De Red Bull RB16 moet de auto zijn waarin Max Verstappen op jacht kan gaan naar zijn allereerste wereldtitel in de Formule 1. In 2020 zijn er geen excuses meer voor Red Bull en motorleverancier Honda: de titel is het enige doel en dit seizoen vormt de laatste kans om Verstappen tot jongste wereldkampioen ooit te kronen. De geluiden binnen Red Bull-Honda zijn zeer optimistisch, iets dat een bekend fenomeen is gedurende de winterperiode. Wat is er nu bekend over de nieuwe RB16 van Verstappen?
Aerodynamisch concept
Geheel conform de ontwerpfilosofie van topontwerper Adrian Newey zal de RB16 ook beschikken over een hoge kont, in vaktermen rake genoemd. Dit houdt in dat de auto achter aanzienlijk hoger op zijn wielen staat en is een bewezen concept, waarbij de focus erop ligt om zoveel mogelijk downforce via de onderkant van de auto te winnen. Aan de voorzijde van de Red Bull worden geen grote veranderingen verwacht, waarbij het onwaarschijnlijk is dat de RB16 een Ferrari-achtige neus en voorvleugel krijgt. De RB16 zal veel gelijkenissen vertonen met zijn voorganger qua neus en voorvleugel. Wel is de S-duct verder geoptimaliseerd. Verstappen en Alexander Albon krijgen in 2020 de beschikking over een compleet nieuwe achtervleugel. Red Bull had in 2019, zeker aan het begin van het seizoen, te weinig downforce aan de achterzijde van de wagen. Volgens het team was de RB16 zo efficiënt mogelijk ontworpen om een (mogelijk) gebrek aan paardenkrachten te compenseren en tegelijkertijd op de rechte stukken toch nog een redelijke topsnelheid over te houden. Nu Honda vorig seizoen grote stappen heeft weten te maken en het gat richting de concurrentie grotendeels heeft weten te dichten, kan de RB16 uitgerust worden met een configuratie die meer downforce genereert met de nieuwe achtervleugel, zonder dat dit ten koste gaat van topsnelheid.
Achterwielophanging
Het Italiaanse Corriere della Sera meldt dat de RB16 een flink gewijzigde achterwielophanging krijgt. Deze zou meer in lijn liggen met die van Mercedes en moet bijdragen aan twee zaken: meer stabiliteit en minder bandenslijtage.
Honda-motor
Nadat Honda in 2019 een reuzensprong wist te maken, wil de Japanse motorleverancier deze stap in 2020 herhalen. Daarbij wordt ingezet op twee zaken: betrouwbaarheid en vermogen. Aangezien er in 22 races slechts drie verbrandingsmotoren, turbo's, MGU-H's en MGU-K's gebruikt mogen worden, is het van groot belang dat deze onderdelen ook minimaal acht Grands Prix-weekenden meegaan. Gridstraffen kunnen de doodsteek betekenen in de titelstrijd en in 2019 moest Verstappen tot twee keer toe incasseren. In 2019 was de Ferrari-motor de krachtigste en wist Honda redelijk goed partij te bieden aan de krachtbronnen van Mercedes en Renault. Onder warme omstandigheden en op de hoger gelegen circuits kwam de Japanse krachtbron tot leven, maar op diverse andere banen wist Honda nog niet het topniveau te halen. Doelstelling vanuit het management is dat de Honda-motor op ieder circuit mee moet kunnen met de allerbeste motoren. De 2020-versie van de power unit is een doorontwikkeling van het concept dat ook vorig seizoen werd gebruikt. De afmetingen van de power unit zouden weinig verschillen met die van zijn voorganger. Wel is de positionering hiervan in het chassis geoptimaliseerd, wat ook een positief effect heeft op de aerodynamica van het achterbodywork, dat nog smaller is dan voorheen, alsmede de balans van de auto. Honda heeft de eerste versie van haar krachtbron voor 2020 gereed en deze is uitgebreid getest in de fabriek in Japan. De eerste testresultaten van de Honda-motor stemmen Red Bull en Honda tevreden.
Kleurstelling
De kans dat Red Bull in 2020 aan de start verschijnt met een min of meer ongewijzigde kleurstelling is zeer groot. In de afgelopen jaren werd de livery nauwelijks gewijzigd en werd deze doorgetrokken ook richting de diverse juniorklassen. RacingNews365 heeft de livery van de door Red Bull gesponsorde auto's uit de juniorklassen gezien die komt grotendeels overeen met die van de RB15 van 2019. Onbekend is nog of Red Bull wederom een bijzondere camouflage livery uit de hoge hoed tovert voor tijdens de presentatie of tijdens de testdagen, iets waar het onder meer in 2019 mee verraste. Auto op de foto bij dit artikel is de RB15 van 2019.
Meest gelezen