachten totdat ze mogelijk ontslagen worden, wetende dat de werkgever zal moeten bezuinigen, terwijl ze ook een nieuw project aan kunnen gaan en de komende jaren baangarantie kunnen hebben bij Red Bull? Al met al lijkt zich naast de baan ook een felle strijd te ontvouwen tussen Red Bull en Mercedes. Eigenlijk kan Mercedes in deze strijd alleen maar verliezen, want Red Bull heeft (nog) niets te verliezen op motorisch gebied. Tot en met het einde van dit jaar kan men nog vertrouwen op Honda-personeel en ook neemt het daarna wat Japanners over van de motorleverancier, die de komende jaren helpen met het onderhoud van de huidige motoren. En parallel daaraan werkt het nieuwe personeel, waarvan zeker een handvol en ongetwijfeld zelfs meer over zal komen van Mercedes, hard aan de gloednieuwe motor. De toekomst van Red Bull ziet er wat dat betreft dus prima uit, terwijl het team van Toto Wolff de komende tijd wat personeel de deur uit ziet lopen.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi