Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Albers: "Verstappen is gewoon van een ander kaliber dan Leclerc"

De spannende slotfase van de Grand Prix van Miami kreeg het publiek op de banken. Wederom ontspon zich een prachtig gevecht tussen Max Verstappen en Charles Leclerc. Laatstgenoemde had het volgens Christijan Albers echter compleet anders aan moeten pakken.

Verstappen Leclerc Miami
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

De lachende Italiaanse gezichten na afloop van de kwalificatie in Miami waren zondag aan het einde van de race verdwenen. Max Verstappen rekende op het asfalt namelijk af met Carlos Sainz en Charles Leclerc. De basis voor zijn zege legde hij mogelijk al bij de start, waar hij direct afrekende met Sainz.

RacingNews365 sprak uitgebreid met voormalig F1-coureur en Viaplay-expert Christijan Albers. "Sainz heeft zitten slapen bij de start. Hij had zichzelf gewoon breed moeten maken. Je ziet dat Verstappen agressief en wakker is en hem langzaam wat naar binnen drukt. Sainz moest eigenlijk bijna de baan afsnijden, doordat Max hem slim afkneep. Dat liet hij zelf gebeuren en dat viel me tegen."

Het tactische plan van Ferrari kon ook direct de prullenbak in. De Italiaanse renstal vreesde voorafgaand aan de race al voor de rechtelijnsnelheid van de Red Bull en aanvalsdrang van Verstappen. "Sainz' opdracht was om een soort rijdende muur te vormen achter Leclerc, zodat Max niet aan kon vallen en hij een gat kon slaan om zo uit DRS te komen. Dat mislukte direct. Sainz wilde bij de start ook niet teveel risico nemen bij het aanremmen, want je wil ook niet achter in je teamgenoot knallen."

Volgens Albers spelen diverse factoren een rol, waardoor bepaalde coureurs in de eerste ronde veel beter presteren dan anderen. "Het is een stukje agressie, maar ook talent. Zorgen dat je echt wakker bent bij de start, dat je er meteen vol voor kunt gaat. Het gelijk in de racemodus staan is niet zo makkelijk. Veel coureurs hebben toch enkele ronden nodig om echt 'warm' te worden, waarbij de adrenaline door het lichaam giert. Dan zie je ook een verschil, want een Max of Fernando Alonso zijn vaak super sterk in de eerste ronde."

Leclerc vergooide zelf de zege

Leclerc pakte de leiding in de openingsfase, maar wist nooit ver weg te rijden bij Verstappen. Toen zijn banden na een ronde of zes minder werden sloeg Verstappen direct toe. Vervolgens leek de race voor de Monegask al min of meer over te zijn.

"Het stomme is dat hij zijn race eigenlijk heeft weggegooid door zijn fout in bocht 17. Vervolgens had hij ook nog een slechte stop. Uiteindelijk had hij veel geluk dat de Safety Car op de baan kwam, maar ook die kans vergooide hij zelf."

Albers legt uit wat Leclerc volgens hem verkeerd deed: "Hij was veel te gretig in sector 2, terwijl hij op slechts twee tienden achter Max lag. In bocht 14, 15 en 16 vergde hij teveel van zijn wagen, hij was te nerveus om de chicane en bocht 16 goed door te komen."

"Als je twee tienden achter Max zit dan moet je het op het rechte stuk af kunnen maken, maar hij verprutste het nu zelf. Het was de enige kans die hij had."

			© XPB Images
	© XPB Images

Ferrari-coureurs wederom in de fout

Voor Ferrari is het pijnlijk om te zien dat zowel Leclerc als Sainz dit seizoen met regelmaat in de fout gaat. Leclerc spinde op Imola en verloor daar belangrijke punten, terwijl Sainz in de GP-weekend in Melbourne, Imola en Miami crashte.

"We hebben tussen Max en Charles een mooi gevecht gezien in Bahrein, Jeddah en Imola, maar in Imola maakte hij een fout en was hij veel te gretig in gevecht met Perez. Met Verstappen, Lando Norris en George Russell, behoort hij tot een van de coureurs van de zeer talentvolle generatie."

"Maar, Leclerc is nog niet op hetzelfde level als Max, want je ziet gewoon dat Max minder fouten maakt. Hij kan langer op de limiet rijden en dat foutloos doen. Bij Leclerc en Sainz zie je continu dat ze toch teveel foutjes maken."

De druk van Leclerc op Verstappen in de slotfase was gigantisch, maar de Nederlander maakte geen enkele fout. "Dat is zeer knap, want je hebt continu druk. Daar zie je wel dat Max het gewend is en die druk ook aankan. Ik vind het ongelooflijk hoe hij dat doet."

Gevraagd of Verstappen onverslaanbaar is in deze vorm, hoeft Albers niet lang na te denken: "Ja, op dit moment wel. Ik zie wel een verschil van kaliber tussen Max en Charles. Je hebt Max die tot nu toe gewoon foutloos is, maar dan ook echt foutloos."

Ook interessant:

Verstappen niet te stoppen zonder Ferrari-upgrades

Wie stopt Max Verstappen? De Red Bull-coureur rekende wederom af met Charles Leclerc en was in de race de snelste man. De zege in Miami was een tik op de neus voor Ferrari, maar kan het team counteren met een upgrade?

En wat is er allemaal aan de hand bij Lewis Hamilton en Mercedes? Dat en nog veel meer bespreken autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in een gloednieuwe aflevering van de RacingNews365 F1-podcast.

Formule 1 GP Miami 2022 RN365 Nieuwsdossier

28 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Nyck de Vries maakt officieel Formule 1-debuut in Barcelona