Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Red Bull op papier een ontwikkelingsvoordeel heeft op Ferrari

Het zijn Red Bull en Ferrari die dit seizoen vooralsnog de toon aangeven in de Formule 1. De twee topteams kwamen het beste uit de winter en zoals het er nu uitziet zullen zij gaan strijden om de wereldtitels. Red Bull heeft op een vlak, op papier, een streepje voor, zo oordelen de mannen in de RacingNews365-podcast.

Aankomend raceweekend zullen de twintig Formule 1-coureurs in Melbourne een aangepast Grand Prix-circuit aantreffen. In de nieuwste RacingNews365-podcast blikken Tom Coronel en Ruud Dimmers vooruit op het raceweekend in Australië. Voor de autocoureur waren de veranderingen aan de lay-out niet per se nodig. "Ik vond van niet. Voor iedere coureur is het circuit namelijk hetzelfde, dus voor de competitie maakt het niet uit. Of het nou hobbelig is, of dat het asfalt oud is, het is voor iedereen hetzelfde, dus dan maakt het niet uit. Echt niet! Ik vind het vet, zo door het park heen, langs de muren, een paar inhaalmogelijkheden en een vette eerste chicane."

Red Bull vs. Ferrari

Het is niet de meest lastige voorspelling om momenteel te doen, maar Coronel en Dimmers verwachten in Australië opnieuw een strijd tussen Red Bull en Ferrari. Ze zien Mercedes nog niet aanhaken. Coronel acht Max Verstappen zelfs de favoriet, omdat het Red Bull-team volgens hem met wat updates komt die zorgen voor een afname in het gewicht van de RB18. "Ik zie hier een licht voordeel voor Red Bull, ja. Dat is tweeledig: ten eerste zitten er wat meer bochten in en ten tweede is Red Bull keihard aan het werk voor het gewicht. Ze hadden een nadeel, maar nu denk ik niet meer", aldus Coronel, wiens tegenspeler Dimmers nog geen uitgesproken favoriet durft aan te wijzen. Wel wordt het volgens hem tijd dat we het Wilhelmus horen in Melbourne. "Het zal waarschijnlijk gewoon weer tussen die twee gaan. Dan heb ik het over Max Verstappen en Charles Leclerc. Zij hebben net iets meer in huis dan Sainz en Perez, al had die laatstgenoemde de vorige race wel veel pech. Het wordt in ieder geval tijd dat Verstappen wint in Australië!" Coronel is er dus van overtuigd dat het door de dieetpillen uit de koker van Red Bull-ontwerper Adrian Newey goed moet komen. "Als het gewicht onder controle is, dan geloof ik dat Max niet alleen door zijn felheid of een safety car kan winnen, maar gewoon door gelijkwaardig materiaal. Nu hebben ze allebei een zwaard om mee te vechten, terwijl dat eerder nog niet zo was."

Voordeeltje voor Red Bull

Momenteel zit er weinig verschil tussen de twee topteams, maar Dimmers spot een ontwikkelingsvoordeel dat Red Bull op papier heeft op Ferrari. Het is iets dat Christian Horner ook al meermaals heeft geroepen: Red Bull is relatief laat begonnen met de ontwikkeling van de RB18. "Het gat tussen de twee teams is er bijna niet", meent Dimmers. "Het scheelt niets! Snel zullen er updates komen, zowel bij Ferrari als Red Bull. Het team van Max gaat op dieet, maar wat mij vooral vertrouwen geeft, is dat het team later aan die Red Bull-auto is begonnen (dan Ferrari aan haar auto, red.) vanwege de titelstrijd vorig jaar met Mercedes." "In theorie, als 100% het maximum is, dan zit Red Bull misschien pas op 70%. Dat terwijl Ferrari misschien al op 80% van het potentieel van de wagen zit, omdat zij veel eerder zijn begonnen met het ontwikkelen van de F1-75. Dan zou je zeggen dat Red Bull een steilere ontwikkelingscurve moet hebben dan Ferrari. En dat zit niet alleen maar in het gewicht, wat overigens wel beschamend is: 10 kilo te veel... Dat scheelt veel tijd..." De hele podcast terug beluisteren? Dat kan hieronder! We blikken onder meer vooruit op de Australische GP, bespreken de nieuwe race in Las Vegas en nog veel meer.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi