Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
F1-nieuws

Brawn: "Niet rijden tijdens kwalificatie moet geen optie kunnen zijn"

Een zeer apart beeld tijdens het tweede kwalificatiesegment voor de Grand Prix van Rusland: vijf van de vijftien rijders die zich voor het tweede gedeelte hadden geplaatst, bleven binnen in de pitbox staan. Zodoende konden de tien rijders die een rondje hadden gereden, door naar Q3.

Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Nico Hülkenberg, Carlos Sainz en Max Verstappen hadden allen zo hun redenen om niet in actie te komen tijdens Q2 op zaterdagmiddag. De sportief eindverantwoordelijke van de Formule 1, Ross Brawn, weet echter dat dit niet vaker moet gebeuren in de toekomst omdat het de show niet ten goede komt.

"Het is waarschijnlijk goed om na te denken over de gridstraffen en de toepassing daarvan", erkent de Brit, die vroeger succesvol was als technisch directeur en teambaas van verschillende Formule 1-stallen. "Misschien moeten de reglementen zo worden gewijzigd dat de rijders er geen effect van voelen en de show niet wordt aangetast. Het hielp zeker niet dat er vijf van de vijftien rijders binnen bleven staan tijdens het tweede kwalificatiesegment op zaterdag. Drie jongens wisten op voorhand al dat ze achteraan zouden starten en Renault opteerde voor een vrije bandenkeuze, wat te begrijpen valt."

Doordat er zoveel coureurs besloten om binnen te blijven, hoefden de toppers niet aan te zetten voor een snellere tijd. Onder meer Lewis Hamilton liet zodoende het gas los terwijl hij op weg was naar een tijdverbetering. "Het is ook niet goed dat we rijders zagen remmen vlak voor de tijdmeting, zodat ze maar niet sneller gingen dan dat ze al hadden gedaan."

"We moeten de best denkbare show aan de fans leveren en ondanks dat het kwalificatieformat vrij succesvol is gebleken sinds haar introductie in 2006, betekent dat niet dat we niets hoeven te veranderen. Een kwalificatie met vier segmenten in plaats van drie kan een optie zijn", hint Brawn naar de toevoeging van Q4 voor 2019.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
RN365 F1-podcast Ruwe diamant Verstappen blijft groeien en verbazen