Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Zo voelt het dus om Verstappens teamgenoot te zijn

Sinds afgelopen vrijdag staat het tweede seizoen van de Formule 1-serie Drive to Survive op Netflix. Inmiddels prijkt het al bovenaan de lijst van meest bekeken series in Nederland. Ook RacingNews365 verslond de eerste afleveringen van de nieuwe F1-serie.

Disclaimer: dit artikel kan spoilers bevatten, maar we zullen niet in detail treden. Nadat het meeste opgewaaide stof, dat na afloop van de testweken en vanwege het bijzondere FIA-statement was neergedaald, besloot ondergetekende zondagavond om op de bank neer te ploffen en Netflix aan te slingeren. Al weken lang had ik uitgekeken naar de release van het tweede seizoen. Mijn flirtpogingen via mail met Netflix en het bedrijf achter de productie liepen de afgelopen maand op niks uit. Ik moest helaas toch wachten op de definitieve release van het tweede seizoen en mocht niet eerder al stiekem een kijkje nemen, maar het was het wachten zeker waard. Terwijl de popcorn op de achtergrond in de magnetron aan het poppen was, startte ik de eerste aflevering. Er werd direct ingezoomd op de start van het 2019-seizoen, waarna de topteams meteen in de spotlights werden gezet. Toto Wolff, Christian Horner en Mattia Binotto leggen uit wat er allemaal op het spel staat. Daarna wordt er dieper ingegaan op de overstap van Daniel Ricciardo naar Renault, terwijl Christian Horner hardop pikante uitspraken doet over het vertrek van de Australiër. Verder toont de eerste aflevering meteen een mooi inkijkje in de Red Bull-keuken en de belangen die de energiedrankjesfabrikant heeft bij succes in de Formule 1. Nadat de eerste aflevering na 30 minuten is afgelopen, twijfel ik geen moment, en ga ik meteen verder. De popcorn staat nog steeds in de magnetron - die was ik compleet vergeten - maar die popcorn ga ik zeker nodig hebben, wetende dat er in de tweede aflevering wordt ingezoomd op het Haas-team en Haas-baas Guenther Steiner. Tekst gaat verder onder de afbeelding

En Herr Guenther stelt zeker niet teleur. Net als in seizoen één kunnen we genieten van een vloekende en tierende Italiaan, die zijn coureurs Romain Grosjean en Kevin Magnussen en de rest van het Haas-personeel meermaals verbaal over de knie legt. Zeker als laatstgenoemde coureur het aandurft om met de kantoordeur van zijn baas te slaan. In hoeverre de hel dan losbarst, laten we jullie zelf ontdekken. Nadat mijn bak popcorn op is en ik overweeg om nog een portie in de magnetron te gooien ga ik door met aflevering drie, die een inkijkje geeft bij de teams van Renault en McLaren, die samen strijden om de vierde plaats in het kampioenschap. Allemaal heel leuk en aardig, maar de vierde aflevering is de aflevering waar ik al maandenlang naar smachtte. Mercedes in Hockenheim. Iedereen herinnert het zich nog. Wat een race was dat. Stiekem genoot ook ik er een beetje van toen de Silberpfeilen , normaal zo'n geoliede machine, op die druilerige zomerdag totaal door het ijs zakten. Toch is het ook een emotionele aflevering, aangezien er uitvoerig stil wordt gestaan bij het overlijden van Niki Lauda. Het raakt me, zeker als Toto Wolff en Lewis Hamilton voor de camera openhartig over hun overleden vriend vertellen. De vijfde en laatste aflevering die ik vooralsnog heb bekeken - de popcorn was namelijk op - was er een die ik niet had verwacht. Een half uur lang werd Pierre Gasly onder een vergrootglas gelegd. De jonge Fransman kende een enorm lastig begin van het seizoen bij Red Bull en de unieke beelden geven een impressie van zijn lijdensweg. Helmut Marko en Christian Horner zijn allesbehalve mals voor de jongeman, die voor de camera's van Netflix enkele flinke vegen uit de pan krijgt van Dr. Helmut Marko en Christian Horner. Arme Pierre, maar wat een prachtige tv. Zo voelt het dus om Verstappens teamgenoot te zijn. Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Al met al is het tweede seizoen van Drive to Survive aanzienlijk beter dan het eerste. Daar waar de storylines in het eerste seizoen relatief vaak dramatischer werden gemaakt dan ze waren, geeft het tweede seizoen een beter inkijkje in de Formule 1-keuken, op een manier die de normale Formule 1-fan anders nooit zou krijgen. De ruwe emotie, de strijd, het drama, allemaal wordt het prachtig geportretteerd, al prikt de echte diehard Formule 1-fan misschien soms door het drama heen. Misschien dat de hoofdrolspelers hun uitspraken af en toe wat aandikken, omdat ze weten dat ze worden gefilmd, maar dat neemt niet weg dat het tweede seizoen tot nu toe - naar mijn mening - om te smullen is geweest. Met Drive to Survive seizoen twee kan je in ieder geval op een leuke manier vijf uur de tijd doden voordat het Formule 1-circus binnenkort neerstrijkt in Melbourne voor de start van het nieuwe seizoen. En oh ja, tijdens de wintertests in Barcelona is de Netflix-crew weer gespot met camera's en al, dus een derde seizoen lijkt in de maak te zijn. Mooi! Had Verstappen dan toch gelijk over de illegale Ferrari-motor? Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het en alle andere gebeurtenissen tijdens de testweken in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder de luisteren is.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'