Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Alpine F1 Team

Chaos Alpine compleet met veelbesproken rijderswissel

Franco Colapinto vervangt per direct Jack Doohan bij Alpine, terwijl ook teambaas Oliver Oakes is vertrokken. De chaos is zo compleet bij het Franse team.

Doohan Briatore Miami
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Al voor het nieuwe Formule 1-seizoen werd er volop over de rijderssituatie van Alpine gesproken. Jack Doohan zou naast Pierre Gasly aan zijn eerste volledige jaar gaan beginnen, maar stond direct flink onder druk. Alpine besloot afgelopen winter namelijk Franco Colapinto als reservecoureur aan te trekken. Het veelgehoorde geluid? Doohan moet vroegtijdig plaatsmaken, wat er ook gebeurt.

Dat scenario is nu ook uitgekomen, al had Alpine vast niet voorzien dat het zo chaotisch zou verlopen. Dinsdagavond, nog voordat Colapinto bevestigd werd als nieuwe coureur voor de komende vijf races, stapte teambaas Oliver Oakes immers op. De timing is opvallend, aangezien er na de Grand Prix van Miami direct geluiden naar buiten kwamen dat Doohan vervangen zou worden. Oakes en Flavio Briatore stelden in een statement echter dat het daar niets mee te maken heeft.

Maar waarom kiest Alpine juist nu voor de veelbesproken wissel? Briatore zei er het volgende over, al vertelt dat niet het hele verhaal: "Het veld zit dicht bij elkaar en we hebben een competitieve auto, dus we bevinden ons in de positie dat we de noodzaak zien om te rouleren. We weten ook dat het seizoen 2026 belangrijk zal zijn voor het team en een volledige en eerlijke beoordeling van de coureurs is het juiste om te doen."

Geld

Puur sportief gezien valt er natuurlijk wel iets te zeggen voor het besluit van Alpine. Doohan scoorde tot nu toe geen enkel punt en was ook regelmatig betrokken bij incidenten. Zo crashte hij door een DRS-fout hard tijdens de tweede vrije training in Japan en viel hij afgelopen weekend in Miami uit na een touché met Liam Lawson. Uiteindelijk bleek dat zijn laatste 'wapenfeit' te zijn, al liet Doohan ook wel mooie dingen zien. In de kwalificatie in Miami was hij sneller dan Gasly en zonder spin van Lewis Hamilton had Doohan Gasly normaal gesproken uit Q3 gehouden in Australië.

Er zit echter veel meer achter het besluit van Alpine. Colapinto brengt een flinke zak geld mee vanuit Argentijnse sponsoren, wat voor Alpine natuurlijk bijster interessant is. Toen Colapinto bij Williams instapte, dreef dat sponsoren er ook al toe om zich aan het team te verbinden. Als je je bedenkt dat persoonlijke sponsoren normaal gesproken alleen veel investeren als de coureur ook daadwerkelijk rijdt, is het voor Alpine een ABC'tje.

In Japan vond overigens een bijzondere gang van zaken plaats rond Doohan, wat een nieuw licht op de situatie laat schijnen. Alpine besloot de race-engineer van Doohan door te schuiven naar Gasly, waarna de Australiër een nieuwe rechterhand kreeg die de desbetreffende rol nog nooit had vervuld. Het feit dat Ryo Hirakawa het stoeltje van Doohan overnam in de eerste training én dat Doohan later crashte, hielp niet in de kennismaking tussen de twee. Sowieso is het voor een rookie natuurlijk moeilijk om met een onervaren race-engineer te werken.

Verder heeft RacingNews365 begrepen dat Alpine al vroegtijdig overwoog om Doohan en Colapinto af te wisselen. Dat zou dan gaan om een constructie van zes races, met Doohan die de eerste zes Grands Prix voor zijn rekening zou nemen. Op de achtergrond speelde dus veel meer dan simpelweg de sportieve prestaties van Doohan beoordelen. Er ontvouwde zich een politiek spel.

Chaos

Al met al is het momenteel chaos bij Alpine. De teambaas is vertrokken, er heeft nu al een rijderswissel plaatsgevonden en duidelijkheid voor de toekomst is er niet. Colapinto krijgt maar vijf races om zich te bewijzen, waarna Alpine de situatie opnieuw evalueert. Mocht Colapinto niet presteren, kan het dus zomaar zijn dat Doohan een tweede kans krijgt. Alpine beschikt ook over Paul Aron, maar hij lijkt geen optie meer te zijn voor het stoeltje. Het vertrouwen in een specifieke coureur ontbreekt dus compleet.

Vanaf de Grand Prix van Emilia-Romagna gaan we dan ook een antwoord krijgen op de vraag hoe Alpine ervoor staat met het nieuwe rijdersduo. Colapinto zal sterk willen beginnen, ook om de druk een beetje te laten afnemen. De eerste stap naar zijn debuut voor Alpine werd woensdag gezet op het circuit van Zandvoort, waar Colapinto een TPC-test afwerkte. Voor Alpine valt te hopen dat hij van die ervaring profiteert, een kickstart maakt en de storm weer even gaat liggen. Al weet je het met Flavio Briatore, de interim-teambaas, maar nooit...

Ook interessant:

Machteloosheid Verstappen neemt toe na nieuwe galavoorstelling McLaren

Van de geboorte van een baby tot een unsafe release met brokken en van een zinderende poleposition tot een ontluisterende race met Red Bull-protest na afloop. Het zijn belangrijke topics in de nieuwe F1-podcast van RacingNew365, dit keer met de heren Ruud Dimmers, Rudy van Buren en host Jan van der Burgt.

Bekijk de podcast liever op YouTube, dat kan natuurlijk ook, daarvoor hoef je enkel deze link te volgen.

Bij een doelpunt voor PSV of Feyenoord, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet 

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x je inzet!

Praat mee!

x
Verstappen Hill doet boude voorspelling over toekomst Verstappen