Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 Grand Prix Japan 2022

Waarom we op Suzuka als vanouds weer een vrije training van anderhalf uur hebben

Is het een fout in het tijdschema? Nee hoor, komend weekend werken de Formule 1-coureurs in het weekend van de Grand Prix van Japan inderdaad een vrije training af die anderhalf uur duurt.

Verstappen Japan 2019
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Sinds 2021 duurt elke vrije training in de Formule 1 nog maar één uur, terwijl in de jaren daarvoor de eerste én tweede vrije training anderhalf uur duurden. In de Grand Prix van Japan wordt teruggegrepen naar vervlogen tijden. De tweede vrije training duurt dan anderhalf uur. Maar waarom is dat?

Het extra halfuur wordt ingezet om de teams in opdracht van Pirelli de banden voor volgend jaar te laten testen. Vanwege de volle kalender is er gedurende het lopende seizoen nauwelijks tijd voor dit soort tests en dus gebruikt met het raceweekend hiervoor. Ook in Amerika, op het Circuit of the Americas, wordt om dezelfde reden hoogstwaarschijnlijk een halfuur trainingstijd aan het raceweekend toegevoegd.

Als de coureurs in opdracht van Pirelli de baan op gaan met het rubber voor 2023, dan is bij de teams niet bekend op welk type band ze rijden. Dit om de teams geen oneerlijk kennisvoordeel te geven. Uiteraard is die informatie bij Pirelli wel bekend.

Ook interessant:

Gefrustreerde Verstappen zet F1-wereldtitel in de koelkast

Wat ging er bij Red Bull mis en wie of wat was daar debet aan? En wat maken de heren van de podcast van de controverse rond Red Bull en het mogelijk overschrijden van de budgetlimiet? Dit en meer bespreken coureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game

Formule 1 GP Japan 2022 RN365 Nieuwsdossier

5 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Exclusief Verstappen pareert Leclerc: 'Hij verloor de F1-wereldtitel al eerder'