Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wedstrijdleiding moet gevecht tussen Verstappen en Hamilton niet om zeep helpen

Een ingedutte Grand Prix van Italië ontplofte! Max Verstappen stond boven de Mercedes van Lewis Hamilton in de grindbak! Wat een einde van de race voor beiden!

De spanning hing alweer het hele weekend in de lucht: hoe zou het op Monza gaan tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton? Ik sprak de verwachting op zaterdag uit dat ze in de eerste chicane zouden crashen, het werd een dag later. Verrassend? Nee, allerminst. De beide kemphanen geven elkaar weinig ruimte en strijden hard tegen hard. Na de clash op Silverstone staat alles onder hoogspanning, al zeggen beide mannen dat dit niet het geval is. Ze weten alleen allebei dat er in hun DNA dat van een bikkelharde winnaar zit. Van Verstappen is algemeen bekend dat hij nooit, maar dan ook nooit, in zal binden. Bij Hamilton zijn sommige mensen dat vergeten, maar de gevechten met Fernando Alonso, Felipe Massa en Nico Rosberg laten eenzelfde beeld zien. Voor het eerste in jaren is de titelstrijd in 2021 bijzonder hard en spannend. Het een gaat hand in hand met het ander. De verschillen tussen de Mercedes en Red Bull zijn bijzonder klein, waardoor het ieder weekend weer stuivertje wisselen is. Verstappen zag een ruime voorsprong vlak voor de zomerstop in rook opgaan, maar heroverde de leiding op Zandvoort. Op Monza draaide het allemaal om damage control. De Mercedessen waren veel sneller tijdens de kwalificatie, maar Hamilton verpeste de start in de sprintrace. Prompt liep Verstappen twee punten in en moest Hamilton ook in de (hoofd)race achtervolgen. Daarin ging voor Verstappen eigenlijk alles mis: bij de start verloor hij een plek aan Daniel Ricciardo, waardoor hij klem kwam te zitten. Vervolgens mislukte de pitstop en viel hij terug tot precies achter Hamilton na diens pitstop. Bij het uitkomen van de pits wist Lewis dat hij op koude banden moest verdedigen. Dat deed hij ook, maar hij liet de deur open staan voor Verstappen. In de veel te smalle eerste chicane wilde de Nederlander buitenom. Een actie die alleen kon slagen als Hamilton hem ook ruimte zou geven, hetgeen niet gebeurde. De afloop was misschien wel briljant voor de titelstrijd en de kijkcijfers, want prompt stonden beide auto's boven op elkaar in de grindbak! Hamilton stond nog in pure paniek en vol adrenaline met zijn voet op het gaspedaal, terwijl Verstappen uit de auto klom die bovenop de Mercedes stond. Nee mensen, ook dit was geen 'moordaanslag' van Hamilton, het was de adrenaline die door zijn lichaam gierde en Verstappen zei naderhand al dat hij hetzelfde had geprobeerd - proberen om met een wanhoopspoging los te komen uit de grindbak, in de hoop toch nog een paar WK-punten te pakken. Zo op de limiet is dit kampioenschap. Daar waar veel experts het er over eens waren dat het een race-incident was besloot de wedstrijdleiding om Verstappen een gridstraf van drie plaatsen voor de Russische Grand Prix te geven. Voor velen kwam het als een regelrechte verrassing, want was het niet gewoon een race-incident tussen twee coureurs die beiden wisten hoe dit af kon lopen? Had Verstappen meer schuld dan Hamilton? Misschien, maar het was allerminst een bewuste actie om zijn rivaal uit de race te rammen. Het was een actie die gekund had als beiden elkaar hadden laten leven. Hamilton was echter niet voornemens om ruimte te geven, net zo min als Verstappen dat in de eerste ronde deed bij de tweede chicane. Toen moest de Mercedes-coureur eieren voor zijn geld kiezen en rechtdoor, mogelijk had Hamilton verwacht dat Verstappen nu hetzelfde zou doen. De gridstraf maakt weer veel los, zeker omdat hij vergeleken wordt met de straf van Hamilton op Silverstone. Daar ramde hij Verstappen uit de race, om na een tijdstraf van tien seconden de race alsnog te winnen. Doordat nu beide coureurs uit de race lagen kon er geen tijdstraf volgen voor Verstappen waardoor de wedstrijdleiding een straf alleen door kon leggen naar de volgende race. Met de straf lijkt de wedstrijdleiding te proberen om de angel uit het felle gevecht tussen beide kemphanen te halen. Ik heb nieuws voor ze: dat gaat nooit lukken. De eerst volgende keer dat ze elkaar weer op de baan tegenkomen zal de deur echt niet open worden gezet. Dit gevecht gaat door tot en met Abu Dhabi en mogelijk de jaren daarna. Persoonlijk omarm ik het, geniet ik ervan en doet de drama de F1 weer helemaal opleven. Over tien of twintig jaar gaan we het nog altijd over deze strijd hebben. Net zoals we nu nog praten over Senna vs. Prost, Schumacher vs. Hill en Rosberg vs. Hamilton. Het levert een prachtige strijd op, met gewaagde en soms briljante acties én soms acties die in tranen eindigen. Sport is emotie, het is een brok passie en laat het de twee beste coureurs ter wereld lekker met elkaar uitvechten. Als ze echt over de schreef gaan kan je nog ingrijpen, maar Monza was voor mij een race-incident. Grijp niet te snel in met straffen, soms is een goed gesprek al voldoende. Help het titelgevecht niet om zeep en maak er geen jurysport van. Het zal wachten zijn op het volgende gevecht tussen Max en Lewis en het zal ook wachten zijn op de volgende crash tussen beiden. Linksom of rechtsom, die zal er dit jaar nog komen.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"