Midden jaren '90, begin jaren '00 werd Jos Verstappen in de Formule 1 'the comeback-kid' genoemd. Na zijn jaar bij Benetton, het enige jaar waarin hij voor een winnend team uitkwam, werd hij achtereenvolgens gepresenteerd bij Simtek, Arrows, Tyrrell, Stewart GP, nog een keer Arrows en Minardi. In 1999 werd daar bijna nóg een ander team aan toegevoegd: Jordan. In dat jaar was de Jordan 199, zeker in handen van Heinz-Harald Frentzen (zie foto hieronder), goed voor Grand Prix-overwinningen. Sterker nog, de Duitser deed lange tijd mee om de wereldtitel in het jaar waarin Michael Schumacher zijn been brak en uit was geschakeld voor de titelstrijd. Teamgenoot Damon Hill bezorgde een jaar eerder Jordan nog de eerste overwinning, maar was niet opgewassen tegen Frentzen. Hij kon de overstap naar gegroefde banden in 1998 naar verluidt maar moeilijk maken. Na twee teleurstellende races in Canada en Frankrijk begon Hill nadrukkelijk met het idee te spelen om de Formule 1 vaarwel te zeggen. Sterker nog, voorafgaand aan zijn thuisrace of Silverstone kondigde de wereldkampioen van 1996 aan er na die bewuste race mee te stoppen. Het gaf Jordan de kans om Jos Verstappen te laten testen op datzelfde circuit van Silverstone om te kijken of hij snel genoeg was om Hill te vervangen.
Verstappen kwam op de eerste twee van in totaal vier testdagen in actie. Hij bleef de vaste Jordan-testcoureur Shinji Nakano drie tienden voor en was één tiende langzamer dan Damon Hill een dag later. Weer een dag later zou Hill nog eens 1,2 seconden sneller gaan. Hill was de snelste Jordan-coureur van die test en trok die goede vorm door tijdens het Grand Prix weekend een week later. Hij kwalificeerde zich op een tiende van Frentzen als zesde en kwam op 11 juli, vandaag precies 22 jaar geleden, uiteindelijk als vijfde over de streep, wederom één plekje achter Frentzen. Het was echter voldoende voor de Brit om te besluiten het seizoen toch af te maken. Zodoende kwam er niet die ene kans voor Verstappen toch nog een keer met een winnende F1-auto te racen. Hij hoefde echter niet lang te wachten op zijn Formule 1-comeback. Voor 2000 werd hij gepresenteerd bij Arrows en het seizoen dat zou volgen wordt bestempeld als misschien wel zijn beste seizoen in de Formule 1.
Meest gelezen