Max Verstappen werd tweede in de Grand Prix van Oostenrijk, maar makkelijk was het niet voor de regerend wereldkampioen. Zicht op de overwinning had hij pas helemaal aan het einde van de race, maar vooral de problemen met het slijten van de banden weerhielden hem ervan om zijn pole om te zetten in een zege. Ook was Ferrari razendsnel op de Red Bull Ring.
Wat er precies voor zorgde dat de banden van Verstappen wel erg hard sleten, dat is volgens de Nederlander niet helemaal duidelijk. "Het was allemaal wat lastiger dan ik had verwacht. Op elke band was er enorm veel slijtage", zegt hij voor de microfoon van onder meer RacingNews365. "Het is iets wat ik niet echt uit kan leggen, nu, waarom het precies zo veel was."
"Normaal gaat het bij ons wel goed met de banden. Ik verwachtte wel dat het zwaar zou worden, maar ik had het niet op deze manier verwacht. We moeten het gaan analyseren en begrijpen wat er is gebeurd vandaag. Maar zelfs op een slechte dag, een off day, verliezen we maar vijf punten over een heel raceweekend, dus dat is goed."
Het is meteen de eerste reden om niet in paniek te raken. Verstappen had weliswaar op zondag hardnekkige problemen met zijn bandenslijtage, maar het is niet alsof hij plots ver terugzakte. Lewis Hamilton reed nog steeds straatlengtes achter Verstappen, al moest de Brit wel vanaf de negende startplek komen en zo veel tijd verloor.
Tegelijkertijd sloeg de betrouwbaarheid weer toe bij Ferrari, want Sainz viel uit. Tel Max' overwinning in de sprintrace en zijn snelste raceronde op zondag erbij op en hij verloor slechts een vijftal punten op Leclerc in de strijd om de titel. Zijn leiding in de strijd om de wereldtitel is nog steeds zeer gezond.
Er was slechts één echte training
Het Grand Prix-weekend in Oostenrijk bracht een extra moeilijkheid met zich mee. Omdat er op zaterdag een sprintrace was, kon iedereen namelijk slechts een vrije training rijden voordat de auto's in parc fermé gingen. In andere woorden: er kon na dat uur nauwelijks meer iets worden gewijzigd aan de afstelling van Verstappens Red Bull RB18.
Jos Verstappen legt bij ServusTV uit. "Het heeft natuurlijk ook veel met de afstelling van de auto te maken, dat er zoveel bandenslijtage was. Er zijn namelijk duizenden mogelijkheden om er zo wat aan te veranderen. Dit weekend was er natuurlijk ook maar een uur training, waardoor Red Bull er misschien niet het optimale uit heeft gehaald."
"Ferrari heeft absoluut verdiend gewonnen. Ze hebben dit jaar pech gehad, maar Max ook, dus wat dat betreft staat het een beetje gelijk. Hier in Oostenrijk waren ze beter, hadden ze minder bandenproblemen dan wij, dus dan is het gewoon zo. Als er in Silverstone niets met Max was gebeurd, dan had hij daar gewonnen, want daar was Red Bull weer beter. Je merkt dat het om de details gaat die de doorslag geven. In Oostenrijk viel het de kant op van Ferrari en hopelijk valt het de volgende keer onze kant op", aldus de vader van Max.
Van structurele problemen zijn dus geen sprake, zo bevestigt Verstappen senior. Het zit 'm in de details en die vielen voor Verstappen de verkeerde kant op. Dat hij voor de eerste keer dit jaar de poleposition pakte in droge omstandigheden zegt misschien ook wat over de afstelling van zijn auto. Misschien was deze iets te veel gericht op een enkele ronde, waardoor zijn bandenslijtage een probleem werd tijdens de lange race.
Betrouwbaarheid op orde
Verstappen had vooraf wel al verwacht dat Ferrari voor een stevige concurrentiestrijd zou zorgen in Oostenrijk. "Maar ik had ook weer niet verwacht dat ze zó goed zouden zijn. Ik denk dat wij een beetje beneden verwachting presteerden op zondag", zo blikt de Limburger terug.
Er is wel wat werk aan de winkel bij Red Bull, dus. De problemen met de bandenslijtage moeten namelijk nog in kaart worden gebracht bij het team. "We wilden altijd al een tweestopper doen, maar ik heb geen verklaring voor hoe het op zondag ging. Dat moeten we gaan analyseren", aldus de Red Bull-rijder.
Alhoewel Verstappen en Red Bull ongetwijfeld zullen balen van de problemen, is het goede nieuws dat het niets met de betrouwbaarheid te maken lijkt te hebben gehad. Inmiddels lijkt die bij Red Bull namelijk op orde te zijn. Na de laatste problemen van Verstappen in Australië heeft hij nergens last meer van gehad.
Alleen Sergio Perez had in Canada problemen met zijn versnellingsbak, maar die problemen ontstonden omdat het onderdeel aan het einde van zijn levensduur was en de Mexicaan op zaterdag hard de muur in was gegaan tijdens de kwalificatie, waarna hij achteruit uit de probeerde te rijden, maar daarbij heel veel toeren maakte.
