Na een spannende kwalificatie, waarin de onderlinge verschillen verrassend klein waren, was het George Russell die er met poleposition vandoor ging voor de Grand Prix van Singapore. Max Verstappen startte schuin achter hem vanaf P2, terwijl McLaren-coureurs Oscar Piastri en Lando Norris respectievelijk vanaf P3 en P5 kwamen. Het beloofde een mooie race te worden, ook met kansen voor Verstappen.
Bij de start was het echter Russell die direct goed weg kwam, en hij kon de leiding verdedigen ten opzichte van de op de zachte band gestartte Verstappen. Lando Norris kende ook een goede start. Hij klom twee posities en kwam zo op P3 terecht, voor teamgenoot Oscar Piastri. Het gevecht tussen de beide heren ging alleen niet heel lekker, want Norris liep schade op aan zijn voorvleugel. Piastri liet over de boordradio weten het niet helemaal eens te zijn met hoe het gevecht verliep, maar de beide heren konden in ieder geval door.
Verstappen kon daarentegen geen potten breken op zijn zachte banden, terwijl Russell door bleef trappen en zo al snel een voorsprong van vier seconden in handen had. Verder bleef de pikorde vooraan het veld lange tijd hetzelfde. Piastri kwam wel wat dichter bij Norris op P3, maar echt aanhaken lukte niet. Charles Leclerc had bij de start een plek gewonnen en kon die P5 prima verdedigen, terwijl Yuki Tsunoda wel terug was gevallen naar P17.
Ondertussen kondigde de wedstrijdleiding ook aan geen verdere actie te ondernemen na het incident tussen Norris en Piastri, en koos ook McLaren ervoor het er verder bij te laten.
Eerste pitstops
Rond ronde 15 kwamen de eerste coureurs naar binnen. Gabriel Bortoleto had een nieuwe voorvleugel nodig en Yuki Tsunoda viel terug naar P19 na zijn eerste stop, maar de eerste significante zet kwam vijf ronden later. Bij Norris werd eerder gesproken over een undercut, maar uiteindelijk was het Verstappen die als eerste naar binnen kwam. Hij kwam vlak voor de neus van Fernando Alonso terug op P8, en had zo vrij baan.
Bij McLaren wisten de beide coureurs iets te versnellen, maar Verstappen noteerde twee paarse sectoren in zijn outlap en kon zo optimaal profiteren van de schone lucht. Russell stopte op zijn beurt zes ronden later en kwam vier seconden voor Verstappen terug de baan op. Norris kwam een ronde later vijf seconden achter Verstappen terug de baan op na zijn stop, terwijl Piastri negen seconden daarachter aansloot op P4.
Met nog een halve race voor de boeg wist Verstappen het tempo weer iets op te schroeven. De voorsprong van Russell liep zo langzaam terug tot drie seconden. Kimi Antonelli kwam op zijn beurt steeds dichter bij Leclerc, maar leek verder niet in staat de aansluiting echt te vinden. Verstappen schoot niet veel later bijna rechtuit en verloor zo een seconde of twee. Zo werd zijn achterstand, die hij in de ronden daarvoor terug had gebracht naar tweeënhalve seconde, weer vijf seconden.
Spanning in de slotfase
Norris wist richting de slotfase prima aan te haken bij Verstappen, al zorgde een klein foutje er bij de Brit voor dat ook zijn kleiner wordende achterstand weer opliep naar tweeënhalve seconde. Eén voordeel voor Norris was echter wel dat Verstappen al langer aan het klagen was over zijn auto. De RB21 zou onbestuurbaar zijn, en zo was de Nederlander eigenlijk niet in staat potten te breken. Hij bleef Norris lange tijd voor, maar de Brit was wel een stuk sneller.
Het ging snel van kwaad tot erger, want in ronde 46 kreeg Norris DRS in gevecht met Verstappen. Het gat schommelde rond een halve seconde, terwijl de Nederlander het steeds lastiger kreeg met zijn auto. Terwijl de beide heren tot overmaat van ramp ook nog in het verkeer terecht kwamen, kon Russell zijn voorsprong verder uitbreiden. En nog een succesje voor Mercedes, want Antonelli was Leclerc ook voorbij gegaan.
In de strijd om P2 bleef de situatie lange tijd onveranderd, en zo zag Piastri zijn kans om het gat tot Norris te dichten. Uiteindelijk wist hij echter niet meer aan te haken en slaagde ook Norris er niet in Verstappen nog in te halen. Zo bleef de top vier uiteindelijk hetzelfde richting het einde van de race. Russell ging er met de zege vandoor, gevolgd door Verstappen op P2 en Norris op P3. Piastri moest genoegen nemen met P4.
In het rijderskampioenschap doet Verstappen zo weer prima zaken ten opzichte van de beide McLarens, maar het feestje wordt ongetwijfeld gevierd bij de Britse renstal. Met dit resultaat pakken zij namelijk de constructeurstitel, voor het tweede jaar op rij.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!