Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Coronel: "Eén coureur die nog in de buurt van Verstappen kan komen"

Na de dominante rit van Max Verstappen in Bahrein zijn de alarmbellen afgegaan bij de concurrenten in de Formule 1. Is er iemand die de Nederlander nog kan stoppen? Tom Coronel ziet maar één rijder die in de buurt kan komen.

Had het nóg dominanter gekund voor Max Verstappen en Red Bull in Bahrein? De regerend wereldkampioen trok na de start van de race een groot gat naar de rest van het veld en gedurende de race liep dit gat alleen maar op. Er was slechts één coureur die 'in de buurt' kwam met elf seconden achterstand tegen het einde van de race. Dat was teamgenoot Sergio Perez. Daarachter was het Fernando Alonso die als derde over de eindstreep kwam in Sakhir. De Aston Martin-coureur deed dit 38 seconden nadat Verstappen met zijn RB19 over de finishlijn scheurde. Het ergste is nog dat Red Bull de hele race met instructies kwam om 'rustig te rijden' en Verstappen niet te laten pushen. Zelfs in 'spaarmodus' trekt de Nederlander dus keihard weg. Het wekt de vraag of het kampioenschap niet nog sneller bepaald zal worden dan een jaar eerder, al is het natuurlijk nog erg vroeg om conclusies te trekken. In de nieuwste RacingNews365 Formule 1-podcast kregen Tom Coronel en Ruud Dimmers de vraag voorgeschoteld van host Joris Mosterdijk: Is Verstappen onoverwinnelijk in de RB19? Autocoureur Coronel trapt af. "100%. Er is maar één iemand die kan profiteren van een foutje als Max hem nog maakt. Dat is Perez. Voor de rest kan echt niemand meer in de buurt komen." Dimmers is het er mee eens: "Het was zó dominant. Het begin van het weekend was even lastig. Iets in de auto was niet zoals Max 'm wilde hebben, maar hij staat er gewoon in de kwalificatie. In de race. Hij maakt weer geen fout."

Het leek alsof Perez een matige start had in Bahrein, maar Coronel legt uit dat dit niet helemaal het geval was. "We hebben de beelden goed geanalyseerd: Max en Perez waren exact hetzelfde weg, alleen de Ferrari's, beide Ferrari's trouwens, hadden een betere start dan beide Red Bull. Naar mijn inziens, als Red Bull niet in het gedrang wil komen te zitten, moeten ze nog even de concentratie leggen op de startprocedure." Dimmers merkt op: "Dat is trouwens niet voor het eerst. Ferrari had ook vorig jaar best wel goede starts erbij. Alleen duurde het wel heel lang voordat hij (Perez, red.) Leclerc voorbij kon. Dan denk je op een gegeven moment van… Ik snap dat je in het begin even aan het zoeken bent, maar daarna... Verder, inderdaad, als Max een fout maakt, dan zou hij er moeten staan." Het gat tussen Red Bull en de rest is volgens de F1-expert aanzienlijk. Leclerc was volgens Dimmers derde geworden zonder de uitvalbeurt door vermoedelijke motorproblemen, maar de verschillen blijven groot. "Je hebt het over een gat van een seconde. Dat is echt immens! Het is gewoon waar ze opgehouden zijn in Abu Dhabi, daar zijn ze gewoon verder gegaan en er lijkt weinig veranderd te zijn. Met uitzondering van die gekke Alonso met zijn Aston Martin. Maar voor de rest heb ik niet het gevoel dat er heel veel veranderd is." Dat Perez tweede wordt is volgens Dimmers dus meer dan logisch. "Als je in deze auto niet tweede wordt, dan moet je je biezen pakken."

Verstappen op eenzame hoogte

Verstappen en Perez zijn volgens Coronel dus overduidelijk de favorieten, maar de Viaplay-analist legt uit dat de 'nummer twee' van Red Bull eigenlijk vrij weinig kans maakt in het kampioenschap. "Hij wilde natuurlijk gelijk even aan Mexico laten zien, 'jongens, ik kan ook kampioen worden'. En inderdaad, het verschil is nog nooit zo klein geweest tussen Verstappen en Perez." "Maar niet vergeten dat Perez de allerlaatste testdag heeft gedaan en dus de auto wat meer naar zijn eigen hand heeft gezet. Daarom was Max ook niet tevreden met de auto zoals die er stond vanaf het begin van dit weekend. Max zegt: 'Als ik de auto nu nog eventjes wat kan verbouwen, maar dan naar mijn idee', dan wordt gewoon die afstand tussen hem en Checo weer groter." "Als Max het had gewild, kan ik je vertellen, dan had hij tot de vijfde plaats iedereen een ronde aan zijn broek gegeven, mits hij was blijven trappen. Dat was serieus: tot P5 was iedereen echt gedegradeerd", aldus Coronel. Beluister hieronder de volledige RacingNews365 Formule 1-podcast!

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"