vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Brawn: "Niet rijden tijdens kwalificatie moet geen optie kunnen zijn"

Een zeer apart beeld tijdens het tweede kwalificatiesegment voor de Grand Prix van Rusland: vijf van de vijftien rijders die zich voor het tweede gedeelte hadden geplaatst, bleven binnen in de pitbox staan. Zodoende konden de tien rijders die een rondje hadden gereden, door naar Q3.

Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Nico Hülkenberg, Carlos Sainz en Max Verstappen hadden allen zo hun redenen om niet in actie te komen tijdens Q2 op zaterdagmiddag. De sportief eindverantwoordelijke van de Formule 1, Ross Brawn, weet echter dat dit niet vaker moet gebeuren in de toekomst omdat het de show niet ten goede komt.

"Het is waarschijnlijk goed om na te denken over de gridstraffen en de toepassing daarvan", erkent de Brit, die vroeger succesvol was als technisch directeur en teambaas van verschillende Formule 1-stallen. "Misschien moeten de reglementen zo worden gewijzigd dat de rijders er geen effect van voelen en de show niet wordt aangetast. Het hielp zeker niet dat er vijf van de vijftien rijders binnen bleven staan tijdens het tweede kwalificatiesegment op zaterdag. Drie jongens wisten op voorhand al dat ze achteraan zouden starten en Renault opteerde voor een vrije bandenkeuze, wat te begrijpen valt."

Doordat er zoveel coureurs besloten om binnen te blijven, hoefden de toppers niet aan te zetten voor een snellere tijd. Onder meer Lewis Hamilton liet zodoende het gas los terwijl hij op weg was naar een tijdverbetering. "Het is ook niet goed dat we rijders zagen remmen vlak voor de tijdmeting, zodat ze maar niet sneller gingen dan dat ze al hadden gedaan."

"We moeten de best denkbare show aan de fans leveren en ondanks dat het kwalificatieformat vrij succesvol is gebleken sinds haar introductie in 2006, betekent dat niet dat we niets hoeven te veranderen. Een kwalificatie met vier segmenten in plaats van drie kan een optie zijn", hint Brawn naar de toevoeging van Q4 voor 2019.

RN365 Special
Voorbeschouwing GP Azerbeidzjan

Na drie Grands Prix staat de teller voor Mercedes op drie – qua overwinningen, maar ook qua tweede plaatsen. Kan de concurrentie voorkomen dat het Duitse merk er vier uit vier van maakt?

Lees meer