Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom we op Suzuka als vanouds weer een vrije training van anderhalf uur hebben

Is het een fout in het tijdschema? Nee hoor, komend weekend werken de Formule 1-coureurs in het weekend van de Grand Prix van Japan inderdaad een vrije training af die anderhalf uur duurt.

Sinds 2021 duurt elke vrije training in de Formule 1 nog maar één uur, terwijl in de jaren daarvoor de eerste én tweede vrije training anderhalf uur duurden. In de Grand Prix van Japan wordt teruggegrepen naar vervlogen tijden. De tweede vrije training duurt dan anderhalf uur. Maar waarom is dat? Het extra halfuur wordt ingezet om de teams in opdracht van Pirelli de banden voor volgend jaar te laten testen. Vanwege de volle kalender is er gedurende het lopende seizoen nauwelijks tijd voor dit soort tests en dus gebruikt met het raceweekend hiervoor. Ook in Amerika, op het Circuit of the Americas, wordt om dezelfde reden hoogstwaarschijnlijk een halfuur trainingstijd aan het raceweekend toegevoegd. Als de coureurs in opdracht van Pirelli de baan op gaan met het rubber voor 2023, dan is bij de teams niet bekend op welk type band ze rijden. Dit om de teams geen oneerlijk kennisvoordeel te geven. Uiteraard is die informatie bij Pirelli wel bekend.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'