Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Alpine F1 Team

Alpine bracht aantal kandidaten terug tot zes: "Wij hebben het populairste zitje"

In een exclusief interview met RacingNews365 kijkt Alpine-CEO Laurent Rossi nog één keer terug op de gebeurtenissen rondom Oscar Piastri, waarna hij het hoofdstuk van de soap wil afsluiten.

Alonso Belgium
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Na een ware soapserie rondom Oscar Piastri en zijn Formule 1-debuut is de storm bij Alpine weer gaan liggen. De Franse renstal heeft geaccepteerd dat haar junior naar de concurrent verkast en kijkt nu vooral vooruit. Zorgen over de toekomst heeft Alpine niet. Er zijn meerdere gegadigden voor het stoeltje naast Esteban Ocon en de prestaties van het team hebben volgens Laurent Rossi niet onder de soap geleden.

RacingNews365 sprak na het onthullen van de Piastri-overstap exclusief met Rossi, de CEO van de Franse renstal. Verrast werd hij niet door de legaliteit van de overstap, al baalde hij natuurlijk wel. "Verrast waren we niet, want het Contract Recognition Board houdt zich bezig met deze stappen en alle bijbehorende elementen. Wij hadden geen ondertekend contract, want hij wilde niet tekenen. Dan komt dit uiteindelijk niet als een verrassing."

Hoewel de wonden bij Alpine zo goed als geheeld zijn, legt Rossi uit dat de overstap van Piastri grote gevolgen kan hebben. Bijvoorbeeld voor het opleidingsprogramma van het F1-team. "We blijven trouw aan de verplichtingen aan alle huidige coureurs uit het programma. Zij krijgen de support op de lange/middellange termijn die ze horen te krijgen."

"Maar we gaan nu wel twee keer nadenken bij nieuwe junioren. Mogelijk gaan we wat strikter om met de contracten, natuurlijk, want we leren van onze fouten. We zijn hier overigens niet alleen in: ook Toto Wolff (Mercedes-teambaas, red.) heeft gezegd dat hij de lopende contracten gaat checken. Als het verder niet makkelijk voor ons wordt om nieuwe mensen aan te trekken, dan stoppen we er misschien wel helemaal mee."

Oscar verliezen? Voor ons maakt het bijna niets uit

- Alpine-CEO Laurent Rossi over het vertrek van Piastri

Rossi zwaar teleurgesteld na Piastri-saga

De Alpine-CEO wijst niet graag een schuldige aan, maar zegt wel stevig te balen van de hele situatie. Waar hij het meest van baalt? "Dat ik het helemaal aan het verkeerde eind heb gehad qua persoon. De teleurstelling na zo veel te hebben geïnvesteerd en de loyaliteit naar iemand... je verwacht niet dat ze het dan niet teruggeven, zoals elk ander zou doen."

"Ook voor de sport kan het slecht zijn", voegt Rossi daar nog aan toe. Alpine zelf heeft er volgens de CEO verder geen last van. "Oscar verliezen? Voor ons maakt het bijna niets uit. We vinden wel een coureur die in de auto gaat rijden en uiteindelijk bepaalt de auto de performance. Dat komt allemaal wel goed."

Met de zoektocht naar de coureurs gaat het goed. Rossi legt uit dat het einde van het sollicitatieproces in zicht is. "We hebben veertien coureurs gekozen, zoals Otmar (Szafnauer, teambaas van Alpine, red.) eerder al liet weten. Nu zijn het er nog een stuk of zes. Sommige coureurs zijn nog niet helemaal vrij om een overstap te maken en andere passen misschien niet helemaal in het plaatje."

"We nemen onze tijd hiervoor, want we willen bij deze keuze geen fout maken. Er is geen haast en we bevinden ons in een comfortabele situatie. In alle bescheidenheid: wij hebben op dit moment het populairste zitje in de paddock. We zijn het vierde team op de grid, dus mensen wachten wel op ons voordat er een keuze wordt gemaakt. Het is prima dat het wat langer duurt om de knoop door te hakken, maar eind september weten we ongeveer wel wie we willen."

Rossi: "Geen enkele coureur overbrugt een gat van een seconde"

Bij de terugkeer van Alpine in de F1, toen nog onder de naam Renault, wist Rossi heel goed waar ze aan zouden beginnen. "We wisten dat het een soort soap ging worden. We wisten dat er drama zou komen en we zijn klaar voor de volgende keer: de huid wordt dikker en dikker, maar ondertussen gaat het project gewoon door."

"We boeken progressie en we gaan de goede kant op. Zoals ik al zei, de coureur is belangrijk, maar de auto is het belangrijkst. Het gat naar Mercedes is een halve seconde en het gat naar Ferrari is een seconde." Of het nou Piastri of een andere coureur is die voor Alpine rijdt, maakt volgens Rossi niet uit: "Geen enkele coureur rijdt een halve of hele seconde dicht."

"Het is gewoon een kleine hobbel in de weg. We lossen het wel op. In feite hebben we het boek al gesloten over dit onderwerp. Wat we hebben gezegd hierover is in ons opzicht de waarheid en duidelijk en simpel. We laten dit verder achter ons en gaan gewoon weer verder."

Ook interessant:

Krijgt Verstappen in De Vries een Nederlandse 'teamgenoot' binnen Red Bull?

De tijd heeft sinds de Formule 1 Grand Prix van Italië bepaald niet stilgestaan en al helemaal niet voor Nyck de Vries. Hij steelt de headlines en zoals het zich nu laat aanzien ook het AlphaTauri stoeltje voor 2023. Zou dat een goede move zijn voor de tweede Nederlander op de Formule 1-grid? Dit en meer bespreken coureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Esteban Ocon

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Interviews RN365 Nieuwsdossier

26 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Lewis Hamilton voelt zich aangevallen door Verstappen: "Heeft te maken met mijn succes"