Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Waarom Verstappens grootste uitdagingen nog voor hem liggen

Max Verstappen begint over ruim anderhalve maand aan zijn elfde Formule 1-seizoen, met de Grand Prix van Australië als openingsrace. De grootste uitdagingen van de Nederlander liggen echter nog voor hem.

Verstappen Abu Dhabi
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Max Verstappen had er nooit van kunnen dromen dat hij na tien jaar in de koningsklasse van de autosport een viervoudig wereldkampioen zou zijn. De Nederlander staat zodoende op gelijke hoogte met grootheden als Sebastian Vettel en Alain Prost, die ook vier kampioenschappen wisten te veroveren. Alleen Juan Manuel Fangio (5), Lewis Hamilton en Michael Schumacher (beiden 7) staan nu nog boven Verstappen, wat het aantal titels betreft.

Toch liggen de grootste uitdagingen van Verstappen nog voor hem. Hij heeft tot nu toe veelal voor zekerheid gekozen in de Formule 1, door vanuit Toro Rosso naar Red Bull Racing door te stromen en daar zijn grootste successen te behalen. Maar Verstappen staat in de komende jaren de ene na de andere uitdaging te wachten.

In 2025 zal de rangorde in de Formule 1 nog wel redelijk hetzelfde blijven, met de aangekondigde grote reglementswijzingen voor 2026 die daarna volgen. Vier teams zullen naar verwachting strijden om de twee titels en het zal ongetwijfeld een spannende strijd worden, waarbij Verstappen hoopt dat hij zijn vijfde titel op rij kan pakken. Maar in 2026 staat er met de gloednieuwe regels rond de motoren en de nodige aanpassingen qua aerodynamica en het chassis een hele nieuwe uitdaging voor de deur.

Red Bull Powertrains

Met name bij Red Bull gaat er het nodige veranderen, want het team gaat voor het eerst in de historie een eigen motor ontwikkelen. Oké, Ford helpt mee met kennis en de bouw van de elektrische componenten, maar het merendeel van het werk zal toch echt vanuit Red Bull Powertrains (RBPT) moeten komen. Niet voor niets is er een gloednieuw complex gebouwd waar de focus alleen op de motor ligt.

Voor Verstappen zal er veel afhangen van hoe Red Bull ervoor staat na de reglementswijzigingen. Er wordt aangenomen, onder meer door topontwerper Adrian Newey, dat de motor in eerste instantie het verschil gaat maken en zodoende kunnen er flinke verschuivingen gaan ontstaan. Heeft Red Bull gelijk het ei van Columbus gevonden of moet het zijn meerdere erkennen in een of meerdere concurrenten?

De viervoudig wereldkampioen ligt dan wel tot en met 2028 vast bij Red Bull, maar er zijn ongetwijfeld clausules die Verstappen in staat stellen om eerder te vertrekken. Eerder zei Verstappen al het volgende: "Als je eenmaal een lange tijd succesvol bent geweest, ga ik niet blijven racen voor P12. Dat is niet leuk en een verspilling van ieders tijd."

Toekomst

De vraag is dan ook of Verstappen zal blijven bij de Red Bull-familie. Daarin schuilt een andere uitdaging voor de Nederlander, want dan zou hij alles wat hij heeft opgebouwd bij het team uit Milton Keynes achter zich laten. Er wordt al openlijk door Mercedes en Aston Martin gehengeld naar de diensten van Verstappen, maar de 63-voudig Grand Prix-winnaar zal vooral kijken en luisteren naar het verhaal dat hem naar een nieuwe titel kan leiden. Of dat nu bij een van de twee eerdere teams is of bij bijvoorbeeld Ferrari, dat zal hem niet heel erg uitmaken. Winnen is alles wat telt voor de Verstappens.

Daarbij kijkt de Nederlander ook al verder na zijn tijd in de Formule 1. Hij kan ook besluiten om sneller dan verwacht een einde aan zijn carrière in de koningsklasse van de autosport te maken, zeker als hem de gloednieuwe regels van 2026 niet aanstaan. "Ik heb meerdere doelen na de Formule 1, zoals endurance en mijn eigen team. Er komen heel veel dingen bij kijken en uiteindelijk moet er een programma komen. Met wie ga je dat doen? Dat zijn natuurlijk ook gesprekken die ik heb."

Volgens Verstappen zijn er veel kanshebbers om mee in zee te gaan. "Heel veel teams. Mercedes, Ferrari, Aston Martin. Het heeft niet eens met de Formule 1 zelf te maken. Red Bull, zij doen natuurlijk ook heel veel buiten de Formule 1. Ik houd alle opties open en uiteindelijk kies ik voor wat ik denk dat het beste is." En dan is er dus nog zijn eigen raceteam, waar veel moeite en voorbereidingstijd in zal gaan zitten. Verstappen heeft namelijk grote ambities en wil via de simracewereld coureurs naar het echte circuit brengen. "We gaan ons daar volgend jaar al op richten! Dan gaan we simcoureurs de echte racewereld in helpen, daar zijn we ons nu al op voor aan het bereiden."

Ook dat zal een gloednieuwe uitdaging voor de Nederlander worden. Verstappen staat aan de vooravond van een aantal spannende keuzes en daarin zal hij zijn gevoel volgen, in combinatie met zijn verstand. Hoe lang Verstappen nog actief zal blijven in de Formule 1 en dan de stap naar een andere klasse zal maken, dat is nog in het ongewisse. Misschien dat Verstappen al meer weet dan dat de buitenwereld op dit moment kan vermoeden...

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Nederlander verliest zege in 24 uur van Daytona na hartverscheurende zware straf