Bovendien zijn alle eerdere problemen voor Verstappen en Perez opgelost, zonder dat dit ervoor heeft gezorgd dat Verstappen extra motoronderdelen in moest zetten. Het heeft er dus alle schijn van dat hij het seizoen af kan maken zonder gridstraffen. Dat kan van Leclerc en Sainz zeker niet gezegd worden. Leclerc heeft zijn eerste gridstraf al ingelost, terwijl Carlos er waarschijnlijk snel aan zal moeten geloven.
Al met al dus absoluut geen man overboord bij Red Bull. De problemen van afgelopen zondag moeten natuurlijk onderzocht worden, maar het is beter om in deze fase van het jaar tegen soortgelijke problemen aan te lopen dan over een aantal maanden. Door lessen te leren kunnen Adrian Newey en zijn team er juist voor zorgen dat het vanaf nu niet meer gebeurd.
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull hebben een structureel probleem
De Oostenrijkse GP was een enerverende. Want hoe denken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk over de Ferrari-problemen? Of van het wangedrag van enkele 'supporters' naast de baan?
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Oostenrijk 2022 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Matthijs Roskam
Het was een rare race voor Max, enorm veel slijtage waar Red Bull normaal altijd goed werk levert. Met de plof van Sainz valt de schade voor Max mee. Ben wel benieuwd wat dit voor het eind van het seizoen betekend voor Ferrari met zoveel motorproblemen.
Hennie-1965
Ik denk dat het voor Ferrari / Sainz betekend dat hij de komende race achteraan mag starten, die motor is weg en waarschijnlijk veel elektronische onderdelen ook kapot gegaan mede door de fikse brand. Leclerc heeft nu 3 races gereden met de nieuwe motor die in Canada is geplaatst, dat was nr 4 al, gezien het totale aantal races welke reeds verreden zijn verwacht ik minimaal nog 1X een PU wissel voor hem, voor Sainz is het de 4e die erin gaan en met nog 11 races te gaan zal dat ook niet de laatste zijn vrees ik. Dat terwijl Max en Checo nog steeds met motor 2 rijden zit het wat dat betreft best goed.
GT220
Jos legt het heel eenvoudig uit, de auto was afgesteld voor quali en voor de sprint, en minder afgesteld voor de zondag. Komende race zul je zien dat het recht wordt gezet.
RobW84
Precies dat ja, kort maar krachtige uitleg.
Hamil Ton
Max had op de gele en witte banden geen kans tegen de Ferrari's; Lewis Hamilton eindigde 40 seconden achter hem, dus waarom wisselde Red Bull tijdens de vsc niet naar de rode band? Dat was volgens mij de enige kans om van Ferrari te winnen. Wie weet waarom ze dat niet deden?
Goalkeeper
Hadden geen rode band meer......ja gebruikte, maar die gaan dan weer niet lang genoeg mee.
NTurfkruier
Volgens mij was Max op geel in de laatste stint beduidend sneller, mede door "gaspedaal" problemen bij Leclerc. De vcs had alleen een 8 tal rondjes eerder moeten verschijnen om Max de zege te geven. Aan de andere kant heeft Leclerc verdient gewonnen.
zeezeiler
In de sprintrace kon Max de Ferari makkelijk voor blijven, maar in de hoofdrace niet! Het team zegt dat het een bandenprobleem was. Bestaat de mogelijkheid om de banden te controleren of dat ze de zelfde samenstelling zijn van zaterdag en zondag??
MdGL
Dit is al de zoveelste keer dat je dit post. De banden worden ad random uitgedeeld. Dit om te voorkomen wat jij suggereert.
Shadow771
Je vergat dat in de sprint race de Ferraris met elkaar gingen vechten, maar in de hoofdrace niet?
Harold Andeweg
Zodra een team dominant dreigt te worden krijgen ze andere banden om het weer spannend te maken.
FritsBruin78
LOL
zeezeiler
Ook in de sprint race, na het bakkeleien kon Leclair niet bij Max komen, En in de hoofd race vloog jij voorbij Max,!! Oorzaak?? Banden!!!
Nelson
Is het alleen wel de banden ? Is het niet dat Ferrrari een kleinere turbo heeft waardoor de motor meer vermogen op grote hoogte heeft ? Hierdoor presteerde ze misschien wel beter dan verwacht.
Patrick4500
Tja, dat zou wel eens kunnen
Artis
Ik zou zeggen de ONbetrouwbaarheid van de Ferrari sloegtoe. Het is maar een kleinigheid, maar wilde het even kwijt.
RobW84
Het blijft een mechanische sport, daar gaan dingen kapot en zijn afstellingen enorm belangrijk. Denk inderdaad zoals meermaals al is benoemd dat het met afstelling voor kwalificatie/sprintrace te maken heeft en niet zozeer met een auto probleem. Frankrijk zullen we zien wat de verschillen zijn.
FranskE64
Ik snap dat hele sprintrace format ook niet waar je maar één training hebt om je auto af te stellen. Die tweede training, ná de kwalificatie, is voor de kat z'n viool.
Dit bericht is aangepast op: