Aan het einde van 2024 lag de rijstijl van Max Verstappen veelvuldig onder een vergrootglas. De Nederlander vocht met Lando Norris om de rijderstitel en schuwde het niet om de randjes op te zoeken. In de Verenigde Staten leidde dat tot een straf voor Norris, terwijl Verstappen in Mexico flink moest boeten. Hij duwde Norris twee keer van de baan en kreeg in totaal een straf van twintig seconden.
Die discussie leidde er ook toe dat er over de stewards werd gesproken. Tijdens ieder raceweekend zit er een andere groep aan stewards, die dat ook nog eens vrijwillig doen. Het groeide uit tot een hoofdpijndossier voor de FIA, omdat teams pleiten voor permanente stewards. McLaren-CEO Zak Brown is een van de voorstanders en haalt Verstappen aan in een nieuw, fel betoog over de stewards.
"Ik denk dat het belangrijk is om de aanpak rond stewards te veranderen", vertelt Brown in de podcast James Allen on F1. "Nu hebben we parttime en onbetaalde stewards, maar we praten over een sport van miljarden. Zo'n beetje alles stond op het spel om een juiste beslissing te nemen. Ik zou overigens in geen enkele sport een scheidsrechter willen zijn. Of het nou om voetbal of motorsport gaat, het blijft een ondankbare taak. Als je een juiste beslissing neemt, zegt niemand dat je het goed hebt gedaan. En als je het fout doet, fluit het hele stadion je uit."
Verstappen
Brown is dus van mening dat de Formule 1 nu niet het juiste pad bewandelt. "Ik denk niet dat we succesvol worden als we geen fulltime stewards hebben. De individuen zijn verder prima, want het blijven racers. Maar ik denk dat het reglement te bindend is. Je moet bijvoorbeeld als eerste de apex raken, maar er wordt niet verder gedacht. Wat als je bijvoorbeeld de bocht niet haalt?"
En dan haalt Brown Verstappen aan. "Ik denk dat Max goed werk heeft geleverd door optimaal te weten wat de regels voorschrijven. Ik zou willen dat we een stapje terug deden, het (de regels red.) wat flexibeler maken en dat we fulltime stewards aannemen. Dat gaat dan om mensen die geracet hebben en een subjectievere beslissing kunnen nemen over wat goed of fout is. En ook dan zal het weleens fout gaan, maar ik denk dat dat samengaat met beter racen. Neem de eerste bocht in Austin, waar de apex eigenlijk rond de bocht ligt. Dan krijg je die discussie weer."
Het begint volgens de Amerikaan ook bij de reglementen. "We hebben teveel regels en niemand weet eigenlijk zeker wat de regels inhouden. Dus we moeten terug naar wat goed werkte in de oude tijd. Ik denk dat het nu het racen heeft beïnvloed. We kunnen allemaal incidenten benoemen die niet goed zijn afgehandeld, maar wel bij de reglementen aansloten. Het gaat niet alleen over de stewards. Ik vind dat de regels rond het racen losser moeten worden, niet strakker."
Ook binnen McLaren zijn de reglementen een veelbesproken onderwerp, onthult Brown. "We hebben er veel discussies over gehad, maar ik zie liever dat de regels veranderen dan dat iedereen zijn rijstijl aanpast aan wat het reglement voorschrijft. Anders leven we straks in een wereld waarin iedereen een divebomb plaatst om de apex te halen en zich geen zorgen maakt of hij de bocht haalt. Vervolgens maakt iedereen ruzie over die regel. Ik denk dat we met de regels en stewards terug moeten naar de stijl die we allemaal hebben gezien, in tegenstelling tot het racen volgens de reglementen."
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!