2026 wordt het jaar van grote veranderingen in de Formule 1. Er komen volledig nieuwe auto's en motoren, waarbij de verhouding tussen de verbrandingsmotor en de batterij naar 50/50 gaat. In 2025 bedroeg die verhouding nog 80/20. De eerste testweek van het seizoen vindt vanaf 26 januari plaats in Barcelona, terwijl de eerste race op zondag 8 maart wordt verreden in Australië.
Vanaf volgend jaar hopen twee gloednieuwe F1-teams hoge ogen te gooien binnen de nieuwe reglementen. Audi en Cadillac jagen immers op het wervelende succes van McLaren en Red Bull, maar hoe zien die projecten er precies uit? Een overzicht.
Audi
Het prestigieuze merk Audi maakte in 2022 officieel bekend dat zij vanaf 2026 aan de Formule 1 zouden gaan deelnemen. Het betrof een serieuze primeur, want Audi maakt volgend seizoen haar debuut. In alle raceklassen waar Audi aan deelnam, werden grote successen geboekt, maar de Formule 1 ontbreekt nog op dat lijstje. Het meeste recente Audi-succes dateert van de Dakar Rally in 2024, waar Carlos Sainz senior won met een zeer bijzondere elektrisch aangedreven bolide.
Audi neemt het team van Sauber volledig over en maakt gebruik van de bestaande faciliteiten in Hinwil, Zwitserland. Op de achtergrond werd echter ook een motor ontwikkeld in Duitsland én stak het Qatarese QIA bijzonder veel geld in het project. Dit alles moet leiden tot een wereldtitel, iets waar kopstuk Mattia Binotto van zei dat het een realistisch doel is voor 2030.
Het fabrieksteam weet namelijk dat ze voor een flinke opgave staan. Audi begint volledig op nul, maar kan wel op de ervaring van Nico Hülkenberg en ruwe snelheid van Gabriel Bortoleto teren. Die combinatie moet zorgen voor een stabiele start en gestage opbouw naar het succes waar Audi gewend aan is geraakt. Jonathan Wheatley, tot voor kort de sportief directeur van Red Bull, leidt het project als teambaas.
Cadillac
Naast Audi treedt ook Cadillac toe tot de sport. De weg naar de Formule 1 verliep moeizaam voor de Amerikaanse renstal, vooral omdat de FOM het project in eerste instantie geen goedkeuring gaf onder de naam Andretti. Uiteindelijk vergrootte moederbedrijf General Motors de betrokkenheid en kwam er als Cadillac groen licht. In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië wordt al langere tijd aan de nieuwe auto gewerkt.
GM heeft alleen nog geen F1-motor tot haar beschikking, waardoor Cadillac de eerste jaren een Ferrari-motor gebruikt als klantenteam. Het team komt in 2029 dan met een eigen GM-krachtbron in actie. Cadillac testte de nieuwe auto al veelvuldig in de windtunnel en trok de ervaren Sergio Pérez en Valtteri Bottas aan als coureurs. Hun kennis moet tot een snelle ontwikkeling leiden, want Cadillac doet mee om te scoren en successen te behalen.
Dat moet allemaal gebeuren onder leiding van teambaas Graeme Lowdon, die eerder het F1-team van Marussia onder zijn hoede had. Nick Chester is de technisch directeur van het team, terwijl ook de ervaren en succesvolle Pat Symonds meewerkt aan het ontwerp.
Download met één druk op de knop de F1-kalender voor 2026 naar de agenda van jouw telefoon of laptop en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen!
Download F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel









Praat mee!