Topklasse eindelijk weer sterk vertegenwoordigd
Niks ten nadele van Toyota, maar de afgelopen jaren reed de Japanse fabrikant jaarlijks al te makkelijk naar de overall zege in de 24 uur van Le Mans. Echte tegenstand was er niet, anders dan bijvoorbeeld van het kleine, maar zeer sympathieke Glickenhaus. Hoe anders is dat dit jaar. In de topklasse staan meer fabrieksteams aan de start dan lang het geval is geweest.
Naast Toyota en Glickenhaus staan ook Ferrari (voor het eerst sinds decennia), Porsche (terug van weggeweest), Cadillac, Vanwall en Peugeot aan de start. De topklasse telt liefst zestien inschrijvingen, met Nederlandse inbreng van niemand minder dan Renger van der Zande. Hij komt uit voor Cadillac, het team waarmee hij enkele weken geleden de WEC-race op Spa-Francorchamps leidde toen hij in Eau Rouge ongelukkig crashte. Het potentieel is er dus.
Peugeot als outsider vreemde eend in de bijt
Voor het eerst sinds 2011 staat Peugeot weer aan het vertrek in de 24 uur van Le Mans. Eén ding is zeker. De nieuwe bolide, de 9X8, pik je er zo tussenuit (foto hierboven). Zelden stond er zo'n opvallende verschijning aan het vertrek. De hybride Hypercar valt op door de complete afwezigheid van een achtervleugel. Men koos ervoor om de downforce met name via de onderkant van de auto en via het achterbodywork te genereren, waardoor men naar eigen zeggen meer ontwerpvrijheid had.
Het moet gezegd worden, het heeft ze nog geen topsucces gebracht, maar dit is de 24 uur van Le Mans, een race als geen ander. Werkelijk alles kan gebeuren, dus houd de Peugeots 9X8 in de gaten. Inbreng van voormalig Formule 1-coureurs bij dat team is er van Jean Eric Vergne en Paul di Resta. Voor de gelegenheid rijden de bolides met een gewijzigde livery. Het is een eerbetoon aan de driedubbelzege van exact 30 jaar geleden.
Bijzondere aanmelding
Zoals elk jaar is er ook een Garage 56-inschrijving, bedoelt voor speciale projecten. Dit jaar sloegen NASCAR en bandenfabrikant GoodYear de handen ineen om het 75-jarig bestaan van de stockcarklasse te vieren. En zo rijdt er dus een aangepaste NASCAR-bolide (foto hierboven) mee. Koplampen bijvoorbeeld zijn wel zo handig. De line-up is ook niet misselijk: F1-kampioen Jenson Button, NASCAR-legende Jimmie Johnson en Mike Rockefeller nemen plaats in de Chevrolet Camaro met startnummer #24.
Over aangepaste productieauto's gesproken: de GT-klasse is niet langer opgesplitst in de GTE Pro- en AM-klasse. Alle GT's vallen onder de AM-klasse, waarin wel alle herkenbare merken vertegenwoordigd zijn, te weten Porsche, Ferrari, Chevrolet en Aston Martin.
Het is de klasse waarin Chevrolet fabriekscoureur Nicky Catsburg een gooi doet naar de klassezege in die zo herkenbare, kanariegele Corvette. Hij begon het weekend al goed, want hij start vanaf poleposition in de GT-klasse. Een overzicht van alle Nederlandse deelnemers en de klassen waarin ze actief zijn, check je hieronder.
Nederlandse deelnemers 24 van Le Mans 2023
Coureur | Klasse | Team |
---|---|---|
Renger van der Zande | Hypercar | Cadillac |
Bent Viscaal | LMP2 | Prema Racing |
Robin Frijns | LMP2 | Team WRT |
Giedo van der Garde | LMP2 | Graff Racing |
Tijmen van der Helm | LMP2 | Panis Racing |
Job van Uitert | LMP2 | Panis Racing |
Nicky Catsburg | GTE Am | Chevrolet Corvette |
Giedo van der Garde, terugkerend analist voor RacingNews365, wist pas laat dat hij voor Graff Racing uit zou komen, maar men weet hem steeds vaker te vinden. Hij kan inmiddels lezen en schrijven met de Oreca 07. "Ze weten dat ze een betrouwbare kracht aan me hebben. Ik ben snel, betrouwbaar en iemand die goed met de andere rijders om kan gaan, vertrouwen heeft en uiteindelijk ook races kan winnen. Mooi dus om te zien dat meer LMP2-teams me weten te benaderen, aldus Van der Garde tegenover RN365.
Kan het een opstap zijn naar meer in bijvoorbeeld nog altijd groeiende Hypercar-klasse? "Ik zie wel wat er op me af komt, ik ben er niet zo mee bezig. Vergeet niet dat ik ook al 38 ben. Maar mocht er een goed team langskomen, zal ik eerst kijken naar het plan."
Waar en wanneer?
De 24 uur van Le Mans gaat op zaterdag 10 juni van start om 16:00 uur. De race wordt, u raadt al, 24 uur later afgevlagd. De echte liefhebber kan elke minuut live volgen en kan daar voor terecht op zowel RTL7 (en tijdens de Champions League finale op RTL5) als Eurosport/Discovery+.
Anderen bekeken ook:
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
24 uur van Le Mans 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!