Niemand kon Max Verstappen bijhouden op de zaterdag in China. Tijdens de sprintrace reed hij in ongeveer tien rondjes tijd dertien seconden weg bij de concurrentie, om een paar uur later ook nog eens overtuigend poleposition te pakken. Desondanks paste Verstappen zijn auto nog aan na de sprintrace. Waarom? Dat vertelt hij in gesprek met onder meer RacingNews365.
"Ik denk dat de kwalificatie niet zo goed was geweest als we de set-up hadden gelaten zoals hij was", stelt Verstappen. "We hebben best wel veel veranderd, want ik was niet helemaal tevreden in de sprintrace. Ik wilde de balans voor en achter beter voor elkaar krijgen. Ook de wind is weer anders tijdens de race, dus dat heeft natuurlijk een effect op de balans."
Stiekem zorgen deze uitspraken voor nog meer verbazing. Hoe kan je zo ver wegrijden bij de rest terwijl je je niet optimaal voelt in de RB20? "Iedereen leert van zo'n sprint, ik denk dat een paar jongens ook gewoon veel te hard zijn begonnen. Ze gingen door hun banden heen. Automatisch zit het veld wat dichter bij elkaar (in de race red.), maar ik denk dat we over het algemeen sterk zijn."
Levert Verstappen alle input voor de wijzigingen? "Dat bespreek ik met mijn race-engineer Gianpiero Lambiase. Ik kan natuurlijk tegen hem zeggen: 'het is allemaal goed zo, laten we niets veranderen', maar ik denk dat we het er redelijk over eens waren dat in de sprintrace niet alles helemaal goed aanvoelde."
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!