Met nog zes races te gaan in 2025 wordt er ook al naar 2026 gekeken, als de gloednieuwe reglementen van kracht worden. Aston Martin heeft de focus al volledig op volgend jaar gericht, ook al strijdt de renstal uit Silverstone nog voor de zesde positie in het constructeurskampioenschap. Racing Bulls staat slechts vier punten voor op het Britse team, dat momenteel op P7 staat.
Maar de aandacht in Engeland is dus al verschoven naar volgend jaar. Met topontwerper Adrian Newey heeft Aston Martin een grote troef in handen. Maar eerder dit jaar, in Monaco, liet Newey tegenover onder meer RacingNews365 weten dat de driver-in-the-loop simulator nog niet op het gewenste niveau zat. De topontwerper sprak van een handicap. Maar er zat meer achter de uitspraak van Newey, zo vertelt teambaas Andy Cowell nu.
"Nadat Adrian dat interview aan jullie had gegeven, dus toen hij wegliep van dat gesprek, kwam hij naar mij toe en fluisterde hij in mijn oor: 'Ik heb hen net verteld dat het een handicap voor twee jaar is, omdat ik weet dat die uitspraak de mensen in het team zal pushen!' Samen hebben we er toen om gelachen", deelt Cowell een anekdote bij Motorsport.com.
Ondertussen is er hard gewerkt om die simulator te verbeteren. "Ze zijn aan het pushen om de simulator representatiever te maken, en ook om de cockpit-omgeving representatiever te maken. Er is gezamenlijk hard gewerkt om dat aspect verder te verbeteren, en ook om ervoor te zorgen dat Adrian daar niet op is gefocust. We moeten er namelijk voor zorgen dat hij volledig gefocust is op iets anders."
En hoe die uitspraken van Newey zijn opgepakt binnen het team, laat volgens de teambaas veel zien over de ambitie binnen de renstal. "Dat is wat ik zo mooi vind aan de teamgeest. We hebben allemaal een bepaalde trots voor de dingen waar we aan werken. Bij alle afdelingen van het Aston Martin F1-team is dat precies hetzelfde. De mensen die over de driver-in-the-loop simulator gaan, hebben die opmerkingen natuurlijk slecht opgevat, maar de manier waarop ze hebben gereageerd, is juist door nog harder te werken."
Tot slot wijst Cowell ook naar de aanwinst van Ferrari, Enrico Cardile. "Enrico brengt dat allemaal samen en zijn ervaring helpt daar enorm bij. Hij brengt alle afdelingen dichter bij elkaar om de tools te kunnen verbeteren, en uiteindelijk de auto te kunnen verbeteren."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!