Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Data tonen aan: Verstappen hield kaarten tegen de borst in longruns

Het was een lastige vrijdag voor Max Verstappen, maar uiteindelijk start hij gewoon op poleposition voor de sprintrace op de zaterdag. De data laten zien dat hij vooralsnog de kaarten tegen de borst hield in de longruns tijdens de enige training, maar tijdens de sprintrace zal hij toch met de billen bloot moeten.

Verstappen Miami
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Rondjes rijden en data vergaren. Dat was het credo voor de Formule 1-teams tijdens de eerste en enige vrije training voor de Grand Prix van Miami. Met opnieuw een sprintweekend is er maar weinig tijd voor de teams en coureurs om een goede afstelling te vinden, laat staan om na 60 minuten de ideale set-up te vinden.

We zagen dat Max Verstappen zich een paar keer verremde tijdens de training en hij kwam een paar keer op de radio met het bericht dat de auto niet deed wat hij wilde. Maar de Nederlander bleek toch blij te zijn met die training, zo vertelde hij na afloop van de sprintkwalificatie later op de vrijdag.

"Toen voelde de auto goed aan. Ik voelde me comfortabel en had vertrouwen, maar in de sprintkwalificatie niet. Ik weet niet of het veld dichter bij elkaar komt, het kan ook een beetje aan de lay-out van het circuit liggen. Na de eerste vrije training dacht ik echt dat we mee konden doen om pole. In de sprintkwalificatie zag het daar niet naar uit, al eindig ik dus toch als eerste. Ik weet niet wat er met de andere auto's is gebeurd in de laatste run."

Zorgen?

Zijn die woorden van Verstappen iets om zorgen over te maken? Op het eerste oog zeker niet, want als je je niet comfortabel voelt in de auto en je bent alsnog de snelste van het hele veld, dan heb je het goed voor elkaar. En dat betekent ook dat het alleen nog maar beter kan gaan, wat voor angst zal zorgen bij de concurrentie.

Ook met de banden was Verstappen nog niet geheel tevreden na de sprintkwalificatie. "Misschien was het in het laatste gedeelte erg lastig om de banden aan de praat te krijgen. In SQ2 voelde ik me al niet zo goed en dat was hetzelfde in SQ3. Ik verbeterde me niet echt op de softs, maar toch was het genoeg voor de eerste plaats. Het was niet echt plezierig om te rijden."

Genoeg punten dus om zich nog op te verbeteren, maar Verstappen en Red Bull lijken nog altijd beter te zijn in de race dan tijdens de kwalificatie. Hij gaf dus al aan zich comfortabel te voelen en vertrouwen te hebben in de RB20 tijdens de training, maar dat was niet te zien tijdens de longruns. Zo was de Nederlander een klap langzamer dan Lando Norris bijvoorbeeld was. De McLaren heeft natuurlijk een flinke upgrade meegenomen naar Miami, maar het zou ook zomaar kunnen dat Verstappen met een flinke lading brandstof aan boord reed, terwijl Norris met minder gewicht reed.

Tekst loopt verder onder de tabel.

Longruns tijdens de eerste vrije training in Miami

Norris (McLaren) Sainz (Ferrari) Piastri (McLaren) Verstappen (Red Bull)
1:31.001 1:31.516 1:31.752 1:32.925
1:31.486 1:31.866 1:32.419 1:32.819
1:31.623 1:31.825 1:32.070 1:33.050
1:31.974 1:32.315 1:32.938
1:32.521
1:35.252
1:32.764
1:32.489
1:32.678
1:32.508

Zand in de ogen?

Als we naar de rondetijden kijken van de longruns tijdens de training, dan valt op dat Lando Norris en Oscar Piastri in de McLaren en Carlos Sainz in de Ferrari een klap sneller zijn dan Verstappen. Daarbij reed alleen de Nederlander op de medium band, terwijl de andere drie coureurs met de harde banden onderweg waren. Het verschil in het aantal rondjes op die band laat al zien dat zowel Norris, Sainz als Piastri waarschijnlijk met relatief weinig brandstof aan boord reden, terwijl Verstappen rustig op hetzelfde tempo zijn rondjes kon blijven rijden en aan het einde van zijn longrun vier tienden sneller was dan aan het begin.

Het gat was dus redelijk groot, maar Verstappen leek de concurrentie zand in de ogen te willen strooien. Tijdens de sprintkwalificatie liet hij al zien dat hij de te kloppen man is, of was het tempo van Norris in de sprintkwalificatie tóch een voorbode? Zonder fout had hij op pole kunnen staan nadat de Brit in de eerste twee delen van die kwalificatie sterk voor de dag kwam. Verstappen zal zijn poleposition in de sprintrace echter willen promoveren naar een overwinning en zal ongetwijfeld hetzelfde willen doen voor de Grand Prix.

Voorspel en win

Voorspelgame visual 2024

Wie wint de Grand Prix van Miami 2024

Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!

Speel mee

Verstappen is dit weekend de grote favoriet voor de winst in Italië! Als hij de race wint betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Marko schrikt van vorm Red Bull: "Als Verstappen dat niet lukt, is er iets goed mis"