Toen Max Verstappen eenmaal op zijn plek stond in de pits, kwam de monteur met het linker achterwiel nog aanrennen. Het geheel deed erg knullig aan, maar het was volgens Helmut Marko niet enkel een fout van het team. Dat legt hij uit aan Motorsport-Magazin . "Max kwam volledig onaangekondigd de pits is", aldus de Oostenrijker. "Het was het gevolg van een misverstand tussen Verstappen en zijn engineer." Verstappen gaf aan al vroeg in de race te weten dat ze waarschijnlijk de zege gingen verliezen en ook Marko was daar voortijdig van doordrongen: "Toen Hamilton voor de tweede keer de pits in reed, wisten we: 'that's it'." De optie om zelf ook te stoppen voor nieuwe zachte banden was er, maar daar zag het team van Verstappen geen heil in, niet voordat men daarop op de snelste raceronde ging jagen, althans: "Daar hebben we het wel over gehad, maar dan zouden we terug zijn gevallen tot achter Bottas en dat zou ons extra tijd hebben gekost", zo voegt hij daar in gesprek met Sky aan toe. "We dachten dat we het op deze manier misschien nog zouden redden, maar helaas was dat niet het geval. Op racesnelheid was Mercedes vandaag simpelweg te snel." Als Verstappen zelf in gesprek met onder meer RacingNews365 wordt gevraagd naar de tweede pitstop, en waarom er niet werd gereageerd op Hamilton, is hij duidelijk: het had niets uitgemaakt. "Als ik een tweede stop had gemaakt, dan had ik Lewis niet meer ingehaald. Op de medium zijn we namelijk net wat trager. Dat Lewis de hele tijd zo dicht op me zat, soms zelfs in mijn DRS, dat laat wel zien dat een tweede stop geen verschil had gemaakt." Hadden Red Bull en Verstappen niet zelf het initiatief kunnen nemen en een tweede keer kunnen stoppen voordat Hamilton dat deed? Nee, oordeelt teambaas Christian Horner. "Dat zou een wel heel erg gedurfde actie zijn geweest om in ronde 42 in leidende positie een pitstop te maken, zeker aangezien de voorspellingen zeiden dat de banden het zouden redden tot het einde van de race." "Ze hadden het ook gered", vervolgt hij. "Waarschijnlijk was dat niet de allersnelste manier geweest, maar track position is cruciaal op dit circuit. Tot aan dat punt was het namelijk al gelukt om Lewis achter ons te houden. Bovendien had Mercedes een set medium banden over en wij een set zachte banden, en die hadden niet de range die de medium banden hadden." "De realiteit is dat zij een snellere wagen hadden en minder last hadden van bandenslijtage, ongeacht wat wij gedaan hadden. We nemen dus alle positieve punten mee naar huis. Vorig jaar hadden we hier een enorme achterstand op Mercedes, dus het is mooi dat we ze zo hebben weten te pushen."
Meest gelezen