Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Alexander Albon

Albon maakt zich zorgen over nieuwe F1-reglementen: "Ziet er erg langzaam uit!"

De nieuwe reglementen van 2026 werden voorafgaand aan de Grand Prix van Canada bekendgemaakt, al durft menig coureur nog geen voorbarige conclusies te trekken. Ook Alexander Albon weet nog niet wat hij er precies van kan verwachten, al zet hij wel vraagtekens bij de nieuwe reglementen.

Albon Canada
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Er werd al langere tijd gesproken over de nieuwe reglementen die voor 2026 op de planning staan, maar vorige week was het dan eindelijk zover. Het overzicht van de nieuwe reglementen werd gepubliceerd voorafgaand aan de Grand Prix van Canada en dat gaf menig coureur de ruimte om alvast een eerste mening te delen.

Echte conclusies werden er echter nog niet getrokken, want de coureurs reageerden vooral heel voorzichtig op het nieuws. Velen hadden nog niet de kans gehad om alles uit te testen in de simulator en dus viel er volgens hen nog maar weinig te concluderen. Alexander Albon dacht daar echter anders over, want tegenover onder meer RacingNews365 maakt hij al snel duidelijk dat hij nog twijfelt over een aantal aspecten. 

"Ik heb er nog niet echt goed naar kunnen kijken, want dat hebben onze testcoureurs in de simulator gedaan. Ik wil niet te vroeg beginnen met conclusies trekken, maar het ziet er een stuk langzamer uit. Ik denk echt dat er nog hard aan gewerkt moet worden, want in hoeverre staan deze reglementen het toe dat de auto's lichter worden? Wordt de halo lichter, of de banden misschien? Dat soort veranderingen komen ons vast duur te staan."

Verschillen

De Britse Thai heeft het vermoeden dat de nieuwe reglementen vooral gericht zijn op het terugdringen van een specifiek probleem: "Als de auto's minder breed worden kan dat wel positief zijn, al reken ik ook op negatieve aspecten. Het lijkt wel alsof we de gevolgen van de veranderingen aan de motor terug willen draaien, maar dat maakt alles juist een stuk ingewikkelder."

Nieuwe reglementen brengen volgens Albon nog een ander nadeel met zich mee, vooral nu de onderlinge verschillen tussen de teams met de dag kleiner worden. "Ik denk dat we vanaf 2026 wel weer grotere verschillen zullen zien. Dat gaat altijd zo bij nieuwe reglementen, want dan worden de verschillen gaandeweg steeds kleiner. Maar iedereen zit nu al zo dicht bij elkaar, dat is in tijden niet zo extreem geweest. Ik ben dus wel bang dat die nieuwe reglementen alles weer verder uit elkaar zullen halen." 

Albon gaat er in ieder geval vanuit dat Williams nog een lange weg te gaan heeft, vooral omdat hij denkt dat de Britse renstal meer tijd nodig heeft om door te groeien. "We zitten nog in een opbouwende fase en dat zal in 2026 niet anders zijn. Alle ogen zijn nu in ieder geval wel op 2026 gericht, want iedereen zal dan met een schone lei beginnen, maar voor ons zal het wel wat langer duren. Ik hoop gewoon dat onze motor ons kan helpen de aansluiting te behouden." 

Alle actie live bijwonen op Spa-Francorchamps én deelnemen aan een karting experience in het hart van het circuit?

WORD LID & WIN!

Praat mee!

Viaplay
x
Marko Red Bull-adviseur verklaart stuklopen iconisch partnership