Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De winnaars en verliezers na de GP van Bahrein

De Grand Prix van Bahrein was een van de spannendste races in tijden. Nu de storm weer is gaan liggen werpen we een blik op de grid: wie zijn de winnaars en verliezers van het afgelopen Formule 1-weekend?

Het Formule 1-seizoen 2021 is met een knal begonnen. Pole position voor Max Verstappen, een overwinning voor Lewis Hamilton, crashes, een safety car, tijdstraffen een geweldig gevecht om de leiding; alles zat erin. Maar wie zijn nu eigenlijk de winnaars van het weekend en wie vielen er vies tegen? Wij zochten het voor je uit.

De winnaars

Lewis Hamilton Het zag er tot zondag niet naar uit dat Mercedes kans zou maken op de overwinning. Max Verstappen en Red Bull waren oppermachtig in alle vrije trainingen en in de kwalificatie. Het gat naar Hamilton was met vier tienden mega-groot. Maar Hamilton wist wél te maximaliseren met een tweede plek en en hij was zelf twee tienden sneller dan zijn teamgenoot Valtteri Bottas. In de race deed de Brit eigenlijk alles goed. Hij wist dicht bij Verstappen in de buurt te blijven en tijdens zijn laatste, lange stint op de harde band creëerde hij eerst een flink gat naar Verstappen om de banden vervolgens tot het einde goed genoeg te houden. Hij dwong Verstappen geniaal naar buiten toen de Nederlander hem inhaalde, waardoor Verstappen de plek aan de Brit moest terug geven. Daarna wist Hamilton het gat steeds net groot genoeg te houden zodat Verstappen geen aanval meer kon doen. De terechte winnaar op een dag waarop alles bij elkaar kwam voor Hamilton en Mercedes.

Max Verstappen Vanaf pole starten en tweede eindigen, dan heb je toch iets niet goed gedaan, toch? Zo simpel ligt het niet. Na een heel weekend dominant te zijn geweest (Verstappen stond in iedere sessie bovenaan), wilde hij het in de race afmaken. Maar eigenlijk vanaf de start van de race bleek Mercedes een sterke race-auto te hebben. Verstappen kwam niet los van Hamilton, wat hij ook deed. De Nederlander had ook problemen met zijn differentieel, wat de strijd er niet makkelijker op maakte. En omdat teamgenoot Sergio Perez vanuit de pits moest starten, kon hij strategisch ook niets uithalen. Na een sterke, maar zware race moest Verstappen op de finishlijn zeven tienden toegeven op winnaar Hamilton. Maar het is niet gek om Verstappen de morele winnaar van het weekend te noemen. Zoals gezegd domineerde hij alles sessies. En hoewel dat die niet tot een overwinning leidde, is Red Bull voor het eerst sinds jaren vanaf de start van het seizoen de snelste auto. Dus hoewel Mercedes de eerste klap heeft uitgedeeld, hebben Red Bull en Verstappen alle troeven in handen.

McLaren Er waren twijfels voorafgaand aan het seizoen. McLaren wisselde de Renault-motor in voor die van Mercedes en moest in korte tijd de auto ombouwen zodat de motor er goed in zou passen. In een seizoen met weinig reglementswijzigingen een risico. Maar het Britse team lijkt de stijgende lijn van de afgelopen jaren moeiteloos door te zetten. Nieuwe man bij het team Daniel Ricciardo kwalificeerde zich op plek zes, met Lando Norris pal achter hem. Het tweetal zei wel nog niet helemaal tevreden te zijn, wat de prestatie van het duo nog knapper maakt. In de race deed Norris het nog een tandje beter. De Brit viel niet op, maar passeerde Charles Leclerc en reed naar de vierde plek doordat Pierre Gasly uitviel. Hij finishte ook nog eens voor een Red Bull, al kwam dat deels doordat Perez helemaal van achteren moest komen. Ricciardo finishte als zevende en moet nog een beetje wennen aan de auto in race-condities, maar heeft een sterke auto onder zijn kont met de McLaren.

Sergio Perez Perez versierde in de winter het zo vervloekte twee Red Bull-stoeltje. Zij voorgangers Pierre Gasly en Alex Albon gingen aan de druk ten onder, maar de ervaring en snelheid van de Mexicaan zouden er voor moeten zorgen dat hij overeind blijft. Perez is aangetrokken om Red Bull strategische opties te geven in de strijd tegen Mercedes en die snelheid lijkt hij te hebben. In de kwalificatie ging het nog flink mis voor hem. Hij wilde op de mediumband naar Q3, maar haalde het niet. Een ontzettende domper voor het team en de Mexicaan die zich op P11 kwalificeerde. Vlak voor de race werd het nog erger; Perez viel stil tijdens de opwarmronde en moest starten vanuit de pits. Van daaruit leek hij alle ballast van zich af te gooien. Hij reed een ongekende inhaalrace en wist uiteindelijk als vijfde te eindigen en scoorde zo waardevolle punten voor het constructeurskampioenschap. Perez werd ook nog eens door de fans beloond met een welverdiende Driver of the Day. Artikel gaat verder onder de afbeelding .

