Na elf jaar heeft Mike Elliott Mercedes gedag gezegd. De Chief Technical Officer, dezelfde functie die Adrian Newey bij Red Bull bekleedt, houdt het voor gezien en heeft een andere uitdaging geaccepteerd. Hij heeft dus zelf gekozen voor een nieuw avontuur. Wat dat avontuur is, is niet duidelijk.
Elliott is een ervaren rot en begon in 2000 zijn F1-avontuur bij McLaren als aerodynamicus. In 2012 maakte hij de overstap naar Mercedes, dat van 2014 tot en met 2020 de dienst uitmaakte in de koningsklasse van de autosport.
Begin 2021 deed toenmalig technisch directeur James Allison een stap terug en werd Elliott naar voren geschoven als vervanger, maar de resultaten vielen de afgelopen twee jaren zwaar tegen. Mercedes is sinds de invoering van de nieuwe ground effect-bolides nog niet de geoliede machine als het in de jaren daarvoor was. Eerder dit jaar wisselden de twee kopstukken dan ook weer terug van rol en werd Elliott CTO, waardoor hij een meer algemene rol kreeg in het technische hart van het F1-team.
Wolff bedankt Elliott
Mercedes-teambaas Toto Wolff houdt gemengde gevoelens over aan het vertrek van Elliott, zo laat hij in een persbericht optekenen. "Mike is het laatste decennium een van de grote steunpilaren geweest binnen het team en daarom heb ik gemengde gevoelens nu ik afscheid van hem moet nemen. Mike is een enorm intelligent technisch brein en een geweldige teamspeler; hij heeft een enorme bijdrage gehad aan onze winnende auto's en aan het bouwen van een cultuur binnen ons team."
"Het is echter duidelijk dat hij klaar is voor een nieuwe uitdaging buiten Mercedes - dus het is zijn goed recht om die stap te nemen. Hij verlaat het team en wij danken hem voor zijn toewijding en expertise de laatste 11 jaar. We wensen hem al het beste voor de toekomst", aldus de Oostenrijker
Elliott: "Het was een privilege om voor Mercedes te werken"
Zo begint de Brit zelf zijn reactie op het nieuws. "In mijn tijd bij Mercedes heb ik de groep mensen van racewinnaars uit zien groeien tot kampioenen en vervolgens tot achtvoudig kampioenen. Ik ben er heel trots op dat ik daar een bijdrage aan heb kunnen leveren."
"De laatste twee seizoenen hebben we weliswaar niet meer gewonnen zoals we vroeger deden, wel zorgden die twee jaar op heel veel andere manieren voor een mooie uitdaging - we zijn op de proef gesteld en we zijn gedwongen om anders te kijken naar de fundamentele aannames die we doen over performance", is hij filosofisch.
"De laatste zes maanden heb ik genoten van taak om een nieuwe technische strategie uit te stippelen voor het team en ik hoop dat ik daarmee het fundament heb kunnen leggen voor de volgende succesperiode van Mercedes. Ik heb besloten dat nu het juiste moment is om mijn volgende stap te maken, buiten Mercedes. Eerst ga ik een pauze pakken, na 23 jaar vol gas te hebben gewerkt in deze sport, waarna ik mijn volgende uitdaging ga zoeken. Bedankt voor twaalf fantastische jaren", zo sluit hij af.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!