Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Adrian Newey

Adrian Newey is Chief Technical Officer bij het F1-team van Red Bull Racing. De Brit staat bekend als de meest succesvolle ontwerper in de Formule 1. Lees het laatste nieuws over Adrian Newey op RacingNews365.nl!

Over Adrian Newey

Newey werd geboren in Startford-upon-Avon in Engeland op 26 december 1958. Adrians vader was dierenarts, zijn moeder was ambulancechauffeur tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tijdens zijn jeugd ging naar een lokale openbare school, samen met oud-TopGear presentator Jeremy Clarkson. Na zijn studie luchtvaarttechniek aan de Universiteit van Southampton ging Newey aan de slag bij de Formule 1-teams van Fittipaldi en March. Niet lang daarna verhuisde hij naar de Verenigde Staten, waar hij zijn eerste successen behaalde. Zijn ontwerp van de March sports car won in 1983 en in 1984 de GTP-klasse in het ISMA-kampioenschap. Het IndyCar-project waar Newey verantwoordelijk voor was, de March 85C, werd de kampioenschapswinnende auto én kwam tevens als eerste over de eindstreep tijdens de Indianapolis 500. De opvolger van de 85C werd ook ontworpen door Newey. Met deze auto werd eveneens het CART-kampioenschap gewonnen (1986). In zowel 1986 als 1987 was de March 86C de winnende auto in de Indy 500.

Adrian Newey F1

In 1990 sloot Adrian Newey zich aan bij de Williams F1 Team. Samen met Patrick Head ontwierp Newey maar liefst vijf kampioenschapswaardige auto's. Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill en Jacques Villeneuve werden allen wereldkampioen Formule 1 in een door Newey ontworpen bolide.

Adrian Newey McLaren F1

Vanaf 1997 trad Newey in dienst bij het F1-team van McLaren. Newey zette zijn succes voort door in 1998 zowel het rijders- als constructeurskampioenschap binnen te slepen met de Britse renstal. Mika Hakkinen won het rijderskampioenschap in 1998 en herhaalde dit in 1999, wederom in een bolide die door Newey ontwerpen was.

Adrian Newey Red Bull Racing

Begin jaren 2000 bleef Newey actief bij McLaren. Ondanks dat Newey coureurs als Mika Hakkinen, David Coulthard en Kimi Raikkonen voorzag van een goede auto, kon McLaren niet opboksen tegen het oppermachtige Ferrari. In 2006 vetrok Newey naar Red Bull Racing, dat onder begeleiding van Christian Horner en Dr. Helmut Marko sterk aan de weg timmerde om een topteam te worden. In de periode die volgde leidde Newey een ontwikkelingsprogramma dat al snel vruchten afwierp. Tijdens de Grand Prix van Monaco in 2006 scoorde Red Bull voor het eerst een podiumplaats; David Coulthard werd derde in de RB2. Ook in 2007 en 2008 scoorde Red Bull een podiumplaats.

In 2009 vonden er uitgebreide aerodynamische regelwijzingen plaats in de Formule 1. Dit bood Newey de kans om de RB5 vanaf de grond af op te bouwen, in plaats van voort te borduren op het ontwerp van de auto van het jaar ervoor. Met de komst van de RB5 ontwikkelde Red Bull Racing zich tot een competitief team. Tijdens de derde ronde van het kampioenschap sleepte Sebastian Vettel de eerste overwinning van het team binnen. In de races die volgden stonden Vettel en teamgenoot Mark Webber meermaals op het podium. Red Bull won in 2009 zes races en werd tweede in het constructeurskampioenschap, achter Brawn GP.

Adrian Newey RB6

In 2010 zette Red Bull de stijgende lijn voort. Newey leverde Vettel en Webber een kampioenschapswaardige auto: de RB6. Hoewel de auto erg snel was, kende deze wel geregeld technische mankementen. Vettel en zijn teamgenoot vielen meerdere keren uit met overhitte motoren. Het kampioenschap werd beslist in de laatste ronde van het kampioenschap. Sebastian Vettel werd wereldkampioen Formule 1 met slechts drie punten voorsprong op Ferrari's Fernando Alonso. In het titeljaar sleepte Red Bull negen overwinningen binnen uit twintig podiumplaatsen. In de drie seizoenen die volgden bleef de samenwerking tussen Newey en Vettel onverslaanbaar. Zowel in 2011, 2012 als 2013 werd Red Bull kampioen binnen het rijders- en constructeurskampioenschap.