De verliezers

Sebastian Vettel Sergio Perez moest het veld ruimen bij Racing Point voor Sebastian Vettel. Met de Duitser haalde het team dat nu als Aston Martin door het leven gaat een viervoudig wereldkampioen binnen met de nodige ervaring op topniveau. De leiding verwacht dan ook dat Vettel het team naar een hoger niveau kan tillen. Maar het weekend startte desastreus voor Vettel. Hij vloog eruit in Q1 toen er met gele vlaggen werd gezwaaid tijdens zijn snelle ronde. Alsof het nog niet genoeg was voor de teleurgestelde Duitser, kreeg hij ook nog vijf seconden straf voor het negeren van die vlaggen. In de race wist hij zijn rug niet bepaald te rechten. Door een inschattingsfout blokkeerde hij zijn remmen en reed hij achterin de wagen van Esteban Ocon in een gevecht om de twaalfde plek. Wonder boven wonder konden de twee hun weg vervolgen, maar voor Vettel zat er niet meer in dan een vijftiende plek. Voor Mick Schumacher, maar achter George Russell in de Williams.

Nikita Mazepin Nikita Mazepin heeft zijn reputatie niet mee. De Rus had in zijn junior-loopbaan al flink wat akkefietjes. Hij sloeg ooit Ferrari-reserve Callum Ilott en reed ooit in de Formule 2 het P2-bord van Yuki Tsunoda omver. Ook naast de baan maakt hij het weleens te bont. Onlangs nog publiceerde hij een video waarin hij aan de borst van een dronken vrouw zat. De Rus heeft dit seizoen om die reputatie op de baan op te poetsen bij zijn debuut in de Formule 1. Maar zijn eerste raceweekend stond bol van de fouten. Mazepin spinde in de vrije trainingen én in de kwalificatie. Hij was de coureur die de gele vlaggen veroorzaakte in Q1. Mede door die fout was hij bijna een seconde langzamer dan teamgenoot Mick Schumacher. Ook de race verliep dramatisch voor de rookie. Wellicht dat hij zich probeerde te herpakken en ietwat agressief van start ging, maar al nar drie bochten crashte hij en veroorzaakte hij een safety car. Een tergend zwak einde aan een ondermaats debuut. Het enige positieve voor de Rus is dat hij nog 22 weekenden heeft om het beter te doen.

Valtteri Bottas Tijdens de winter kwamen er berichten door dat Bottas zich herpakt had na het in 2020 wederom te hebben afgelegd tegen teamgenoot Hamilton. Versie 3.0 (of is het 4.0?) van de Fin zou klinischer en egoïstischer zijn. Hij zou zelfs wat meer op Nico Rosberg lijken, de laatste coureur die Hamilton wist te verslaan in een rechtstreeks gevecht om de titel. Maar de Grand Prix van Bahrein is dan een valse start voor Bottas. In de kwalificatie kon hij Hamilton (en Verstappen) totaal niet bijbenen. Waar Hamilton als enige coureur binnen een halve seconde van de Nederlander wist te blijven, moest de Fin bijna zes tienden toegeven op de poletijd van Verstappen. Het verging Bottas in de race niet veel beter, al is dat niet compleet zijn eigen schuld. Hij startte vanaf P3 en kon in het begin het tempo van Verstappen en Hamilton redelijk bijbenen. Maar na een matige stop die zo'n tien seconden duurde, was het over voor de Fin. Hij wist zich niet meer terug te knokken in de strijd. Hij wijst zelf naar de behoudende strategie van Mercedes, maar hij kan beter naar zichzelf kijken en vooral beter kwalificeren.

AlphaTauri

AlphaTauri Het team was dé verrassing van de wintertest. AlphaTauri was betrouwbaar, had een razendsnelle rookie in huis gehaald met Yuki Tsunoda en stond regelmatig bovenin de tijdenlijsten. Dat de Honda-motor zoveel beter blijkt te zijn helpt natuurlijk ook mee, maar het Italiaanse team had de zaken goed voor elkaar. Ook in de kwalificatie bleek dat zo te zijn. Pierre Gasly kwalificeerde zich op een ijzersterke vijfde plek en hij wist net als de topteams Q2 te overleven op de mediumband. Die gok viel voor Tsunoda minder goed uit. De Japanner reed een sterk weekend, maar moest zich tevreden stellen met een ietwat teleurstellende dertiende startplek. In de race vielen jammer genoeg de plannen van het team in duigen. Gasly reed na de safety car tegen de achterkant van Daniel Ricciardo's McLaren, waarbij hij zijn voorvleugel verloor en schade aan zijn vloer opliep. Hij kon uiteindelijk zijn weg vervolgen, maar zijn sterke P5 verzilveren lukte niet meer. Tsunoda was wel heel voorzichtig bij de start en verloor daarom een aantal plekken. Hij knokte zich wel terug in de race en eindigde op een verdienstelijke negende plek voor zijn eerste punten, maar er zat meer in voor het team.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris