De Formule 1-auto's zullen er komend seizoen niet alleen heel anders uitzien door een nieuw technisch reglement, ze zullen ook nog op andere Pirelli-banden gaan rijden. In 2022 stapt de F1 over van 13 inch naar 18 inch banden. Mario Isola van Pirelli riep eerder nog dat hij verwachtte dat er komend seizoen in de meeste races nog maar één pitstop gemaakt zal worden. Nu is hij iets optimistischer. "Ik hoop niet dat we minder verschillende strategieën gaan zien, dat is niet het idee", zegt de Italiaan in gesprek met onder meer RacingNews365 . "We hebben de banden zo ontworpen om juist verschillende strategieën te behouden, een mix van één- en tweestoppers." Toch geeft de bandenbaas toe dat het wel eens anders zou kunnen uitpakken dan hij hoopt. "Met de nieuwe band, die minder snel zal slijten, is het mogelijk dat we minder pitstops krijgen. Dat is waar. Dan zou het kunnen zijn dat we in de meerderheid van de races een één-stopper zien", erkent Isola.
F1-fans willen gevechten zien
De baas van Pirelli legt uit dat minder pitstops niet per se een doodsteek voor de Formule 1 hoeft te zijn. "Voor mij is het geen probleem, zolang we maar goede races en actie op de baan hebben. Het is niet goed als inhaalacties te makkelijk gaan. Dus als de coureurs zouden moeten pushen voor een inhaalactie, hebben we veel actie." "Het is belangrijk dat de coureur veel moeite moet doen om proberen iemand in te halen, dat is precies wat de fans willen zien. Daar is onderzoek naar gedaan door de Formule 1. De meerderheid van fans wil geen makkelijke inhaalacties zien. Ze willen gevechten en actie op de baan zien", weet Isola.
Hoe Pirelli de nieuwe banden heeft ontwikkeld
Pirelli heeft de 2022-banden moeten ontwikkelen zonder dat zij beschikking hadden over een 2022 F1-auto, maar dit is gebruikelijk voor de bandenboer. "Dat is een vrij normale situatie. In 2016 moesten we bredere banden ontwikkelen voor 2017 en toen waren er nog geen 2017 auto's beschikbaar. Het is dus niet nieuw voor ons", legt Isola uit. "We hebben een goede samenwerking met de teams, zij leveren de simulaties. We hebben veel werk gedaan met simulaties in 2016, 2020 en 2021. Dus we hebben een virtueel model van de band, wat we aan de teams leveren. Zij kunnen dit model in hun simulatoren invoeren en ons hun feedback geven." "Dus zij hebben een model van de auto en wij hebben een model van de band", gaat de Italiaan verder. "Daar zien we dan bepaalde herhalingen in en dat zetten we dan om naar de definitieve versie van de auto en een definitieve versie van de banden."
Pirelli kreeg hulp van de F1
Gedurende het afgelopen seizoen werd er door alle teams (behalve Williams) getest met de banden in zogenoemde Mule Cars . Dat zijn F1-auto's van enkele jaren oud die zijn aangepast zodat de nieuwe 18 inchbanden eronder konden worden geschroefd. Voor de Formule 1-teams waren deze test minder nuttig dan voor Pirelli, legt Isola uit. "Ten opzichte van de teams hebben wij een voordeel. Wij hebben tien teams die simulaties leveren, dus we kunnen de teams vergelijken en kijken of iemand is die buiten de boot valt." Toch was het niet makkelijk voor de bandenboer om nieuwe sloffen te maken voor de nieuwe generatie F1-bolides. De Formule 1 schoot Pirelli echter te hulp, aldus de Italiaan. "Ik zal niet zeggen dat het niet moeilijk is, want zonder een representatieve auto is het echt gewoon moeilijk. Maar we hebben wat hulpprogramma's en met behulp van de Formule 1 hebben we deze programma's verder kunnen ontwikkelen."
Meest gelezen