Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
Quali za 04 jul 15:00 16:00
Race zo 05 jul 15:10 17:10
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Brawn: "Niet rijden tijdens kwalificatie moet geen optie kunnen zijn"

Een zeer apart beeld tijdens het tweede kwalificatiesegment voor de Grand Prix van Rusland: vijf van de vijftien rijders die zich voor het tweede gedeelte hadden geplaatst, bleven binnen in de pitbox staan. Zodoende konden de tien rijders die een rondje hadden gereden, door naar Q3.

Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Nico Hülkenberg, Carlos Sainz en Max Verstappen hadden allen zo hun redenen om niet in actie te komen tijdens Q2 op zaterdagmiddag. De sportief eindverantwoordelijke van de Formule 1, Ross Brawn, weet echter dat dit niet vaker moet gebeuren in de toekomst omdat het de show niet ten goede komt.

"Het is waarschijnlijk goed om na te denken over de gridstraffen en de toepassing daarvan", erkent de Brit, die vroeger succesvol was als technisch directeur en teambaas van verschillende Formule 1-stallen. "Misschien moeten de reglementen zo worden gewijzigd dat de rijders er geen effect van voelen en de show niet wordt aangetast. Het hielp zeker niet dat er vijf van de vijftien rijders binnen bleven staan tijdens het tweede kwalificatiesegment op zaterdag. Drie jongens wisten op voorhand al dat ze achteraan zouden starten en Renault opteerde voor een vrije bandenkeuze, wat te begrijpen valt."

Doordat er zoveel coureurs besloten om binnen te blijven, hoefden de toppers niet aan te zetten voor een snellere tijd. Onder meer Lewis Hamilton liet zodoende het gas los terwijl hij op weg was naar een tijdverbetering. "Het is ook niet goed dat we rijders zagen remmen vlak voor de tijdmeting, zodat ze maar niet sneller gingen dan dat ze al hadden gedaan."

"We moeten de best denkbare show aan de fans leveren en ondanks dat het kwalificatieformat vrij succesvol is gebleken sinds haar introductie in 2006, betekent dat niet dat we niets hoeven te veranderen. Een kwalificatie met vier segmenten in plaats van drie kan een optie zijn", hint Brawn naar de toevoeging van Q4 voor 2019.

Marko "Verstappen de goedkoopste Red Bull-coureur ooit"