Voorafgaand aan het Formule 1 Grand Prix-weekend in Frankrijk deelde de FIA keurig de (vrij lange) lijst met track limts. Daarbij stond beschreven dat in de bochten twee en vier bepaalde uitwijkroutes waren neergelegd die men moest volgen in het geval ze de bocht niet zouden halen. Tijdens de race gingen Max Verstappen en Valtteri Bottas allebei in de fout, maar een straf kregen ze niet. Verstappen kwam al direct te wijd uit de eerste bocht van de race, waardoor hij bocht twee op lage snelheid afsneed. Hij slaagde er niet om het juiste traject langs de piepschuimblokken te rijden, maar de wedstrijdleiding zag het moment door de vingers. In gesprek met onder andere RacingNews365 legt wedstrijdleider Michael Masi uit waarom. "Kijkend naar waar Verstappen de baan verliet, was het vrij duidelijk dat het fysiek gezien onmogelijk was om nog naar dat punt te sturen. Het was ook vrij duidelijk dat Verstappen behoorlijk vaart minderde en op een veilige manier terugkeerde op het asfalt", aldus Masi. "Alles hangt natuurlijk af van waar en hoe je van de baan gaat", vervolgt hij. Was de uitwijkroute dan verkeerd uitgestippeld? Nee, dat toch ook niet: "Die route wordt bepaald aan de hand van wat in het verleden de meest logische manier was om van de baan te gaan." Voor Valtteri Bottas geldt ongeveer hetzelfde. Hij ging de fout in in bocht vier, daar waar Mick Schumacher wel keurig om de aangewezen blokken heen stuurde. "We hebben geoordeeld dat Bottas waarschijnlijk voor de meest veilige optie koos toen hij terugkeerde op de baan. Hij verloor daarbij bovendien veel tijd. Daarom vonden we het niet nodig verdere stappen te ontnemen. Het telde uiteraard wel als één van zijn drie aantekeningen tijdens de race, maar het zou bij die ene aantekening blijven."
Meest gelezen