Toto Wolff heeft toegegeven dat Mercedes de Formule 1-regels voor het 'ground effect' verkeerd heeft geïnterpreteerd. Dit zegt hij nadat zijn team uiteindelijk is overgestapt naar een conventioneler concept. De Silver Arrows pionierden vorig jaar met een 'zero sidepod-ontwerp', maar de prestaties van de W13 en W14 bleven achter bij de prestaties van Red Bull, dat de nieuwe regels juist goed heeft toegepast. Mercedes koos er dit seizoen voor om vast te houden aan zijn radicale concept, maar gaf het uiteindelijk op ten faveure van een meer conventioneel ontwerp dat werd geïntroduceerd in Monaco en in Spanje direct twee podiumplaatsen opleverde. Lewis Hamilton en George Russell zijn hierdoor van mening dat de geüpdatete auto de beste is waarmee ze hebben gereden sinds de invoering van de nieuwe regels.
De bekentenis van Wolff
In eerste instantie werd gedacht dat de problemen van de Duitse fabrikant te maken hadden met porpoising, maar dat verborg de fundamentele problemen die speelden. "We moesten hier doorheen omdat we ook hadden ontdekt dat de vorige richting die we kozen gewoon niet werkte", vertelde teambaas Wolff aan de media, waaronder RacingNews365. "We zijn een team dat acht opeenvolgende kampioenschappen heeft gewonnen, maar vorig jaar hadden we het fout. We probeerden uit te zoeken wat het was, we begrepen het niet, en tegen het einde van het seizoen ging het beter. De reglementen zijn veranderd, wat we verkeerd geïnterpreteerd hebben, en we beginnen weer van nul." "Het leren is ook enorm belangrijk voor de toekomst. Het maakt deel uit van de voortdurende reis die het team maakt. Mijn perspectief is niet één seizoen, maar 10 of 20 seizoenen voor dit team. Het leren, hoe pijnlijk en vervelend het ook is, is gewoon absoluut noodzakelijk om een duurzame basis te leggen."
Meest gelezen