Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Miami 2023

Zo maakt de Miami GP optimaal gebruik van haar F1-faciliteiten tijdens het NFL-seizoen

De Miami GP heeft in zowel 2022 als in 2023 een gigantische financiële boost gegeven aan de stad en de staat Florida. Het is duidelijk dat de Formule 1 nog altijd 'booming' is in de Verenigde Staten en dat de Miami GP een race is die nog lang op de F1-kalender zal blijven staan. Een bezoekje aan het circuit enkele maanden na de race maakt duidelijk dat de Miami GP vooral efficiënt te werk gaat.

Alonso Miami
Special
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Waar sommige circuits het lastig hebben om gedurende het seizoen top evenementen te draaien op het circuit, daar maakt de Miami GP slim gebruik van de nieuw gebouwde F1-faciliteiten. Zo worden de pitboxen en paddockclub faciliteiten tijdens een American Football-wedstrijd van de Miami Dolphins gebruikt voor het zogenaamde 'tailgating', waarbij fans voorafgaand aan de wedstrijd alvast met elkaar gaan barbecueën. Zodoende worden de faciliteiten het hele jaar gebruikt en heeft men dus een extra verdienmodel gecreëerd door de komst van de Formule 1 in Miami.

De wedstrijd wordt natuurlijk gespeeld in het beroemde Hard Rock Stadium, dat tijdens het F1-weekend wordt gebruikt voor de hospitalities van de Formule 1-teams. Een ideaal plaatje van efficiëntie en cross-over van twee sporten is daarmee gecreëerd.

"We zijn trots op wat we in de afgelopen twee jaar hebben neergezet als de organisatie van de race", laat Tom Garfinkel (CEO van de Dolphins en Managing partner van de Miami GP) weten tegenover onder andere RacingNews365. "Kijkend naar de eerste editie in 2022 was het vooral mooi om te zien hoe we alles in slechts 11 maanden voor elkaar kregen. In 2023 hadden we meer ervaring en konden we het evenement in de details nog meer verbeteren. Daarom kijken we er ook naar uit om ook in 2024 weer wat kleine verbeteringen door te brengen aan de Grand Prix."

"Zo hebben we nu ook nieuwe tickets op de markt gebracht voor volgend seizoen, waarbij fans iedere dag op een andere tribune kunnen zitten. We zijn niet de eerste GP die dit doet, maar het is wel een leuk idee om de F1-experience nog beter te maken voor de fans. Daarnaast kunnen we snel ook meer duidelijkheid geven over de supportklassen die zullen rijden tijdens het raceweekend in 2024. We willen namelijk meer rubber op de baan hebben liggen en nog meer race actie aanbieden aan de fans. Dat is iets waar we naar uitkijken en daarnaast zullen we nog kleine veranderingen doorvoeren, maar geen er zullen geen grote veranderingen plaatsvinden richting de GP in 2024."

Paddock in het Hard Rock Stadium

Het was een spectaculair gezicht toen de paddock tijdens de Miami GP van 2023 werd geopend in het Hard Rock Stadium. Een verandering die bij de F1-teams zeer goed is bevallen. "Het was zeer succesvol om de paddock op te bouwen op het veld van de Miami Dolphins. De teams genoten ervan, mede doordat ze ook hun eigen keukenfaciliteiten hadden. Ook de komende jaren zullen we de paddock dan terug zien in het Hard Rock Stadium. We willen ook wat meer campus-tickets beschikbaar stellen, zodat nog meer fans kunnen genieten van de unieke ervaring tijdens de Miami GP. In totaal groeien we ook langzamerhand door naar meer tickets. Volgend jaar kunnen er denk ik zo'n 90.000 a 95.000 mensen per dag komen. We willen langzamerhand meer mensen tegelijk verwelkomen, maar het belangrijkste is dat we alle mensen een fantastische ervaring kunnen bezorgen. Daarom willen we stap voor stap doorgroeien", Tom Garfinkel.

Dat gebeurde wel tijdens de Grand Prix van 2023 toen de organisatie besloot voor een grote verandering te kiezen ten opzichte van de eerste GP in 2022. "Dit jaar zag alles er operationeel perfect uit, nadat we besloten het paddock in het stadion op te bouwen en de het nieuwe paddock club gebouw te bouwen."

De president van het circuit in Miami en tevens ervaren autosportorganisator Tyler Epp ziet ook het voordeel van het hebben van supportklassen tijdens het F1-weekend: "Door de support events komt er meer rubber op de baan te liggen en dat heeft een positieve invloed voor de F1-coureurs die daarna op de baan komen. Wanneer we kijken naar welke klassen er in de toekomst komen te rijden, kunnen we de NASCAR denk ik uitsluiten. Technisch gezien is het heel lastig om zowel de NASCAR als de F1 tijdens hetzelfde weekend te laten racen. Er zijn wel veel andere mogelijkheden en dus hopen we ook snel bekend te maken aan de fans welke klassen hier volgend jaar in actie zullen komen."

Rondom het stadion en ook in Miami zelf is het interessant om te zien dat de Formule 1 een stuk bekender is geworden. Ook tijdens een niet raceweekend, zie je overal advertenties van Max Verstappen, Sergio Perez of Fernando Alonso. Het is duidelijk dat de F1 een grote stap heeft gemaakt in de Verenigde Staten en volgens Garfinkel zal de F1 ook niet snel aan populariteit verliezen in de VS.

