Als je verbaasd bent om het feit dat Sergio Perez van Red Bull de kans krijgt om op zijn minst het seizoen af te maken, zeker gezien de reputatie die Red Bull heeft op het coureursvlak, dan valt daar wat voor te zeggen. Het is niet des Red Bulls om een tobbende coureur in de auto te laten zitten en kijkend naar de voorbije acht GP's is 'tobbend' wellicht zelfs nog een understatement.
In het verleden schuwde men niet om coureurs als Daniil Kvyat en Pierre Gasly zonder pardon terug te zetten naar Red Bulls tweede team, om vanuit die gelederen iemand te promoveren. Wat is er nu anders? Ís er nu iets anders? Jazeker.
Die keren dat Red Bull er voor koos om midden in het seizoen een coureur te wisselen stonden er geen wereldtitels op het programma. Men vocht voor podiums en hooguit een verdwaalde overwinning, dus de inzet was niet zo hoog. Met de ene of de andere coureur, kampioen werden ze toch niet, dus een heel groot risico was er niet. En in het geval van Kvyat was diens vervanger bepaald niet van het minste kaliber...
Nu staat die wereldtitel wél op het spel en moet je gewoon eerlijk zijn dat er niet iemand van het kaliber Verstappen klaarstaat om Perez te vervangen. Er is niemand waarvan je zeker weet: 'ja, hij gaat Red Bull samen met Verstappen alsnog constructeurskampioen maken'. En hoe goed een Yuki Tsunoda of Liam Lawson op papier ook kan zijn, midden in een seizoen instappen in een nieuwe auto zet je op achterstand.
En vergeet niet dat de RB20 allang niet meer de makkelijkste auto van het veld is. Een veelbelovende carrière kan ineens de nek om worden gedraaid. Dus is het een gebrek aan vertrouwen in die jongens, of worden ze ook gewoon beschermd?
Anderen bekeken ook:
Steentje bijgedragen
Wat brengt Sergio Perez dan nog? Het meest to-the-point antwoord is: 131 punten. Hoe je het ook wendt of keert, Red Bull staat aan de leiding van beide kampioenschappen met de line-up die ze nu hebben. Het is misschien flauw gesteld, maar zonder die 131 punten van Perez had Red Bull niet aan de leiding gestaan.
Het verval van Perez staat bovendien ook niet op zichzelf, dat loopt paralel aan het verval van Red Bull als team zelf. Dus dat de laatste races minder sterk waren dan zeg de eerste drie à vier races, is niet meer dan logisch. Natuurlijk, Verstappen haalt veel meer uit de auto dan Perez en hij maakt aanzienlijk minder fouten, maar dan komen we weer terug bij dat eerdere punt. Het kaliber Verstappen is nu eenmaal uniek.
Perez is een gok in de jacht op de constructeurstitel, maar een Tsunoda, Lawson of Daniel Ricciardo zou dat óók geweest zijn, met dat verschil dat die gasten het team nog niet kennen, zoals Perez dat team wel kent en zoals Perez ook teamgenoot Verstappen kent en vice versa. En dat geeft Perez ongetwijfeld een streepje voor. Continuïteit is een groot goed, zeker in de roerige Red Bull-tijden die het team uit Milton Keynes achter de rug heeft.
En ja, geld zal ongetwijfeld ook een rol spelen. Sergio Perez wordt rijkelijk gesierd door goed betalende partners, dus bij twijfel zal dat thema ook heus nog wel ergens meespelen. Voorlopig gaat Perez dus nergens heen, hij maakt het seizoen 2024 af. Daarna richting 2025 maar weer verder kijken.
Ook interessant:
Verstappen is alle Red Bull-basiselementen voor succes kwijt
Perez, Red Bull, Mercedes... wat moet je daar nou van zeggen? Niks, want dan doen de heren Dimmers, Coronel en Mosterdijk voor je! Jij hoeft alleen maar achterover te leunen met deze kakelverse nieuwe F1-podcast.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!