Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Delen Red Bull en McLaren de Formule 1-buit? - het is een fenomeen op zich

Het zou dit jaar zomaar voor kunnen komen dat we twee 'verschillende' wereldkampioenen krijgen. Het is een fenomeen in de Formule 1, wat niet vaak voor komt. RacingNews365 zet ze voor je op een rijtje.

Verstappen Hamilton 2021
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Momenteel staat Max Verstappen nog altijd aan de leiding in het wereldkampioenschap voor de coureurs. Het is echter niet langer Red Bull dat aan de leiding staat van het WK bij de constructeurs, maar McLaren. Het kan dus zomaar gebeuren dat we dit jaar twee teams krijgen die een wereldkampioenschap mogen bijschrijven. Het zou niet de eerste keer zijn dat dit voorkomt in de Formule 1.

In 74 seizoenen kwam het elf keer voor dat de wereldkampioen bij de coureurs niet voor de constructeurskampioen reed. Negen coureurs overkwam dat één keer, waaronder Max Verstappen. Eén coureur overkwam het zelfs twee keer: Nelson Piquet. De Braziliaan pakte twee van zijn drie titels in een auto die niet wereldkampioen kon worden bij de constructeurs. Juan Manuel Fangio, Alberto Ascari en Giuseppe Farina ontbreken in de lijst, omdat zij kampioen werden voor het constructeurskampioenschap werd ingevoerd. Verder won in 2007 Ferrari de coureurstitel en had McLaren de constructeurstitel moeten winnen, ware het niet dat McLaren gediskwalificeerd werd voor het bespioneren van Ferrari. Wel mochten Lewis Hamilton en Fernando Alonso hun punten in het coureurskampioenschap behouden. 

RacingNews365 dook de geschiedenisboeken in en pikte de meest spraakmakende gevallen er voor je uit.

2021: Een gevecht voor de eeuwigheid

Laten we beginnen met het meest recente moment dat twee verschillende teams de wereldtitel pakte. In 2021 werkte Max Verstappen en Lewis Hamilton een waanzinnige strijd af om de wereldtitel bij de coureurs, maar ook bij de constructeurs was het spannend. Beide titels werden beslist in Abu Dhabi, de laatste race van het seizoen.

Mercedes ging als leider bij de constructeurs naar het Midden-Oosten, terwijl Verstappen en Hamilton gelijk stonden qua punten. Verstappen stond echter aan de leiding, omdat de Nederlander meer wedstrijden had gewonnen dan zijn Britse rivaal. De opdracht was voor beide heren simpel: finishen voor de concurrent betekent wereldkampioen worden. Het verhaal is bekend: een late safety car zorgde ervoor dat beide heren in de laatste ronde een rechstreeks gevecht moesten uitvechten om de wereldtitel. Verstappen met de snellere zachte band verschalkte zijn rivaal en werd voor het eerst wereldkampioen bij de coureurs.

Het werd echter geen volwaardig sprookje voor Red Bull, want de kans was erg klein dat het team nog de constructeurstitel ging winnen. Na de uitvalbeurt van Perez, was die kans al helemaal vervlogen. Het verschil tussen Red Bull en Mercedes was uiteindelijk maar 28 punten, in het voordeel van de Zilverpijlen.

De tekst gaat verder na de video.

1976: Rivaliteit ontbrandt, letterlijk

Het Formule 1-seizoen van 1976 zal voor altijd de boeken ingaan als één van de allerbeste ooit. De twee grootste coureurs van dat moment, Niki Lauda en James Hunt gingen het hele jaar wiel aan wiel om de wereldtitel. Echter aan het begin van het seizoen wees niets er op dat er een waanzinnige titelstrijd zou komen.

Want Niki Lauda domineerde het eerste gedeelte van het seizoen. De Oostenrijker won vier van de eerste zes races, tot de befaamde Grand Prix van Duitsland. Op de Nordschleife was het noodweer en voorafgaand aan de race waagde Lauda een poging om de wedstrijd af te gelasten. Hij kreeg dit niet voor elkaar en dus ging de wedstrijd door. Notabene Lauda had een zware crash op 'The Green Hell' en zijn Ferrari vloog zelfs in brand. Wonder boven wonder kwam Lauda er levend van af, maar hij moest wel vechten voor zijn leven in het ziekenhuis.

