Als een coureur uit de pitstraat start, dan heeft dat vaak dezelfde reden: er zijn dingen aangepast die niet aangepast mogen worden onder de parc fermé-regels. Zodra de kwalificatie is begonnen, mogen de teams namelijk bijna niets meer veranderen aan de wagen, op enkele kleine in- en afstellingen na.
Deze zondag starten vier coureurs vanuit de pitstraat, namelijk beide Aston Martin- en beide Haas-coureurs. Zij hadden zich als veertiende (Kevin Magnussen), zestiende (Nico Hulkenberg), zeventiende (Fernando Alonso) en negentiende (Lance Stroll) gekwalificeerd. Ze zullen dus niet enorm veel plekken wegzakken door de pitlane start.
Anderen bekeken ook:
Waarom?
Het viertal start inderdaad vanwege het overtreden van de parc fermé-regels uit de pitstraat. Op het Circuit of the Americas is het inhalen relatief makkelijk vergeleken met sommige circuits, zoals bijvoorbeeld Qatar twee weken geleden. Op de twee lange rechte stukken kan met behulp van DRS een inhaalactie worden ingezet.
Beide teams, Aston Martin en Haas, zijn niet helemaal tevreden met hun updatepakketten. De grote updates die ze mee hebben genomen, kwamen vooralsnog nog niet tot hun recht. Omdat er maar één training om deze te testen voordat de afstelling niet meer veranderd mocht worden, hebben ze een groot risico genomen. Aangezien de kennis van de updates gering is, zitten ze nu vast in een afstelling die achteraf gezien niet goed (genoeg) is.
Zowel Aston Martin als Haas wil daarom door de afstelling te veranderen meer leren over het updatepakket en deze zo hopelijk meer tot hun recht laten komen. De Haas-coureurs riepen na de sprintrace al dat ze met veel te weinig downforce reden, dus daar zal nu ongetwijfeld wat aan gedaan worden.
Bij Aston Martin zal men aan Alonso's kant van de garage de nieuwe updates zelfs helemaal achterwege laten en teruggaan naar de auto waarmee hij in Qatar reed. Lance Stroll verandert zijn set-up ook, maar behoudt wel de updates. Zij kunnen dus de data van de twee coureurs en dus de twee updatepakketten gaan vergelijken.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!