F1 hybride tijdperk

Toen in 2014 de 1,5-liter V6 motor werd geïntroduceerd in de Formule 1, kregen Newey en Red Bull het niet voor elkaar om de strijd aan te gaan met Mercedes en Ferrari. Dit lag grotendeels aan de Renault-krachtbron waar Red Bull mee reed. Ondanks dat de Oostenrijkse renstal niet kon tippen aan het tempo van de Mercedes- en Ferrari-bolides, wist Daniel Ricciardo drie overwinningen binnen te slepen. Sebastian Vettel besloot het Red Bull-team te verlaten aan het eind van 2014. De viervoudig wereldkampioen ging zijn jongensdroom achterna en tekende voor het team van Ferrari, waarmee de jarenlange samenwerking tussen de Duitser en Newey ten einde kwam.

In de jaren erna bleef de concurrentie van met name Mercedes te sterk voor Red Bull. Newey hield zich meer op de achtergrond, maar bleef medeverantwoordelijk voor het ontwerp van de auto. Vanaf 2019 keerde Newey terug als hoofdontwerper van de Red Bull-bolides. Dit begon met de RB16, de auto waar Max Verstappen en Alexander Albon twee overwinningen en dertien podiumplaatsen mee behaalden in 2020.

Adrian Newey Max Verstappen

In 2021 presenteerde Red Bull de RB16B, een doorontwikkelde variant van de RB16. Newey en zijn team wisten het potentieel van de auto te benutten en leverden Max Verstappen en teamgenoot Sergio Perez een auto waar zij mee om het kampioenschap konden strijden. Verstappen kroonde zich tijdens de laatste ronde van het kampioenschap tot wereldkampioen Formule 1. Newey tekende met zijn RB16B voor 23 podiumplaatsen met elf overwinningen.

In 2022 gingen de aerodynamische reglementen binnen de Formule 1 wederom op de schop. Opnieuw was aan blanco vel papier de drijvende kracht van Adrian Newey. De meest radicale verandering aan de auto's was de terugkeer van het ground effect. Evenals in 2009 wisten Newey en zijn ontwerpteam de mogelijkheden van de nieuwe regelgevingen beter te benutten dan de concurrentie.

Newey's RB18 schaarde zich al snel in het rijtje met dominante bolides als de Mercedes W04, Ferrari F2004 en Williams FW14B. Met twaalf overwinningen in achttien races sleepte Max Verstappen zijn tweede coureurstitel binnen. Twee weken naderhand bezorgde een dertiende overwinning van Verstappen het team een vijfde constructeurskampioenschap. Voor Newey werd dit zijn elfde. De RB18 leverde het team tevens het hoogste aantal overwinningen in één seizoen en het meeste aantal punten in de geschiedenis van de sport.

Adrian Newey Ayrton Senna

Newey was verantwoordelijk voor de Williams FW16, de auto waarmee Ayrton Senna verongelukte tijdens de Grand Prix van San Marino in 1994. Na het tragische ongeval van Senna werden Newey en diverse collega's beschuldigd van doodslag. Newey werd vrijgesproken in december 1997. In 1999 werd de vrijspraak bevestigd. In 2003 heropende het Italiaanse gerechtshof de zaak. Newey werd opnieuw vrijgesproken in 2005, nadat het gerechtshof concludeerde dat Senna's crash ontstond door toedoen van materiële fouten.

Vrouw Adrian Newey

Newey heeft meerdere huwelijken gehad. In 1983 trouwde hij met zijn eerste vrouw, Amando. Het stel kreeg twee kinderen; Charlotte en Hannah. In 1989 ging het tweetal uit elkaar. In 1992 trouwde Newey opnieuw, dit keer met zijn verloofde Marigold. Ook van haar scheidde Newey. Dit gebeurde in 2010. Met Marigold kreeg Newey twee kinderen genaamd Imogen en Harrison. In 2017 trouwde Newey voor de derde keer, met Amanda Smerczak wel te verstaan.

Harrison Newey, zoon Adrian Newey

De zoon van Adrian Newey - Harrison Newey - is tevens actief in de autosport. Hij reed onder andere voor de Nederlandse Formule 4- en Formule 3-teams van Van Amersfoort Racing.

Adrian Newey boek

In 2017 bracht Adrian Newey het boek 'How to Build a Car' uit. Het boek ontving veel positieve recensies door de jaren heen en is inmiddels uitbracht in verschillende talen, waaronder in het Nederlands (Zo bouw je een auto).

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op twee tickets!

ABONNEER & WIN
Viaplay
x
Verstappen-regel FIA past omstreden regel aan in officiële reglementen