Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 14:10 16:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 14:10 16:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Eifel
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 2020

Zo voelt het dus om Verstappens teamgenoot te zijn

Sinds afgelopen vrijdag staat het tweede seizoen van de Formule 1-serie Drive to Survive op Netflix. Inmiddels prijkt het al bovenaan de lijst van meest bekeken series in Nederland. Ook RacingNews365 verslond de eerste afleveringen van de nieuwe F1-serie.

Column
Naar nieuwsoverzicht © Netflix

Disclaimer: dit artikel kan spoilers bevatten, maar we zullen niet in detail treden.

Nadat het meeste opgewaaide stof, dat na afloop van de testweken en vanwege het bijzondere FIA-statement was neergedaald, besloot ondergetekende zondagavond om op de bank neer te ploffen en Netflix aan te slingeren. Al weken lang had ik uitgekeken naar de release van het tweede seizoen.

Mijn flirtpogingen via mail met Netflix en het bedrijf achter de productie liepen de afgelopen maand op niks uit. Ik moest helaas toch wachten op de definitieve release van het tweede seizoen en mocht niet eerder al stiekem een kijkje nemen, maar het was het wachten zeker waard.

Terwijl de popcorn op de achtergrond in de magnetron aan het poppen was, startte ik de eerste aflevering. Er werd direct ingezoomd op de start van het 2019-seizoen, waarna de topteams meteen in de spotlights werden gezet. Toto Wolff, Christian Horner en Mattia Binotto leggen uit wat er allemaal op het spel staat.

Daarna wordt er dieper ingegaan op de overstap van Daniel Ricciardo naar Renault, terwijl Christian Horner hardop pikante uitspraken doet over het vertrek van de Australiër. Verder toont de eerste aflevering meteen een mooi inkijkje in de Red Bull-keuken en de belangen die de energiedrankjesfabrikant heeft bij succes in de Formule 1.

Nadat de eerste aflevering na 30 minuten is afgelopen, twijfel ik geen moment, en ga ik meteen verder. De popcorn staat nog steeds in de magnetron - die was ik compleet vergeten - maar die popcorn ga ik zeker nodig hebben, wetende dat er in de tweede aflevering wordt ingezoomd op het Haas-team en Haas-baas Guenther Steiner.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

			© Netflix
	© Netflix

En Herr Guenther stelt zeker niet teleur. Net als in seizoen één kunnen we genieten van een vloekende en tierende Italiaan, die zijn coureurs Romain Grosjean en Kevin Magnussen en de rest van het Haas-personeel meermaals verbaal over de knie legt. Zeker als laatstgenoemde coureur het aandurft om met de kantoordeur van zijn baas te slaan. In hoeverre de hel dan losbarst, laten we jullie zelf ontdekken.

Nadat mijn bak popcorn op is en ik overweeg om nog een portie in de magnetron te gooien ga ik door met aflevering drie, die een inkijkje geeft bij de teams van Renault en McLaren, die samen strijden om de vierde plaats in het kampioenschap. Allemaal heel leuk en aardig, maar de vierde aflevering is de aflevering waar ik al maandenlang naar smachtte.

Mercedes in Hockenheim. Iedereen herinnert het zich nog. Wat een race was dat. Stiekem genoot ook ik er een beetje van toen de Silberpfeilen, normaal zo'n geoliede machine, op die druilerige zomerdag totaal door het ijs zakten. Toch is het ook een emotionele aflevering, aangezien er uitvoerig stil wordt gestaan bij het overlijden van Niki Lauda. Het raakt me, zeker als Toto Wolff en Lewis Hamilton voor de camera openhartig over hun overleden vriend vertellen.

De vijfde en laatste aflevering die ik vooralsnog heb bekeken - de popcorn was namelijk op - was er een die ik niet had verwacht. Een half uur lang werd Pierre Gasly onder een vergrootglas gelegd. De jonge Fransman kende een enorm lastig begin van het seizoen bij Red Bull en de unieke beelden geven een impressie van zijn lijdensweg. Helmut Marko en Christian Horner zijn allesbehalve mals voor de jongeman, die voor de camera's van Netflix enkele flinke vegen uit de pan krijgt van Dr. Helmut Marko en Christian Horner. Arme Pierre, maar wat een prachtige tv. Zo voelt het dus om Verstappens teamgenoot te zijn.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© Netflix
	© Netflix

Al met al is het tweede seizoen van Drive to Survive aanzienlijk beter dan het eerste. Daar waar de storylines in het eerste seizoen relatief vaak dramatischer werden gemaakt dan ze waren, geeft het tweede seizoen een beter inkijkje in de Formule 1-keuken, op een manier die de normale Formule 1-fan anders nooit zou krijgen. De ruwe emotie, de strijd, het drama, allemaal wordt het prachtig geportretteerd, al prikt de echte diehard Formule 1-fan misschien soms door het drama heen.

Misschien dat de hoofdrolspelers hun uitspraken af en toe wat aandikken, omdat ze weten dat ze worden gefilmd, maar dat neemt niet weg dat het tweede seizoen tot nu toe - naar mijn mening - om te smullen is geweest. Met Drive to Survive seizoen twee kan je in ieder geval op een leuke manier vijf uur de tijd doden voordat het Formule 1-circus binnenkort neerstrijkt in Melbourne voor de start van het nieuwe seizoen.

En oh ja, tijdens de wintertests in Barcelona is de Netflix-crew weer gespot met camera's en al, dus een derde seizoen lijkt in de maak te zijn. Mooi!

Had Verstappen dan toch gelijk over de illegale Ferrari-motor? Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het en alle andere gebeurtenissen tijdens de testweken in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder de luisteren is.

10 reacties