Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Ferrari

De grootste F1-schandalen: Ferrari blameert de Formule 1

Elke sport kent zo zijn schandalen. Zo komt er in de voetbalwereld geregeld een omkoopschandaal aan het licht en loopt er in de wielrenwereld regelmatig een dopingzondaar tegen de lamp. Ook de Formule 1 is niet immuun voor een schandaaltje op zijn tijd. In deze rubriek duikt RacingNews365 terug in de tijd en belichten we gebeurtenissen die de Formule 1-wereld ooit volledig hebben opgeschud.

Ferrari Austria 2002
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

We gaan vandaag exact twintig jaar terug in de tijd naar de Grand Prix van Oostenrijk in 2002, die op zondag 12 mei werd verreden. Het was de zesde Grand Prix van een seizoen waarin Ferrari en vooral Michael Schumacher uiterst dominant waren. Van de eerste vijf races waren er al vier gewonnen door de Duitser, wiens broertje Ralf in de Williams-BMW beslag had weten te leggen op de andere Grand Prix.

Ferrari-coureur Rubens Barrichello had op zaterdag met overmacht de poleposition veroverd voor de Oostenrijkse GP en vertrok de race op zondag met Ralf en Michael in zijn kielzog. De Braziliaan ging voortvarend van start en reed vrijwel de gehele race aan de leiding, tot hij tijdens de laatste ronden te horen kreeg dat hij zijn teamgenoot, die tweede lag, voorbij moest laten gaan en de overwinning weg moest geven. Het Ferrari-team wilde in de strijd om het kampioenschap voor de coureurs geen risico nemen en de score van Schumacher, ook was zijn voorsprong al vroeg in het seizoen heel groot, maximaliseren.

En zo geschiedde, zij het duidelijk met tegenzin. Barrichello ging namelijk pas in de laatste honderd meter van de race op de rem staan, waardoor een verbaasde Schumacher de Grand Prix van Oostenrijk op zijn naam wist te schrijven. Het verschil tussen het duo was op de lijn uiteindelijk slechts 0,182 seconde. Toen het duo het podium samen met nummer drie Juan Puablo Montoya betrad, werd het uitgefloten door de aanwezige Formule 1-fans. Schumacher deed nog een poging om de gemoederen te bedaren door Barrichello op de bovenste trede te laten staan en zijn bokaal aan de Braziliaan te geven, maar toch was het het Duitse volkslied dat in Spielberg werd afgespeeld.

Tekst gaat verder onder de foto

			© Ferrari
	© Ferrari

Toch een straf voor Ferrari

In de nasleep van het Grand Prix-weekend werd het Ferrari-team zowel off- als online door fans verfoeid om hun keuze om teamorders toe te passen, ook al was het volgens de regels gewoon toegestaan. Wereldwijd werd er schande gesproken van de acties van Jean Todt en Ross Brawn, die destijds de eindverantwoordelijken waren bij het Italiaanse team. Zelfs de politiek in het thuisland van Barrichello mengde zich in de discussie, maar toch waren er ook partijen die wel begrip op konden brengen voor de actie van Ferrari.

Ondanks dat teamorders volgens de regels toegestaan waren, riep FIA vanwege alle ophef het Ferrari-team een maand later op het matje. De autosportfederatie concludeerde dat alles wat Ferrari tijdens de Grand Prix had gedaan niet tegen de regels inging, maar toch deelde het een straf van één miljoen dollar uit aan het team en haar coureurs. Waarom? Omdat het Ferrari-duo van plek was gewisseld op het podium en dat was in strijd met de regels.

Om beschamende vertoningen in de toekomst te voorkomen richtte de FIA na de hoorzitting een werkgroep op, die uit moest zoeken hoe de publieke opinie over de situatie was en of er in de toekomst veranderingen moesten worden aangebracht aan het regelboek. Na afloop van het 2002-seizoen presenteerde de werkgroep haar resultaat, aan de hand waarvan werd besloten dat per ingang van het daaropvolgende seizoen teamorders verboden zouden zijn in de koningsklasse van de autosport.

Op die manier kreeg die onfortuinlijke beslissing midden in het seizoen 2002, dat overigens door de uiteindelijke wereldkampioen Michael Schumacher met een enorm verschil van 67 punten (één overwinning was tien punten waard) winnend werd afgesloten, nog een lang staartje. Teamorders bleven tot en met 2010 verboden, maar omdat de regel volgens de FIA te lastig was om te controleren, zijn deze sinds 2011 gewoon weer toegestaan.

Dit verhaal werd eerder gepubliceerd op RacingNews365.

Ook interessant:

Verstappen niet te stoppen zonder Ferrari-upgrades

Wie stopt Max Verstappen? De Red Bull-coureur rekende wederom af met Charles Leclerc en was in de race de snelste man. De zege in Miami was een tik op de neus voor Ferrari, maar kan het team counteren met een upgrade?

En wat is er allemaal aan de hand bij Lewis Hamilton en Mercedes? Dat en nog veel meer bespreken autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in een gloednieuwe aflevering van de RacingNews365 F1-podcast.

9 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Verstappen hekelt 'extreem pijnlijk' Red Bull-probleem