Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Analyse: Verstappen snelste op medium, Ferrari in de aanval

De vrijdag in Bahrein zorgde voor volop stof tot napraten. Het geslagen Ferrari was ineens geen mank paard meer, maar domineerde de trainingen. Mercedes en Red Bull kwamen er niet aan te pas, maar moeten Max Verstappen en Lewis Hamilton zich zorgen maken?

Wie puur naar de uitslagen van de vrije trainingen in Bahrein kijkt, moet twee keer met zijn ogen knipperen. Staat het er nu echt: Ferrari meer dan een halve seconde los van de rest van het veld? De Italianen die in Australië nog zo hard van hun voetstuk vielen, domineerden de vrijdag. Maar is Ferrari wel zo dominant als de tijden suggereren? Ferrari in de aanval Na de zeperd in Melbourne was er alles aan gelegen om het GP-weekend sterk te beginnen. Daarbij paste Ferrari een andere strategie toe dan de afgelopen seizoenen. Daarin verstopte het zichzelf vaak tijdens de tweede training, om er een dag later tijdens de kwalificatie 'gewoon' weer te staan. In Bahrein deed het team aan imago building om alle koppen weer dezelfde kant op te krijgen, met als resultaat dat Ferrari stond waar ze volgens de Italiaanse media horen te staan: bovenaan de tijdenlijst. Dat Ferrari beter voor de dag komt in Bahrein zal niemand ontkennen, maar er schuilt een addertje onder het gras bij het machtsvertoon van de vrijdag. Ferrari reed namelijk met een agressievere motorsetting en minder brandstof dan Red Bull en Mercedes. Teambaas Mattia Binotto erkende dit na afloop van de trainingen: "Uit de GPS-data blijkt dat wij een andere motorsetting gebruikten dan de concurrentie. Ik verwacht morgen een spannend gevecht." Red Bull met de rem erop? Tegenstrijdige berichten vanuit Red Bull, waar teambaas Christian Horner nog volop mogelijkheden ziet en Helmut Marko somberder is. De snelste run van Max Verstappen was niet foutloos, waardoor het gat drie tienden groter was dan noodzakelijk. Bij een foutloze ronde zou het gat richting Sebastian Vettel nog altijd 0,6 seconde bedragen. Een zeer groot gat over een enkele ronde. Verstappen zelf liet na afloop weten niet tevreden te zijn over de snelheid op de zachte banden, terwijl hij op de medium band uitstekend uit de voeten kon. De Nederlander erkende na afloop van de tweede training dat hij niet op vol vermogen reed. Over een ronde was Red Bull op vrijdag geen partij voor Ferrari en ook voor de kwalificatie morgen is Verstappen geen favoriet.

Verstappen snelste op de medium band Op de soft band gaf Verstappen tijd toe, maar tijdens de long run op de medium band was de Red Bull-coureur het snelste. Als enige van de favorieten wist hij zijn rondetijden laag te houden in de 1.35 gedurende zijn volledige run. Daar waar de rondetijden bij Sebastian Vettel en Lewis Hamilton meer opliepen, leek de RB15 weinig last te hebben van bandenslijtage. Over zijn gehele run was Verstappen gemiddeld drie tot vier tienden per ronde sneller. Voor de wedstrijd biedt dit perspectief voor de Red Bull-coureur die in Australië de tweede snelste man was tijdens de race. De combinatie van hitte en de karakteristiek van het Bahrain International Circuit kan zorgen voor overmatige bandenslijtage, waardoor diverse coureurs gedwongen worden om een extra pitstop te maken. Mercedes doet haar ding Ken je dat verhaal van die Duitse renstal die wereldkampioen 'sandbaggen' is? Mercedes liet zich niet in haar kaarten kijken en maakte zich totaal niet druk over de prestaties van Ferrari. Lewis Hamilton deed er alles aan om de favorietenrol in de schoenen van Ferrari te schuiven: "We hadden wat issues met de auto, maar maakten goede vorderingen tijdens de tweede training. Ferrari ligt voor op ons, maar we gaan er alles aan doen om morgen sterker voor de dag te komen. Waarschijnlijk zitten we er dichterbij tijdens de kwalificatie." En Renault dan? Plotseling stond Nico Hulkenberg op de vijfde plaats na afloop van de tweede vrije training. De Duitser was meer dan een seconde sneller dan teamgenoot Daniel Ricciardo. Hoe snel is Renault nu echt? De verwachting is niet dat de Franse renstal morgen een top vijf klassering weet te bemachtigen tijdens de kwalificatie. In de long runs gaven de beide Renault-coureurs veel toe op de topteams. Opvallend goed waren de rondetijden die Daniil Kvyat tijdens zijn long run noteerde Vorig jaar finishte het team van Toro Rosso-Honda met Pierre Gasly als vierde, een stunt die het graag tijdens deze editie wil herhalen.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi