Alpine is al jarenlang op zoek naar de aansluiting met de topteams. Die zoektocht begon al toen het team nog opereerde onder de naam Renault en toen de Franse renstal nog rond de vierde à vijfde plek schommelde in het constructeurskampioenschap. De afgelopen twee seizoenen zakte Alpine echter verder terug, want het team kwam niet verder dan de zesde plek. Het gat met de topteams was al die tijd aanzienlijk groot, maar na de opkomst van McLaren en Aston Martin staat Alpine ook wat klassering betreft op achterstand.
Toch laat adviseur Flavio Briatore zich daardoor niet uit het veld slaan. Hij legt in gesprek met Le Parisien uit welke doelen hij de komende jaren voor ogen heeft voor zijn team. "Vandaag de dag zijn onze doelstellingen duidelijk: we willen het steeds beter doen. In 2024 eindigden we als zesde in het kampioenschap. Dat is natuurlijk mooi, want dat levert ons veel meer geld op dan een negende positie. Maar volgend jaar moeten we als vijfde eindigen in het constructeurskampioenschap, voor Aston Martin, en in 2026 moeten we zelfs vol voor de podiumplekken en zeges gaan. En dan in 2027 voor de titel."
Briatore merkt dan ook dat het vertrouwen binnen het team met de dag groter wordt. "Op dit moment gaat het de goede kant op. We hebben onze fouten van 2024 recht kunnen zetten, maar hebben de ontwikkeling van de auto voor 2025 ook al grotendeels compleet. De nieuwe auto is ongeveer een halve seconde per ronde sneller dan die van vorig jaar. We hebben zelfs een aparte groep mensen die zich volledig richt op het ontwikkelen van de bolide voor 2026, vooral gezien de nieuwe reglementen die er natuurlijk aan zitten te komen. Binnen het team begint iedereen nu ook eindelijk in het project te geloven, dat we over drie jaar serieus mee kunnen doen in het kampioenschap."
Als het aan de adviseur ligt zijn alle details nu tot in de puntjes uitgewerkt, al ging dat niet altijd van een leien dakje. In de slotfase van het seizoen werd het bijvoorbeeld wat rommelig in de samenstelling van het rijdersduo, maar daar denkt Briatore het zijne van. "Ik kijk heel anders naar die situatie, in ieder geval in vergelijking met het algemene publiek. We moeten hem (Esteban Ocon, red.) echt bedanken voor dat podium in Brazilië, hoe hij dat heeft gedaan. Maar na die race zat hij met zijn hoofd al bij zijn nieuwe uitdaging, bij Haas, terwijl wij nog volop in gevecht waren om die zesde plek in het kampioenschap."
"In de laatste races zag ik hem vooral als een gedemotiveerde coureur en het gat met teamgenoot Pierre Gasly was te groot. Daar komt ook nog bij dat ik alvast eens wilde kijken wat onze coureur voor volgend jaar (Jack Doohan, red.) allemaal kan. Maar het is niet zo dat ik iets tegen Esteban had, of dat ik een voorkeur zou hebben voor Jack. Ik kijk niet naar nationaliteit, of je nou Turks, Frans of Japans bent... Ik hoef alleen maar uit te zoeken wie de beste coureur is."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!