Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Aston Martin

De nieuwe Aston Martin: geïnspireerd door de Red Bull-bolide, maar niet gekloond

Aston Martin baarde opzien met haar nieuwste update, die volgens velen een ongegeneerde kopie is van de Red Bull RB18. Onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert dat de vernieuwde AMR22 geen kopie is, maar louter geïnspireerd is door de RB18.

Een van de meest uitgebreide updates in Barcelona was meegenomen door het Aston Martin-team. De Britten veranderden de sidepods van de AMR22 op radicale wijze en stapten af van het concept waarmee ze het seizoen waren begonnen: de lange sidepods over de volledige breedte van de auto, die de auto sinds de onthulling hadden gekenmerkt.

De aerodynamici van het team, onder leiding van technisch directeur Dan Fallows, hebben de radiatoren verplaatst om de herprofilering van de sidepods, die naar achteren sterk aflopen, mogelijk te maken. In feite is dit deel van de AMR22 visueel een soort kloon van de RB18.

Het kan geen toeval zijn dat Fallows rechtstreeks van Red Bull is overgestapt naar het team van Lawrence Stroll. Bij Red Bull was hij hoofd aerodynamica en rapporteerde hij aan Chief Technical Officer Adrian Newey.

			© Michael Potts/RacingNews365
	© Michael Potts/RacingNews365
			© Michael Potts/RacingNews365
	© Michael Potts/RacingNews365

Fallows bracht ideeën mee in zijn hoofd

Het is duidelijk herleidbaar dat Fallows kennis met zich heeft meegebracht naar Aston Martin. Op zijn minst zijn het ideeën die hij bij voor zijn vertrek bij Red Bull verder heeft kunnen onderzoeken, die vervolgens door zijn voormalige team zijn gebruikt bij het ontwerpen van de RB18 van Verstappen en Perez.

Een rechtstreekse overdracht van kennis in zijn hoofd, kan echter niet worden weggezet als het delen van intellectueel eigendom tussen twee rivaliserende teams. Alleen als dat wel het geval was geweest, dan zou het reglement zijn overtreden.

Daarnaast moet gezegd worden dat er op structureel niveau nog steeds verschillen zijn. Het Aston Martin-chassis vormt een grote beperking waar de technische kopstukken van het team rekening mee moesten houden bij de evolutie van het aerodynamische concept van de AMR22.

FIA probeert rel in de kiem te smoren

De FIA heeft om alle controverse en geruchten over het vermeende 'klonen' van de RB18, of althans een deel ervan, de kop in te drukken een verklaring afgelegd. Daarin legt de autosportbond in detail uit dat elke stap van de evolutie van de AMR22 is gecontroleerd in volledige en open samenwerking met het team uit Silverstone.

Elke procedure, van het eerste ontwerp, de tekeningen tot de ontwikkeling van de nieuwe componenten, voldoen aan de criteria van de FIA als het aankomt op het intellectuele eigendom. Kortom de nieuwe Aston Martin-bolide lijkt veel op de RB18, maar het is geen kloon. Case closed.

Ook interessant:

Ferrari én Red Bull pakken in Spanje allebei uit met updates. Het maakt dat we het beste van Red Bull en Max Verstappen nog niet hebben gezien, maar dat kan evengoed voor Ferrari en Charles Leclerc gelden. Wat zegt het podcast-panel?

Luister nu de podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk.

Formule 1 GP Spanje 2022 RN365 Nieuwsdossier

10 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Goed nieuws voor Ferrari: FIA versoepelt F1-motorregels