Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun

F1-stand

  • 1 VER 105
  • 2 HAM 101
  • 3 PER 69
VT1 vr 18 jun
VT2 vr 18 jun
VT3 za 19 jun
Quali za 19 jun
Race zo 20 jun
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali vr 16 jul
Sprint za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Helmut Marko

Waarom Verstappen niet meteen na Hamilton een tweede pitstop maakte

Max Verstappen werd op strategie verslagen in Spanje. Lewis Hamilton dook aan het einde van ronde 42 naar binnen voor een tweede pitstop en een tweede set van de medium band. De Nederlander had nog een set rode banden liggen, maar toch koos zijn team voor om niet te reageren. Ze overwogen het wel, maar Marko legt uit waarom het niet gebeurde.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Toen Max Verstappen eenmaal op zijn plek stond in de pits, kwam de monteur met het linker achterwiel nog aanrennen. Het geheel deed erg knullig aan, maar het was volgens Helmut Marko niet enkel een fout van het team. Dat legt hij uit aan Motorsport-Magazin.

"Max kwam volledig onaangekondigd de pits is", aldus de Oostenrijker. "Het was het gevolg van een misverstand tussen Verstappen en zijn engineer."

Verstappen gaf aan al vroeg in de race te weten dat ze waarschijnlijk de zege gingen verliezen en ook Marko was daar voortijdig van doordrongen: "Toen Hamilton voor de tweede keer de pits in reed, wisten we: 'that's it'."

De optie om zelf ook te stoppen voor nieuwe zachte banden was er, maar daar zag het team van Verstappen geen heil in, niet voordat men daarop op de snelste raceronde ging jagen, althans: "Daar hebben we het wel over gehad, maar dan zouden we terug zijn gevallen tot achter Bottas en dat zou ons extra tijd hebben gekost", zo voegt hij daar in gesprek met Sky aan toe.

"We dachten dat we het op deze manier misschien nog zouden redden, maar helaas was dat niet het geval. Op racesnelheid was Mercedes vandaag simpelweg te snel."

Als Verstappen zelf in gesprek met onder meer RacingNews365 wordt gevraagd naar de tweede pitstop, en waarom er niet werd gereageerd op Hamilton, is hij duidelijk: het had niets uitgemaakt.

"Als ik een tweede stop had gemaakt, dan had ik Lewis niet meer ingehaald. Op de medium zijn we namelijk net wat trager. Dat Lewis de hele tijd zo dicht op me zat, soms zelfs in mijn DRS, dat laat wel zien dat een tweede stop geen verschil had gemaakt."

Hadden Red Bull en Verstappen niet zelf het initiatief kunnen nemen en een tweede keer kunnen stoppen voordat Hamilton dat deed? Nee, oordeelt teambaas Christian Horner. "Dat zou een wel heel erg gedurfde actie zijn geweest om in ronde 42 in leidende positie een pitstop te maken, zeker aangezien de voorspellingen zeiden dat de banden het zouden redden tot het einde van de race."

"Ze hadden het ook gered", vervolgt hij. "Waarschijnlijk was dat niet de allersnelste manier geweest, maar track position is cruciaal op dit circuit. Tot aan dat punt was het namelijk al gelukt om Lewis achter ons te houden. Bovendien had Mercedes een set medium banden over en wij een set zachte banden, en die hadden niet de range die de medium banden hadden."

"De realiteit is dat zij een snellere wagen hadden en minder last hadden van bandenslijtage, ongeacht wat wij gedaan hadden. We nemen dus alle positieve punten mee naar huis. Vorig jaar hadden we hier een enorme achterstand op Mercedes, dus het is mooi dat we ze zo hebben weten te pushen."

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Spanje 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Portugal, direct vanuit Spanje.

40 reacties

    x
    Interview Perez: "Kunnen een nieuwe klapband niet 100% zeker uitsluiten"