Porpoising was aan het begin van het seizoen een groot probleem. Meerdere coureurs klaagden over fysieke symptomen, die zich met name manifesteerden in de rug. De laatste paar races lijkt het probleem minder aanwezig te zijn, maar dat kan grotendeels worden toegeschreven aan het feit dat de voorbije circuits zeer vlakke asfaltlagen hebben. Er volgen echter nog hobbeliger circuits, zoals bijvoorbeeld Monza, Mexico, Singapore, Interlagos en als COTA niet goed genoeg ingrijpt ook dat circuit. De discussie over of de regels gewijzigd dienen te worden, al dan niet op veiligheidsgronden, ging door, met name met het oog op 2023. Tijdens het Grand Prix-weekend in Hongarije vroeg Toto Wolff zich in reactie op de vraag van RacingNews365 hardop af waar we het nu eigenlijk over hebben: "Uit een onderzoek uit opdracht van de FIA blijkt dat blootstelling aan 1 à 2 hertz (frequentie van trillingen) gedurende enkele minuten kan leiden tot hersenschade." "Dat terwijl de coureurs worden blootgesteld aan frequenties oplopend tot 6 à 7 hertz en dat voor een periode van meerdere uren. Daarom móét de FIA er iets aan doen", zo maakt de Oostenrijker zijn punt duidelijk. Christian Horner is namens Red Bull daarentegen tegenstander van fel ingrijpende regelveranderingen: "Ik denk dat een compromis kan worden gevonden. Het ophogen van rijhoogte met 25 millimeter waar over gesproken wordt, houdt een grondige herziening van het auto-ontwerp in", aldus Horner, die het veiligheidsaspect niet groter wil maken dan het is. "De FIA moet natuurlijk de veiligheid waarborgen, maar waar trek je de lijn? Moeten we voortaan toestemming vragen om van regenbanden over te stappen op slicks? Of we een kerbstone mee mogen pakken of niet? Je moet heel voorzichtig zijn met de onbedoelde gevolgen die dit soort zaken met zich meebrengt." "Je moet veiligheid ook in context plaatsen. Ik maak me bijvoorbeeld meer zorgen over de roll hoop van Alfa Romeo (die zomaar afbrak in de crash van Guanyu Zhou op Silverstone, red.). Dat is iets waar vanuit rijdersoogpunt naar gekeken moet worden, in plaats van naar porpoising."
Horners punt werd ook aangestipt
Vanwege deze voortdurende discussie vergaderden de teams afgelopen woensdag in de Technical Advisory Committee samen met de FIA. In dat overleg zou men daadwerkelijk een compromis overeen zijn gekomen, zo heeft RacingNews365 van bronnen nabij de kwestie begrepen. Waar er werd ingezet op het verhogen van de rijhoogte met 25 millimeter, waar naar verluidt onder andere Mercedes voorstander van was, zou men nu akkoord zijn gegaan met 'maar' 15 millimeter. Dat stemt de voorstanders niet tevreden, want het zou wat hen betreft niet genoeg zijn, maar het stemt de tegenstanders - waar Red Bull het meest uitgesproken voorbeeld van was - ook niet tevreden, want die moeten alsnog het ontwerp van de 2023-bolide aanpassen om een probleem waar zij nauwelijks last van claimen te hebben. Als niemand echter tevreden is, mag er gesproken worden van een goede compromis. Zo redeneerden in ieder geval de Formule 1-teams zelf toen er enkele weken geleden een compromis werd gesloten over het ophogen van de budgetlimiet. In gesprek met RacingNews365 reageert Horner dan ook op sobere toon: "Het is niet zo goed als het helemaal met rust laten van de regels, maar het is niet zo slecht als de 25mm waar op in werd gezet. Het is een compromis waar we mee moeten dealen en waar we een oplossing voor moeten vinden. Daar zijn we de afgelopen jaren goed in gebleken, dus deze uitdaging moeten we ook maar gewoon tackelen." Het andere punt dat Horner aanhaalde, namelijk dat de roll hoop van de Alfa Romeo zomaar af kon breken, werd ook aangekaart tijdens het overleg van de TAC. RacingNews365 heeft daarover begrepen dat de FIA in twee stappen actie onderneemt. Allereerst moet de roll hoop per 2023 een meer afgeronde bovenkant hebben, waardoor ze minder snel in de ondergrond kunnen 'grijpen', waarna per 2024 de belastingtests voor het bovenste deel van de Formule 1-auto's worden aangescherpt.
Meest gelezen