Red Bull Racing is sinds 2022 de dominante factor in de Formule 1. Bij de coureurs won Max Verstappen in 2022 en 2023 de wereldtitel en de Oostenrijkse renstal pakte ook twee keer op rij het constructeurskampioenschap. Maar dit jaar gaat het allemaal niet zo makkelijk en lijkt Red Bull vooral te moeten vrezen voor de constructeurstitel. De voorsprong op naaste belager McLaren is slechts 42 punten.
Daarbij vertrekken er binnenkort twee belangrijke kopstukken: sportief directeur Jonathan Wheatley en topontwerper Adrian Newey. Technisch directeur Pierre Waché is echter tevreden met het technische team dat hij tot zijn beschikking heeft. "En als we ergens niet tevreden mee zijn, dan proberen we dat natuurlijk te veranderen of te compenseren. Als ik voor mezelf spreek: ik ben niet perfect in mijn rol, zoals niemand perfect is in het leven. En je moet zeker nooit denken dat je perfect bent", zo legt de Fransman uit bij Motorsport.com.
"Je moet juist mensen om je heen verzamelen om je eigen zwaktes te compenseren, zo moet het zijn. Ik hoop en ik zie dat alle mensen onder mij in bepaalde dingen beter zijn dan ikzelf, om te compenseren wat ik niet kan doen. We zijn een groep en daarin is het niet zo dat de één zwakker is dan de ander. Nee, iedereen heeft sterke punten en het samenbrengen daarvan is het allerbelangrijkste. Een groep waarin één individu alles doet, bestaat niet. Het gaat erom hoe al die individuen samenwerken."
Windtunnel
Daarbij denkt Waché in meer of mindere mate dat de middelen een grotere beperking zijn dan de mensen. "Het is waar dat je altijd tegen een beperking aanloopt bij alles wat je doet. Wat we hebben gecreëerd komt door de mensen en dus ben je in zekere zin altijd je eigen plafond. We werken iedere dag om dat plafond te verhogen. Als je de tools op de juiste manier gebruikt, dan worden die tools op een gegeven moment je plafond."
De technisch directeur van Red Bull ziet ook dat de Oostenrijkse renstal stappen moet zetten. "Alhoewel we in sommige opzichten misschien de beste zijn vergeleken met anderen, moeten we andere aspecten nog verbeteren. De windtunnel is één van die dingen. Dat is waarom we beginnen met het ontwikkelen van een nieuwe windtunnel voor de komende jaren. Het bedrijf biedt ons die mogelijkheid door geld beschikbaar te stellen en daar zijn we erg dankbaar voor. Dat is een investering in onze prestaties in de toekomst."
Tot slot heeft de Fransman nog een paar wijze woorden in huis, waarbij hij onderstreept dat de mensen de belangrijkste factor zijn. "De mensen zijn altijd het belangrijkste, maar zoals in iedere organisatie geldt: als je de tools niet hebt, dan kunnen de mensen niets leveren. Het gaat om de combinatie van beide en het succes van Red Bull Racing hangt af van de combinatie van deze twee factoren."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!