Laten we beginnen bij het begin. Na de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2024 viel al snel op dat McLaren een snufje had gevonden: een achtervleugel die flexte. Het werd vooral duidelijk hoe de achtervleugel in een rechte lijn doorboog, waardoor de hellingshoek van de vleugel aanzienlijk afnam. En terwijl de DRS dicht bleef, kwam de onderrand van de beweegbare flap licht naar boven, als een soort vouw. De lucht kon zo beter door de gleuf en het hoofdprofiel van de achtervleugel bewegen, zij het gedeeltelijk.
Het was geen illegale vleugel, maar het team uit Woking moest de achtervleugel wél aanpassen van de FIA. De mondiale autosportbond kondigde afgelopen winter nog aan dat er strengere doorbuigingstests kwamen vanaf de eerste race, en dat gebeurde ook. Maar in Australië werd er toch weer vreemd gekeken naar McLaren. Het gat tussen het bovenste gedeelte van de achtervleugel en de onderste flap was nogal groot, waardoor het team van coureurs Lando Norris en Oscar Piastri weer een voordeel had gevonden.
De FIA zag dat ook snel genoeg in en besloot om in te grijpen. De maximale grootte van de opening van de vleugel wordt tijdens de Grand Prix van China, die komend weekend op het programma staat, namelijk vele malen kleiner dan in Australië. Specifiek wordt de limiet van 2 millimeter naar 0,5 millimeter teruggebracht, met een tolerantie van 0,25 millimeter wegens de abrupte aanpassing. Vanaf de Grand Prix van Japan, de derde race van het seizoen, geldt er geen tolerantie meer en mag de achtervleugel definitief maximaal een opening van 0,5 millimeter bevatten.
De FIA geeft als reden dat uit camerabeelden is gebleken dat de recente wijzigingen rond de achtervleugel niet genoeg waren om het effect van de mini-DRS te laten verdwijnen. Het komt er simpelweg op neer dat de onderste flap naar beneden wordt gedrukt, waardoor het gat tussen het bovenste gedeelte van de achtervleugel en de eerder genoemde flap groter wordt en je zo je voordeel behaalt: een mini-DRS.
En zo'n flexibele vleugel stelt een team in staat om met meer downforce te rijden, terwijl het relatief weinig aan topsnelheid in hoeft te leveren. De auto kan zo harder door de bochten en je hebt minder last hebt van bandenslijtage. En een extra voordeel: een goede topsnelheid blijft behouden. Het is echter de vraag in hoeverre het voordeel van McLaren behouden blijft tijdens het komende GP-weekend in China, door de aangepaste reglementen vanuit de FIA.
Bekijk hieronder hoe het mini DRS-systeem eruit ziet!
Ook interessant:
Max Verstappen legde het af ten opzichte van Lando Norris in de kletsnatte Grand Prix van Australië. Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk zien in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast dat Verstappen op een wonderupdate moet hopen om McLaren uit te dagen.
Bij een doelpunt van Oranje tegen Spanje, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
Praat mee!