Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen met Red Bull allerminst kansloos is voor de zege op Monza

Max Verstappen zal de Grand Prix van Italië starten vanaf de zevende plaats. In België liet de Red Bull-rijder al zien dat een overwinning nog steeds mogelijk is en ook in Monza is hij zeker niet kansloos.

Tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Italië klokte Max Verstappen een tijd goed voor P2 op de grid, maar na een straf vanwege een motorwissel zakt hij terug naar de zevende plaats. Hij zal de race starten op de vierde startrij naast landgenoot Nyck de Vries en zal een inhaalrace moeten rijden om de overwinning te veroveren. Ferrari zit er in hun thuisland weer goed bij, maar de poleposition van Charles Leclerc betekent natuurlijk nog niet direct dat ze ook winnen. Tijdens een race kan er van alles gebeuren, maar Red Bull is al vroeg in het weekend begonnen met de voorbereidingen op de situatie van Verstappen en zijn P7-start. Dit is waarom de overwinning nog zeker mogelijk is.

Afstelling Red Bull-bolide ten gunste van Verstappen

De afstelling van de Ferrari-bolides verschilt van de Red Bull-afstelling. Leclerc heeft poleposition veroverd, mede door met minder downforce te rijden. Hiermee was de Monegask weliswaar sneller over een ronde, maar tijdens de race zijn er genoeg factoren waar juist Verstappen van kan profiteren. Tegenover de Nederlandse pers, waaronder RacingNews365 , legde hij uit wat het voordeel kan zijn. "Het rondje van Leclerc kwam allemaal goed uit. Weinig benzine en de zachtste band... dat moesten wij ook altijd doen de afgelopen jaren (in Monza). Daar kom je op zich goed mee weg, maar in de race wordt het ook wat warmer. Hopelijk komt het dan iets meer naar ons toe." De race moet dan naar Red Bull en Verstappen toe komen vanwege minder bandenslijtage. Red Bull heeft hiermee gekozen voor de 'extreme variant' van de afstelling. Méér downforce op een circuit waar je eigenlijk juist weinig drag wil hebben. "Hier kan je met heel weinig downforce rijden of met net iets meer, dan kom je altijd wel op dezelfde rondetijd uit. Maar we moeten ook kijken naar de bandenslijtage." En daar zit voordeel nummer één voor de Red Bull-coureur. Een afstelling met net wat meer downforce zorgt voor een stabielere auto. Een stabiele auto glijdt minder en zorgt voor minder 'stress' op de banden. Op papier zal Verstappen tijdens de GP van Italië dus beter om kunnen gaan met zijn banden, waardoor hij langer snellere rondetijden kan rijden of misschien zelfs op strategisch niveau een pitstop minder hoeft te maken.

De racepace van Red Bull

In het huidige Formule 1-seizoen is al meermaals gebleken waar de kwaliteiten van de Red Bull RB18 liggen. En dat is op de belangrijkste dag: zondag. Ferrari gaat er regelmatig vandoor met pole of zelfs P1 en P2, maar op zondag missen ze de racepace om pole om te zetten in een overwinning. Red Bull heeft ondertussen bewezen de snelste racewagen te hebben op zondag. Tijdens de vrije trainingen voorafgaand aan de GP van Italië was de sterke racepace van Verstappen duidelijk zichtbaar in de tijdlijsten. In deze sessies was de Nederlander tot wel een halve seconde sneller dan Leclerc, om nog maar niet te beginnen over de Mercedessen. Daarmee was het verschil een goede seconde.

De start overleven en aansluiting zoeken

Vanaf de zevende plaats moet Verstappen een inhaalrace rijden om Leclerc te bereiken, maar heel lastig zal dit niet worden. Voor hem rijden Fernando Alonso, Pierre Gasly, Daniel Ricciardo, Lando Norris en George Russell. Daarna ziet hij de achtervleugel van de Ferrari al. Met de snelheid van Verstappen en de RB18 zal het inhalen van Alonso geen probleem zijn. Alonso kennende maakt hij het Verstappen ook niet te moeilijk. Daarna komt de AlphaTauri-coureur, die nog net niet van zijn gas af gaat om iemand van Red Bull voorbij te laten. McLaren-coureurs Ricciardo en Norris kunnen het Verstappen wat lastiger maken, maar op snelheid is hij er waarschijnlijk al snel voorbij. Hierna ligt hij al op een virtueel podium en hoeft hij alleen nog de Mercedes van Russell te passeren om aansluiting te gaan vinden bij Leclerc. Hier zit natuurlijk wel een hele grote 'als' bij. De openingsronde in de Formule 1 is hectisch en hét moment waar iets mis kan gaan. Rustig de race beginnen en schade voorkomen is hierbij het belangrijkst. Steeds vaker zien we Verstappen voorzichtiger rijden tijdens dit soort momenten.

Verstappen hoeft helemaal niet te winnen

Last but not least: Verstappen heeft de overwinning van de GP van Italië helemaal niet nodig. De regerend wereldkampioen staat een gigantische 109 WK-punten voor op Leclerc en 'slechts' een podiumfinish zal hem absoluut geen pijn doen. Het gat tussen Verstappen en Leclerc in de WK-stand is zo groot dat er met een andere blik naar de races wordt gekeken. Helmut Marko zei het eerder ook al. Verstappen mag het gevecht aangaan met Leclerc voor de overwinning, maar hierbij mogen geen risico's worden genomen. Het is nu beter om genoegen te nemen met de tweede of derde plaats. Verstappen zal hier mogelijk iets anders over denken als hij daadwerkelijk strijdt voor de overwinning, maar winnen hoeft hij zeker niet.

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training