Ondertussen ging de Formule 1 'gewoon' door en wist Hunt het gat met Lauda te dichten. Dit kon de Oostenrijker niet verkroppen en tegen alle adviezen in keerde Lauda in Monza terug in de auto. Hunt won in Canada en de Verenigde Staten, waardoor er een apotheose waar je u tegen zegt kwam op het circuit van Fuji in Japan. De seizoenfinale werd, net als de tragische GP in Duitsland, geteisterd door noodweer. Lauda begon de wedstrijd, maar gaf na een aantal rondes op. Hij vond het te gevaarlijk en gaf zo de kans aan Hunt om de titel te pakken. Deze kans greep hij met beide handen aan. P3 was voor de Brit genoeg om de wereldtitel met één punt verschil weg te halen bij Lauda.

McLaren pakte dus de coureurstitel, maar kon de dubbel niet pakken. Ferrari wist in tijdens de afwezigheid van Lauda wel genoeg punten te pakken met Clay Regazzoni om de titel bij de constructeurs veilig te stellen.

De tekst gaat verder na de afbeelding.

			© XPBimages
	© XPBimages

2008: Hamilton in het hol van de leeuw

In 2008 werd het kampioenschap ook beslist in de laatste wedstrijd van het jaar. Lewis Hamilton zag in zijn debuutjaar (2007 red.) de titel aan zijn neus voorbij gaan en wilde een jaar later koste wat kost de wereldtitel winnen. Dat moest dan wel gebeuren in het hol van de leeuw, want in Brazilië maakte ook Felipe Massa namens Ferrari nog kans op de titel.

Massa, gesteund door zijn thuispubliek reed een snaar strakke race in verraderlijke omstandigheden. Hoe anders was dat bij Lewis Hamilton die moeite had om zijn McLaren in het spoor van de wereldtitel te houden. Massa won de wedstrijd dan ook met een grote voorsprong en was een halve minuut wereldkampioen Formule 1. De beelden in de Ferrari-garage spraken voor zich, daar was het feest al begonnen. Echter waren ze even het zicht op de baan verloren, waar Hamilton nog altijd niet afgevlagd was. Wanneer de Brit één plekje zou winnen, werd hij alsnog wereldkampioen.

Terwijl het feest al begon bij Ferrari ging ineens Timo Glock erg langzaam. Hamilton reed op regenbanden, terwijl Glock nog op de slicks rond reed. De Duitser zijn tempo zakte ineens in, waardoor Hamilton hem in de laatste bocht wist in te halen en zo de wereldtitel voor de neus van Massa wegkaapte. Het Braziliaanse publiek realiseerde dit en viel stil. Massa toonde zich een waardig verliezer, maar kon dit kunstje nooit meer herhalen. Een schrale troost voor Ferrari was het feit dat men wel de constructeurstitel wist binnen te halen. Het is overigens tot op de dag van vandaag de laatste titel die Ferrari wist te winnen.

Bekijk hieronder alle elf gevallen waarin de titels 'gedeeld' werden.

Jaar Coureurskampioen Constructeurskampioen
1958 Mike Hawthorn (Ferrari) Vanwall
1973 Jackie Stewart (Tyrrell) Lotus
1976 James Hunt (McLaren) Ferrari
1981 Nelson Piquet (Brabham) Williams
1982 Keke Rosberg (Williams) Ferrari
1983 Nelson Piquet (Brabham) Ferrari
1986 Alain Prost (McLaren) Williams
1994 Michael Schumacher (Benetton) Williams
1999 Mika Hakkinen (McLaren) Ferrari
2008 Lewis Hamilton (McLaren) Ferrari
2021 Max Verstappen (Red Bull) Mercedes

Ook interessant:

De titelstrijd in de Formule 1 nadert de ontknoping. Max Verstappen moet in de laatste zes races een voorsprong van 52 punten verdedigen op Lando Norris, die steeds dichter naar de wereldkampioen toe kruipt. Maar Verstappen lijkt niet echt te kunnen rekenen op steun van Sergio Perez, toch?! Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Tom Coronel bespreken het in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappens 'laatste stap' Verstappen weet in ieder geval wat hij NIET wil