Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Mercedes woest is op de FIA na zege Verstappen

Mercedes is woest op de FIA, nadat Max Verstappen de GP van Abu Dhabi wist te winnen. Ze wijzen naar het regelboek.

Onder semi-controversiële omstandigheden is Max Verstappen wereldkampioen geworden in Abu Dhabi. Bij Mercedes ging men na de race meteen over tot protest. Dit is waarom.

Plotselinge safety car helpt Verstappen

Nadat Nicholas Latifi vijf ronden voor het einde zijn Williams-bolide in de muur parkeerde, kwam de safety car op de baan. Max Verstappen dook naar binnen voor een set van de rode banden, terwijl Lewis Hamilton, die aan de leiding van de race ging, binnen bleef. Mercedes kon niet gokken op een pitstop voor nieuwe banden, omdat Max in dat geval waarschijnlijk op de baan was gebleven. En als de race onder de safety car zou eindigen, dan kon Max op die manier de race en het kampioenschap winnen.

Toch een herstart

Lang leek het erop dat er inderdaad geen herstart zou komen, maar de marshals wisten de auto van Latifi snel op te ruimen. Het enige andere probleem: er zaten nog andere coureurs tussen Max en Lewis op de baan achter de safety car. In eerste instantie meldde de wedstrijdleiding dat deze coureurs er tussen mochten blijven rijden, maar in de voorlaatste ronde mochten ze toch plots er voorbij. Daardoor kwam Max weer achter Lewis te rijden, en omdat de race toch nog voor een ronde op gang werd gebracht, kon de Nederlander op zijn zachte banden winnen.

Mercedes woedend

Terwijl Verstappen op de baan Hamilton inhaalde in ronde 58 van 58, schreeuwde Wolff via de radio naar de FIA-wedstrijdleider. "Dit kan je niet maken, dit kan je niet maken!", klonk het. De Oostenrijker verscheen na de race ook (nog) niet voor de camera en focuste zich volledig op het protest, wat zijn team al heel snel indiende. Mercedes ging in protest en haalde daarbij artikel 48.8 en 48.12 aan van het sportieve F1-reglement. Het eerstgenoemde artikel gaat over het feit dat er niet ingehaald mag worden achter de safety car. Toen Hamilton het tempo mocht bepalen reed hij tergend langzaam en kwam Verstappen hem met een wiel even voorbij. Dat mag dus eigenlijk niet. Waar Mercedes vooral boos over is, is artikel 48.12. Wedstrijdleider Masi liet de auto's die tussen Max en Lewis reden zich van een ronde achterstand ontdoen. De auto's achter Max moesten echter op hun plek blijven zitten. In de regels staat echter dat alle auto's die op een ronde achterstand rijden zich mogen ontdoen van die achterstand. "Zodra de baan veilig is en de safety car niet meer nodig is en de laatste auto die op achterstand staat zich van een ronde achterstand heeft ontdaan, mag de safety car in de daaropvolgende ronde van de baan", aldus de regels. Twee punten die Mercedes dan ook aan zal halen zijn de volgende. Slechts een deel van de auto's op achterstand mocht zich ontdoen van een ronde achterstand en niet allemaal zoals de regels voorstelden. Verder staat in de regels dat de safety car pas in de daaropvolgende ronde van de baan mag. In dit geval had dat betekent dat de race achter de safety car was geëindigd.

Conclusie

Wat een chaos, zou je kunnen concluderen. Als je het zo bekijkt heeft Mercedes een punt. Wedstrijdleider Masi heeft het regelboek gedeeltelijk genegeerd en heeft er voor gezorgd dat er toch nog een spectaculaire laatste ronde kwam. Wel was de baan inderdaad veilig, dus heeft hij de veiligheid van de coureurs niet in gevaar gebracht. De kans is groot dat, wat de stewards ook beslissen, een van de twee partijen het hogerop gaan zoeken en er nog heel lang, weken, misschien maanden, een sterretje achter de wereldtitel van Verstappen zal staan. Het FIA International Court of Appeal kan zich opmaken voor een bezoekje van Wolff en Horner, zo lijkt het.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"