Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

WK-stand onder de loep: Red Bull voelt hete adem in de nek

Nu we er acht wedstrijden op hebben zitten in de F1 is het tijd om de balans op te maken. Welke teams hebben stappen vooruit gemaakt en welke teams moeten zich juist achter de oren krabben?

Start China Grand Prix
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Nu de Formule 1 de eerste Europese Grands Prix achter de rug heeft, zijn de eerste echt grote verschillen in de kampioensstand zichtbaar. Tijd dus om de balans op te maken en te zien welke teams een schouderklopje verdienen én welke teams meer achteruit gaan dan voorwaarts.

Dit doen we gebaseerd op de constructeursstand na acht wedstrijden. Zo is namelijk een goede balans op te maken, an waar alle teams staan en hoe hun prestaties zich verhouden tot dezelfde periode van een jaar geleden. Al maakten vorig jaar Japan, China en Imola geen deel uit van de eerste acht races. Destijds waren Azerbeidzjan, Canada en Barcelona onderdeel van het eerste gedeelte van het kampioenschap. De vergelijking is opgedeeld in drie categorieën: de top drie, het middenveld en de achterhoede.

De top 3

Laten we beginnen met de bovenste drie teams van dit moment. Red Bull, Ferrari en McLaren zijn de laatste weken erg aan elkaar gewaagd en dat is ook terug te zien in het kampioenschap. Red Bull leidt de dans met 276 punten, gevolgd door Ferrari (252 punten) en McLaren (184 punten). Kijken we naar de eerste acht races van vorig jaar, zien we meteen grote verschillen. Ferrari, maar vooral McLaren, mag enorm trots zijn op de vooruitgang die zij hebben geboekt.

Ferrari stond vorig jaar, na een lastige start, met 'slechts' 122 punten op een vierde plaats. McLaren kende een nog slechtere start: 17(!) punten en een zesde plek in het kampioenschap. Het verhaal is wel bekend. In de negende race van het jaar, de Grand Prix van Oostenrijk, introduceerde het team uit Woking een eerste grote update, waarna het reuzenstappen kon zetten in het kampioenschap. Voor Red Bull zijn de druiven juist zuur. Het team van Max Verstappen was ongenaakbaar in 2023 en behaalde uit de eerste acht races 321 punten. Nu, een goed jaar later, heeft Red Bull er 44 minder. Tel daar het kleine verschil met Ferrari bij op en je hebt ineens een spannende titelstrijd.

De tekst gaat verder na de tabel.

De top 3 na 8 wedstrijden

Team 2024 2023 Verschil Kampioenschap
Red Bull 276 321 -44 -
Ferrari 252 122 +130 +2
McLaren 184 17 +167 +3

Het middenveld

Aan het begin van dit seizoen spraken we vaak over de top vijf en de onderste vijf. Inmiddels lijkt die tijd alweer voorbij, want de top drie lijkt zich te hebben losgeweekt van Mercedes en Aston Martin. Ondertussen is Visa Cash App RB (RB) min of meer aangesloten bij het team van Fernando Alonso en Lance Stroll. Vooral Yuki Tsunoda is in bloedvorm en scoort de laatste weken aan de lopende band. Aston Martin blijft juist enorm achter en ziet RB met rasse schreden dichterbij komen. Het is wel een goede weerspiegeling van de stappen die RB momenteel zet. Vorig jaar stond het team, toen nog onder de naam AlphaTauri, namelijk stijf onderaan met maar twee puntjes.

Mercedes is een ander verhaal. De Zilverpijlen voelen momenteel vrij weinig druk van achteren, omdat Aston Martin en RB voorlopig nog iets te kort lijken te komen om George Russell en Lewis Hamilton écht aan te vallen. Aan de andere kant kan Mercedes momenteel ook geen druk naar voren uitoefenen. Het team uit Brackley komt nog altijd te kort om het de top 3 lastig te maken en finishte tot nu toe in elke race op grote achterstand. Dat is ook te zien in de stand om het kampioenschap. Mercedes stond vorig jaar, na acht wedstrijden, knap op een tweede plaats met 167 punten. Dit jaar moeten de Zilverpijlen het doen met 'slechts' 96 punten en een vierde plaats bij de constructeurs.

Het middenveld na 8 wedstrijden

Team 2024 2023 Verschil Kampioenschap
Mercedes 96 167 -71 -2
Aston Martin 44 154 -110 -2
RB/AlphaTauri 24 2 +22 +4

De achterhoede

Qua punten lijken de grootste klappen niet in het achterveld te vallen, maar toch zijn deze erg belangrijk. Voor de teams aan de achterkant van het veld kunnen een aantal puntjes namelijk al het verschil zijn tussen P7 of P10, zeker nu het gros van de punten vaak voor de eerste zes teams is. Momenteel 'leidt' Haas het achterveld, met zeven punten na acht races. Vorig jaar waren dat er acht, maar stond het Amerikaanse team wel een plaatsje lager in het kampioenschap.

De grootste naam in dit deel van het veld is toch wel Alpine. Vorig jaar stond het Franse team nog op P5(!) met 44 punten. Nu moet het verkapte fabrieksteam van Renault het doen met twee schamele puntjes en een negende plek in het kampioenschap. Ook Williams valt in negatieve zin op. Vorig jaar pakte het historische team zeven punten uit de eerste acht races, nu zijn dat er slechts twee. Daar moet wel bij worden gezegd dat Williams vorig jaar erg sterk was op hogesnelheidsbanen, die er bij de start van 2023 meer waren, met bijvoorbeeld Azerbeidzjan en Canada.

Ook Stake F1 heeft een stapje terug moeten doen. In 2023 scoorde het team, toen nog als Alfa Romeo, negen punten uit de eerste acht races, nu wacht het Zwitserse team nog altijd op de eerste top tien klassering.

De achterhoede na 8 wedstrijden

Team 2024 2023 Verschil Kampioenschap
Haas 7 8 -1 +1
Williams 2 7 -5 +-1
Alpine 2 44 -42 -4
Sauber 0 9 -9 -4

Ook interessant:

Wat scheelt eraan bij Red Bull? Moeten fans zich zorgen gaan maken na de Grand Prix van Monaco? Moet Max Verstappen zich wellicht zorgen gaan maken? Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers vellen hun oordeel in een kakelverse podcast van RacingNews365!

Bekijk de podcast liever op Youtube? Dat kan hier natuurlijk ook!

Unibet heeft een super stunt! Win 50x jouw inzet bij een zege van Verstappen, Norris of Piastri in België. Welke coureur zal er zegevieren?

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training