"Het is erg interessant om te zien dat vooral veel jonge mensen in Amerika kijken naar de Formule 1. Dan heb ik het over mensen van tussen de 18 en 25 jaar die echt interesse hebben in de sport en niet alleen doordat we nu hier de Miami GP organiseren. Ze volgen de sport het hele seizoen. Ze keken al naar Drive to Survive voordat de Grand Prix hier georganiseerd werd. Doordat het vooral de jonge mensen zijn die naar de Formule 1 kijken in Amerika, denk ik dat dat heel positief is voor de toekomst van de Formule 1 in Amerika. Ik verwacht dan ook dat de populariteitsgroei van de Formule 1 zich zal doorzetten in Amerika."

"Ik bedoel, ik denk dat vijf of tien jaar geleden de gemiddelde sportfan in Amerika niet eens drie F1-coureurs kon opnoemen. Nu denk ik dat ze er wel vijf kunnen opnoemen en je ook nog eens kunnen vertellen wie hun favoriete coureur is", aldus Garfinkel met een grote lach op zijn gezicht.

Enkele maanden na de Miami GP werd duidelijk dat de populariteit van de F1 in Amerika ook financieel te merken is. Een onderzoek wees namelijk uit dat de stad bijna een half miljard verdiende aan extra uitgaven die werden gedaan gedurende de Miami GP. "Wanneer je vanuit een economisch oogpunt naar de race kijkt, is het alsof je de SuperBowl ieder jaar organiseert in de stad. De race komt ook op een goed moment in de stad, doordat in Mei de hotels bijvoorbeeld normaal gesproken niet zo vol zouden zitten als nu tijdens het GP-weekend. Het is bijvoorbeeld in vergelijking met de SuperBowl die altijd plaatsvindt in Februari een nog beter moment. In Februari zitten de hotels hier in Miami namelijk altijd al vol, ook zonder een evenement."

"Het geeft dus jaarlijks een goede financiële impact en daarnaast is het mooi om te zien dat we ook een bijdrage leveren aan de Miami Gardens (de omgeving waar de race wordt verreden). We werken veel samen met de mensen die in deze omgeving wonen en de race geeft ook veel aan deze omgeving en dat is erg mooi om te zien."

Artikel gaat verder onder de onderstaande foto's, waarin te zien is hoe de F1-faciliteiten worden gebruikt tijdens een NLF wedstrijd van de Dolphins.

Een goede samenvatting van de Miami GP is dat het vooroploopt in duurzaamheid, doordat de organisatie op alle vlakken probeert om het hele jaar voordeel te hebben van het organiseren van de Grand Prix. Iets dat voortkomt uit de ervaring die men heeft met de Dolphins en de NLF-organisatie, een organisatie die als de grootste sportorganisatie van Amerika wordt gezien. Het is dan ook niet voor niks dat de Formule 1 in nauw contact is met de NFL.

"Het is mooi om de correlaties te zien tussen de NFL en de Formule 1. Kijk maar eens naar hoe snel onze spelers zijn van de Miami Dolphins, zij staan in het rijtje van snelste spelers in de hele NFL en dus is het een mooi overeenkomst van snelheid met de Formule 1", lacht Garfinkel met trots over zijn Dolphins spelers. "Ik zie graag meer samenwerking tussen de Formule 1 en de NFL. De NFL is namelijk vooral internationaal groeiende en daarom denk ik dat de co-promotie met de Formule 1 daarbij zal helpen. Met de NFL als de grootste sport in Amerika en de Formule 1 die juist wil groeien in de VS, denk dat de twee partijen elkaar zeker kunnen helpen."

"Natuurlijk blijft voor onszelf de Dolphins onze corebusiness, maar we hebben een grote investering gedaan om de Formule 1 te organiseren en daarom is dat een zeer belangrijke business voor ons. Daarnaast organiseren we ook nog een internationaal tennisevenement en daarom zou ik zeggen dat dat onze drie grootste markten zijn", aldus Garfinkel die vervolgens zag hoe zijn snelle Dolphins spelers de vijfde overwinning van het seizoen boekten.

Miami GP nachtrace

"We hebben inderdaad wat gesprekken gevoerd over de mogelijkheid van een nachtrace en wie weet kan deze er in de toekomst ook komen. Voor nu is dat echter nog niet het geval. We moeten er echt voor gaan zitten om dat mogelijk te maken, omdat er heel veel bij komt kijken om een nachtrace te kunnen organiseren. In 2024 zal dit in ieder geval nog niet gebeuren en we hebben ook nog niet voor ogen wanneer we het wel precies zouden willen hebben. Er zijn dus nog geen concrete plannen voor. Wel zal de race volgend jaar waarschijnlijk een half uur later van start gaan. Dat is geen grote verandering maar we denken dat het voor de fans een positieve aanpassing is. Het is dan net wat minder warm en je wil de mensen ook zolang mogelijk op het circuit hebben omdat er juist zoveel te doen is hier", Tom Garfinkel.

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Formule 1 GP Verenigde Staten 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull op de weg terug? Verstappen met goed Red Bull-nieuws richting de VS